Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 521 ggr
Invisible
0

Börja sälja bilder?

Vad bör man tänka på, och vad ska man ha för utrustning när man ska börja sälja bilder? Jag har en D80 med kitobj. 18-55. Borde jag inskaffa ett bättre objektiv, eller funkar detta? Är det en dum idé att enbart sälja digitala bilder? Pris för bilder?

Ja alltså, jag vill veta lite allt möjligt! :-)

Metinia
0

Egentligen behöver man ingen speciell utrustning för att sälja bilder. Det är ju inte utrustningen du ska sälja utan bilderna, Tungan ute. Så nä, om du inte känner att du är i behov av ett nytt obejktiv för att ta bättre bilder så tycker jag inte att du ska köpa något heller.

Angående priser, m.m. så visst funkar det bra att bara sälja digitalt, men det finns många kunder som endast vill beställa utskrifter/framkallade bilder så jag tycker att det är bäst att kombinera. När du ska bestämma priser på dina bilder tycker jag att du ska försöka jämföra med andra fotografer, med deras bilder och deras priser och sedan kolla på dina bilder och sätta priser efter det. Det kan även vara smart att kolla vad det kostar att framkalla bilder om du bestämmer dig för att ha det också. Jag tycker alltid att det är bra om priserna står på t.ex. en hemsida eller så, så att kunden vet redan innan vad det är som hjälper, det kan underlätta. Och använd dig av fasta priser, förutbestämda, håll inte på å vela eller så, det är bara jobbigt.

Sedan en sak som man bör tänka på är hur kunden ska kunna se och beställa bilderna. T.ex. en hemsida kan fungera jättebra för att visa upp bilderna och det funkar alldeles utmärkt för kunden att beställa via mail i de flesta fallen.

Lycka till med din försäljning!

Lagerquist
0

Ska du fotografera ridsport mycket så kan ju ett teleobjektiv vara bra att ha, då får du i regel också mer kunder eftersom du kan rama in ekipaget bättre. Det är ingen dum idé att bara sälja digitala bilder det gör väldigt många även om även utskrifter erbjuds men de största intäkterna är ju just digitala bilder.
Ska du ut på tävlingar kan det vara bra att marknadsföra dig själv genom lappar, visitkort etc. Lycka till Flört

Invisible
0

Okej, tack för svar! :) Om jag nu ska sälja digitala bilder, vilken är en bra storlek att sälja bilderna i?

IdaL
0

#3 Högupplöst och webbilder kanske?