Systemkamera vs. kompaktkamera?
Hej!
Tänkte att i denna tråd kan vi diskutera varför många (även icke fotografer) är så insatta i att man måste ha en systemkamera, varför inte bara köpa sig en bättre kompaktkamera? Vad tycker du om priserna på systemkameror idag? Varsågoda att börja diskutera.
Det får inte förekomma några personliga påhopp, svordomar eller annat.
Tog tråden från djurfoto.ifokus.se där jag hade startat den!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag böt upp mig efter två olika kompakta kameror, med första lärde jag mig knappt något och med den andra har jag lärt mig massor.
Jag tycker att priserna på systemare är grymt låga.
Jag tycker inte att man måste ha en systemkamera för att lyckas med sin fotografering. Jag skaffade en systemkamera för att jag inte tyckte att jag utvecklades tillräckligt med mina andra kameror.
En systemkamera har vanligtvis fler manuella inställningar än en kompaktkamera, man kan byta objektiv och då använda kameran till det mesta utan att få nedsatt bildkvalitet och så vidare.
Dock vet jag att vissa tror att man får jättebra bilder bara man skaffar en systemkamera = inte rätt! Allt hänger på fotografen, kameran är endast utrustningen och man kan egentligen ta jättebra bilder med en lådkamera (likaså kan man ta urdåliga bilder med en dyr systemkamera). 
Så jag tycker inte att man ska köpa en systemkamera om man inte behöver det, man ska lära sig fotografera först innan man "byter upp sig". ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är tråkigt att varenda unge springer runt med systemkamera..
Har runt 5 kompisar som har system och i princip INGEN av dom bryr sig om att lära sig hur domk fungerar… Det är nästan lite sorgligt..
Jag fotograferade med kompakt kamera i ett helt år, men då det är mycket fart i hästsport var det väldigt svårt att få fina bilder regelbundet. Porträtten och naturfototna var det ingen fara med, de blev underbara och jag vet flera än jag som inte ser att de är tagna med kompakt.
Men när jag nu i våras bestämde mig för att byta upp mig till en system, vilket jag verkligen inte ångrar. Skillnaden mellan en kompakt med både hela 10.1 megapixlar och kraftig tele zoom (jag tror att den var runt 400!) är stor. T.ex är autofokusen mycket snabbare, bilderna blir lättare skarpa, m.m.
Numera kan jag mer koncentrera mig på att lära mig hur jag ska fånga steget, få med lagom mycket luft runt om, och så vidare, istället för att jag måste vara petnoga och tänka allt för mycket på hur jag ska kunna få hästen skarp, m.m. Men vid andra tillfällen, oftast lite mindre fartfyllda, så använder jag fortfarande den gamla kompakta som är väldigt lätt och smidig att ta med sig.

Tycket att priserna är för låga på systemkameror. Tycker även att de börjar bli, eller nej det är, för många som har systemkameror.. Men visst, ska inte säga något själv kanske, men jag fotade med två olika kompaktkameror flera år före jag fick min första systemkamera. Förstår inte varför så många vill ha systemkameror eller har. Det är ju mycketmycket lättare med kompakta, bara att stoppa ner i fickan liksom.. Helt perfekt på så vis.
Sen det ni säger, att många tror att bara för att det är en systemkamera så får man bättre bilder "bara sådär".
Min spontana åsikt:
Alldeles för många tror att dom tar bättre bilder med en systemkamera.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
håller med er om att alla tror att man genast får 110% bättre bilder om man har systemkamera, vet en som har köpt samma utrustning som mig men ändå fotograferar lika "bra" som mig…
Mvh. Ida Lundahl
Visst, jag tycker det är lite irriterande med små barn och (även) tonåringar som en dag vaknar och kommer på att en systemkamera vore bra och ha, och nästa dag har en i handen, medans man själv har trånat efter systemkameror i åratal och äntligen skrapat ihop lagomt mycket pengar för att kunna investera i en hygglig kamera utan dåligt samvete.
