Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 425 ggr
Splachfotografen
0

Hur gör du med fokus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har börjat fota manuellt, men när jag fotar hoppning får jag fokus på ryttaren och inte på tex hästens huvud eller anant. Hur gör ni? Vad har ni för inställningar utomhus med sol? Jag hade tänkt att börja sälja bilder i augusti så vill gärna få ordning på detta fokusfel som jag jämt får, annars måste jag börja fota med sport för där kan jag få fokus rätt iaf :)

Bilden: sähär brukar bilderna se ut.

mimmibackman
0

När man ändrar bländare - F, reglerar det ju hur mkt ljus som kmr in i kameran, även hur mkt du får i skärpa - skärpedjup. Desto lägre siffra -> lite i fokus, högre siffra mer i fokus och bättre skärpa, men det styrs även av brännvidd på objektivet, hur långt borta eller nära motivet är.
På bilden så är ju hästens huvud lite suddigt, men det handlar egentligen bara om vinkel och panorering, jag skulle fota mer från sidan istället för så framifrån som på bilden.

Splachfotografen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 okej så om jag har större siffra på bländaren så blir bilderna skarpare? Vet inte vad Nikons kitobjektiv har i brännvid men har beställt ett annat som jag ska få snart hoppas jag. Kunde inte flytta mig så mycket på bilden därför konstig vinkel, ska tänka på det nästa gång.

Slänger upp en till bild som jag fotade under samma hoppträning.

mimmibackman
0

Japp, det är många som har telezoomar med 2.8 som lägsta bländare och fotar där på när det faktist finns tillräckligt med ljus för att höja bländaren och köra lite längre slutartid, bilderna blir skarpare om man höjer F:et, man kan tex fota på 5.6 :) Men ibland finns det ju inte alltid tillräckligt med ljus eller så har man inte en speciellt ljusstark glugg. 
Sen det felet jag tror du gör när du fotar är att du fokuserar före och knäpper av när hästen är över hindret, grejen är den att du måste hänga med -> ' panorera ' med kameran och fokusera och knäppa av när hästen är över hindret.

Pandy
0

Välj AF-C inställning eller på sportinställning så fokuserar bara kameran med mittenpunkten och då behöver du bara tänka på just mitten fokuspunkten. Hoppas du fick något bra tips nu:)

IdaL
0

#4 AF-C har väl inget med fokuspunkten att göra? det är väl att fokusen "hänger med" när objektet kommer närmare dvs om en häst galopperar mot dig kan du hålla fokusen utan att den blir oskarpt.

Splachfotografen
0

#3 jag följer hästen innan hindret och knäpper av när den är där jag vill ha den över hindret.

#4 använder AF-C.

Marija
0

AF-C innebär typ att när du fokuserat en gång på föremålet (ex hästen) så fokuserar kameran om automatiskt så fort hästen rör sig (du behöver bara hålla ner avtryckaren till hälften hela tiden. Tills de att du vill trycka av).

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Splachfotografen
0

#7 vet vad AF-C är och jag använder den men jag får ändå ingen skärpa på hästen som jag vill ha det, får bara på ryttaren.

Pandy
0

#7 Det var en sån mkt bättre förklaring av det jag försökte komma fram till^^"