Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 24-forumet-ifokus
Läst 1259 ggr
Anna
0

Veckans fråga: Varför hästfotografering?

Varför började du fota just hästar?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mellliie
0

Hästar har alltid varit ett stort intresse och då blev hästar just motivet.

Marija
0

För att hästar är mitt liv!

Jo till stor del så spelar det roll. Men de är också otroligt vackra djur som alltid har fascinerat mej.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Mollsz
0

För jag älskar hästar och deras uttryck :)

Adrina
0

Jag har alltid gillat att fotografera djur. Men jag kommer inte ihåg hur just hästarna hanmnat framför linsen. Trodligen för att det är en av mina favoritdjur och att jag umgås mycket med dem. Glad

Anna
0

För att jag alltid varit en hästtjej, så länge jag kan minnas iallafall.

Det föll sig naturligt att de första motiven blev just hästar.

På senare år har jag dessutom upptäckt att jag gjorde ett otroligt bra val när jag började med just hästfotografering - finns det något vackrare djur och som är så tacksamma att fota?

Alla hästar är unika och med speciella personligheter/utseenden/egenheter, därför är det varje gång man fotar en ny individ en stor utmaning.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

OliviaJ
0

För att jag älskat hästar i princip hela mitt liv. Blev helt enkelt så att kameran ofta följde med till stallet.. Dessutom är det otroligt vackra djur som gör sig bra på bild! Glad

IdaL
0

Enkelt, uppväxt bland hästar :) Älskar dom, otroligt vackra är dom. Eftersom att jag alltid haft dom i min närhet så blev det ganska självklart att dom hamna på bild också ;)

Lagerquist
0

Som de flesta andra, jag har alltid varit hästtjej och då är det inte så konstigt att just de hamnar framför linsen Flört

divansson
0

För jag är uppvuxen med hästar, likaså mina föräldrar. Har aldrig vart utan häst och hoppas att jag aldrig kommer va det heller.

Sen varför ja inte fotar typ, människor eller nått annat lika mycket är för att hästar är så magnifika djur, ingen individ är som en annan och alla har sina underbara personligheter, sen älskar jag utseendet hos hästen, stora muskulösa djur som ofta fjädrar fram, sen kan det lika gärna vara en hungrig liten ponny med näsan nedtryckt i gräset men underbara djur är dom alla :)  Det jag därimot inte alls blir glad av när det gäller hästar är när de inta har någon glans alls i sina ögon, det blir jag bara ledsen av.

Eostra
0

Har hållit på med hästar sen jag var 5 år gammal och ända sen jag fick min första kamera har jag också fotat dem. =) Fotar dock inte hästar så väldigt ofta som många av er gör men gillar att läsa här iallafall. :)

NettanLindholm
0

som de flesta: har hållt på med hästar sen jag var fyra år och kommer förmodligen fortsätta med det hela livet. De är mitt liv helt enkelt :)

Splachfotografen
0

började rida vid 6 års ålder och har då ridit i 10 år, när ja var typ 13-14 så började jag att ta med mammas kompaktkamera på tävlingar för att fota. Hästar var det självklara valet helt enkelt :) nu har man då bytt upp sig till system men fotar mest hästar som sagt (;

creddybear
0

Främst för att det är största intresset och enligt mig får bilderna ett större djup om man verkligen känner för motivet. Sedan finns det inget mer roligare och spännande motiv, hästar är unika varelser och det är alltid spännande att se om man kan få med lite av varje hästs personlighet på bild.

Sarie
0

Att fotografera hästar för min del är inte bara att jag älskar dem, utan jag har även blivit väldigt inspererad av många som fotograferar hästar. När man sett så många underbara portfolion och andra dylikt med bilder på dessa vackra varelser, och även ha sett att människor i ens egna ålder kan ta minst lika känslo samma bilder som en del proffsfotografer, då får man det här barnsliga suget; Jag vill också! :)

Akerberg
0

För att det är roligt att fotografera rörliga objekt! Hästar är dessutom det absolut största intresset, så självklart fotar jag dem =)

IdaSH
0

Säger som många andra att hästar har varit mitt liv väldigt länge så det har fallit sig naturligt att fotografera dem, att kombinera mina två största intressen helt enkelt. :)

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Buuc
0

Nu fotar jag ju allt möjligt, men men.

Hästar är otroligt magnifika djur, så vackra, och alla är olika och unika. De är helt klart show-offs som, iallafall de flesta, älskar att visa upp sig. Till skillnad från t.ex. katter (inget illa menat), vissa katter brukar inte visa upp sig alls.
Samtidigt kan man inte precis regissera dom och berätta vad de ska göra eller vart de ska gå, och det är det som är utmaningen, att vara beredd för något oväntat och kunna fånga det rätta ögonblicket.

Hästar är inte precis det svåraste man kan fota, men det är definitivt en lagom utmaning, och det beror förstås också på om man ska fota en häst som betar, ett hopp upp i luften, en siluett eller i ett ridhus, nivåerna på svårigheten är olika. Visst är det lätt att ta en fin bild på en häst som betar, men inte är det lätt att göra bilden intressant. Det är DET som är utmaningen när det gäller att ta bilder på en häst som betar.
I ett ridhus är det lite annorlunda. Självklart ska bilden fortfarande vara intressant. Men där måste man få till ett nästintill felfritt ljus, man ska ha rätt slutartid och bländarvärde, vilket är knepigt. Men när man väl får till det, är det en härlig känsla man får.

När allt kommer omkring: jag fotar hästar för att de bjuder på sig själv, men det krävs mer än att rikta och klicka för att få till en unik bild. Men viktigast av allt är ju först och främst för att visa upp ett vackert djur. ;)

IdaSH
0

#17 Jag hade lätt kunnat skriva exakt sådär om jag bara kom på orden Flört Håller helt med!

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Kattapult
0

Hästar har nästan alltid varit en del av mitt liv. När jag började fotografera blev det rätt naturligt med hästar. Dessutom är de otroligt vackra!

Eklang
0

Har alltid gillat hästar och de är fantastiska djur som lätt hamnar på foton. Man vill ju alltid ha bilder på favorithästen även fast hästen kanske inte alltid blir världsbäst på bild så kommer den ju fortsätta att vara vackrast för dig.

Emma, medarbetare på Hästfoto.

isabelle_
0

Jag fotograferar mest hästar då dom är i min närhet, Varje dag, Har ridit sedan jag var tre år gammal och hanterat hästar. Och så är dom oerhört vackra,snälla,söta och helt underbara djur! Min egna lilla kille hamnar nästan alltid framför linsen, Plus så poserar han åt mig,gullungen!:)

WhoCares-01
0

jag fotograferar allt möjligt =) natur, byggnader osv. men jag älskar ju såklart att sätta mig ute i hagen. ta av grimman på Wilma/Pajas och bara vänta på att DEN bilden ska dyka upp.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

jojjehanna
0

Givetvis hästintresserad. Började fota hästar för att jag samlade bilder på avelshingstar och ville då fota själv för att utöka min samling och det vara roligare att själv ha sett och fotat hingstarna. Sen ökade intresset och till sist så både skriver jag om och fotar hästar.

oliviaoakilles
0

Jag älskar hästar & tycker det är de bästa som finns!

Är kameran med så brukar det alltid finnas någonting i stallet att knäppa på! :)

Inlägget är låst för nya kommentarer