Men varför egentligen? Jag har ingenting emot att priserna är så billiga, om det inte var så skulle jag inte haft en chans i världen att få tag på en systemkamera. Och att människor som inte åker flera mil varenda helg för att få exklusiva foton, även själva får möjlighet att ta vackra kort och utöka sina fotokunskaper är något jag tycker är riktigt bra! Så jag tänker faktiskt inte klaga på de låga priserna.
#9 Det är sant - i de flesta fall. Du kan ju ha en riktigt kass systemkamera och värsta superkompakten ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#9: Nej, det behöver inte alls vara så. Om man har en instegssystem och typ kitobjektivet och fotar på auto eller något annat färdigt program i kameran, kanske. Men det beror helt på objektivet och kamerans inställningar.
En nybörjare skulle inte kunna ta bra bilder med min kamera (med de objektiven jag har) t.ex.
Oberoende vilken kamera man har är det fotografen som tar bilderna, punkt slut…
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#11 precis :) håller med dig där! 
Mvh. Ida Lundahl
jag fotade med kompakt kamera i flera år och fick jätte fina bilder. men sen när jag fotade hästar som rörde sig, trav framför allt så blev det svårt att få skärpan riktigt bra, + att man inte kom så nära med 3 optisk zoom som jag hade på min lilla canon kamera. tillslut fick jag efter flera år en nikon d40 + ett tele objektiv. den kameran är billig och hade den inte vart det så hade jag inte fått någon systemkamera heller. nu fotar jag jätte mkt och mina bilder blir faktist bättre och bättre. jag kommer ha den här kameran länge nu, så småning om när jag utvecklas mer så blir det nog att köpa en bättre.
jag har många kompisar oxå som bara "fått" en dyr systemkamera för att dom helt plötsligt kommit på att dom vill ha en.
Jag håller faktiskt med dem flesta om det där med att det är många som har systemkameror, speciellt dem som inte vet hur de fungerar. Tex. Min kompis envisas med att fota manuellt men jag är alltid den som får fixa inställningarna när hon ska fota, men ja. De flesta tror ju att dem blir bättre bara för att de har system. Visserligen så är det mestadels så att systemkamrebilderna blir mer högupplösta men det kommer ju kompaktkameror med 12 mp osv.
Så att börja med en systemkamera är egentligen bara fel. Jag fotade i ett himla långt tag med min kompakt och hade det inte varit för att bilderna inte blev så 100% när motivet rörde sig så hade jag nog inte bytt upp mig. Jag utvecklades så himla mycket med min kompaktkamera och fortsätter att utvecklas nu med systemkameran, ångrar inte mitt köp men som jag sa innan, skulle min kompakt fota rörelser bättre + att om den hade lite mer zoom så skulle jag nog inte bytt upp mig.
Men lite som ni innan sagt, man får inte bättre bilder för att man skaffar system, faktum är att det är svårare att lära sig en systemkamera helt än en kompakt.
Emma, medarbetare på Hästfoto.

Optik, bildsensor och autofokus är mycket bättre på en systemkamera men ställer man inte in den rätt så blir det skräpbilder.
Megapixlar har i stort sett ingen betydelse längre.
Men framförallt, anledningen till att jag köpte en systemkamera är att man kan få riktig bakgrundsoskärpa så att objektet framträder i bilden. Det får man sällan eller aldrig med en kompaktkamera.
En kompaktkamera passar mycket bra till stillastående motiv men om det är rörelse man vill fånga så är en systemkamera bättre.
Jag skaffade systemkamera för att jag gillar att ta kort på ridsport. Det är fler inställningar på system. Men jag tar kort på Auto, håller på och lära mig D60:n. Jag tycker det är roligare med en systemkamera helt enkelt :) Men jag använder fortfarande kompakt också, men hittar den inte. Ett minus med kompakten är att det är svårt att hitta den om den kommer bort xD