Fota terräng
Ska fota terräng på onsdag, så jag undrar om ni har några bra tips på att ta bra bilder i terrängen?
Det är en liten terräng träning vid ridskolan med hagar, skog, staket och antaligen lite nyfikna hästar som går på sommarbete.
Tack i förhand:)
Väder, utrustning?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#1 Enligt tv4vädret ska det bli sol, jag kommer använda mig av Nikon D60 med NIKKOR 55-200mm f/4-5.6 och kanske mitt Tamron 70-300mm f/4-5.6.
Största bländaren, alla gånger. Om du fotar manuellt kan du ha den på den inställning som du endast ställer in bländaren på, brukar funka bra. Sen får du vara snabb för de hästarna vet hur man springer. 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Om du inte är van att fotografera manuellt skulle jag instälningsmässigt rekommendera att fotografera på A (det gör jag själv) med lägsta bländarnr. och ISO på 100-200 beroende på solstyrka.
Sedan är det väl att tänka på att få rätt (foto malin trotsig) steg etc. använda (foto ellinor bergman) miljön. Utnyttja vinklar (båda foto malin trotsig), vattenhinder etc. Fånga porträtt (foto malin trotsig) etc. etc.
Kika runt hos andra fotografer för att få inspiration och kör på 
#3 Tack för svaren, men jag blandar ihop bländare och slutar:(
Är bländaren f/4-5.6 eller 1/500?
#4 Jag har fotat ett tag på M men jag är nog inte klockren, men det kommer, om det blir klarblåhimmel och sol blir det ISO på 100;)

#5 Bländaren är f/4-5.6 och slutare 1/500 d.v.s. en femhundradelssekund
#6 Okej, tack för svaret, men om jag har på högsta bländaren…de blir nog lite fel för jag misstänker att de blir väldigt många bruna hästar, men ska se, testar mig väl fram, de som ja ska fota har ju inte samma "fotoöga" som oss här på sajten;) Aja, tack för svaren igen, kommer upp lite bildbevis på onsdag om det inte ösregnar då jag ska fota:)

#6 Nej inte högsta utan lägsta bländartal d.v.s. f/4-5.6 vilket ger största bländaröppning, då blir även skärpedjupet kortast (du får suddig bakgrund) 
#8 Aha, ja misstolkade Maggans tips om största bländare alltså.
Okej, det blir nog bra det här om det bara blir uppehåll oc inget regn;)