Objektiv
Såg ett objektiv i dag som jag blev intresserad av, canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS kan det vara nått att ha?
kissmekate.blogg.se

Har för mig att objektiv med så stort zoomomfång inte är så bra? F/3.5-5-6 är ju inget speciellt ljusstarkt heller.
(Men lyssna inte för mycket på mig… kan ha fel!)

Det var det jag tänkte ang om det var ljusstarkt men sen stog det "Fantastiska prestationer i svagt ljus tack vare bildstabilisator i 4 steg."
kissmekate.blogg.se

Är också intresserad av Canon EF 28-300 f/3.5-5.6L IS USM , men den har ju också f/ 3.5-5.6 så den kanske inte häller är så ljusstarkt
kissmekate.blogg.se

Det är ju bara på 18 mm det är relativt ljusstarkt, ute på 200 mm har du ju lägst 5.6
#1: Jag måste nog säga emot dig lite här (och även hålla med lite, ;P). Ett sådant stort zoomomfång verkar ju ganska praktiskt, man kan ju fota i princip allt med objektivet. Sedan så är bländaren egentligen itne särskilt mycket sämre än på de två objektiven jag har som täcker nästan samma brännvidd (tillsammans täcker de 18-250mm). Om man kollar på deras bländare så är den lägsta 3.5 och den högsta 5.6, så egentligen är det inga farligt dåliga bländare om man inte är särskilt kräsen.
Jag såg att objektivet kostar ca 5700:- och det är ganska rejält, det brukar vara det som är den klara nackdelen med objektiv med så stort zoomomfång, de kostar mycket mer än vad man egentligen får ut i kvalitet sen. Jag gissar på att du egentligen inte får bilder med bättre kvalitet med det objektivet än vad jag får med mina två objektiv. Men jag har betalat kanske 3300:- för mina två (för båda tillsammans). Så om du (#0) känner att det är värt att betala extra för ett stort zoomomfång kan det vara bra, men egentligen skulle jag säga att objektivet inte ger särskilt mycket för pengarna kvalitetsmässigt. Om jag var du och hade ca 5700:- att lägga på ett objektiv skulle jag nog välja att köpa två olika faktiskt eller sparat ännu längre och köpt ett objektiv med som ger bättre kvalitet.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#5 ok tack för svar.
Är tacksam för tipps på ett objektiv med stort zoomomfång som är bra.
kissmekate.blogg.se
Måste även lägga till några saker nu när jag såg att du hade kollat på ett annat objektiv: EF 28-300 f/3.5-5.6L IS USM.
Först och främst; de två objektiven du nämner ligger i helt olika prisklass! Det första du nämnde kostar ca 5 700:-, den andra du nämnde (i #3) kostar ca 28 000:-. Om du har råd med det, så tycker jag att du ska ta det om du, som jag tidigare sagt, vill betala mer för ett väldigt stort zoomomfång. Fast här kan jag inte direkt klaga på kvaliteten, den kommer nog vara riktigt bra, även fast bländaren kanske inte är den största.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#7 Jo jag var inne på media markt och de skulle se om de kan beställa det från canon och kolla upp i sånt fall pris.
Men om det finns något annat (bra) zoom objektiv som passar till canon är jag tacksam för tipps.
kissmekate.blogg.se