13 000 för Nikon 80-200/2,8 - värt?
Jag är på G att köpa ett 2,8-tele, och jag har lagt bud på ett men budet har nu gått upp till 13 000 (och kommer kanske gå upp till 14)…
Det är i jättefint skick, säljes tillsammans med motljusskydd + filter. Osäker på antalet exponeringar, antagligen en del då det använts till hästfotografering.
Är det värt det? Jag är i STORT behov av det och behöver det tills på fredag egentligen, men det har ju gått upp en hel del i pris…
Ni som har detta objektivet, vad betalade ni för erat?
Nikon 80-200mm f/2.8 AF-S

Hm.. Jag tror inte att det är värt det skulle hellre köpa Tamron Af Di 70-200mm f/2,8 som jag sparar till. Jag tror Anna har det objektivet men är inte 100%
Jag har samma modell fast med skjutzoom, dvs den äldre modellen.
Men då är det nog mer värt att köpa Nikon 70-200/2,8 med VR som kostar runt 18-19 och lite billigare begagnat.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag sa till henne nu att jag kan gå upp till 12 800 max, får se vad som händer.
#2 Jag har kikat en del på det, men det ligger på runt 24 000 nytt just nu…
(23 950 på Cyberphoto) och runt 20 begagnat, så det är nog för mycket… satsar nog hellre på det senare i livet, när jag känner mer 'behov' av det liksom.
#3 Oj jag trodde det var billigare!
Uppdatera oss med hur det går ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3 Har hittat 70-200mm f/2.8 för ca. 9000kr…
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Just modellen med AF-S fanns ju bara ett litet tag och är vad jag vet väldigt svårt att få tag i begagnat, så sålänge du inte tycker det blir för dyrt skulle jag absolut satsa då jag har hört väldigt mycket gott om det objektivet.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#5 Men är det Nikons orginal då?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

På BestBuy finns det för 9500kr (om det är samma objektiv) förvisso i USA men men.
Skulle nog själv inte köpa det.
#5 Tror jag inte en millisekund på att den annonsen var 'äkta', om jag ska vara ärlig…
Har du någon länk till annonsen? Och är du säker på att det var NIKON?
#6 Jasså? Vet du vad det är som gör objektivet med AF-S "extra bra", är det någon stor skillnad jämfört med dom andra varianterna? :)
Hm, jag kikade just lite på det här. Tydligen har Nikon gjort fyra olika varianter på de här objektiven;
först 80-200/2.8 AF-D med skjutzoom,
sedan 80-200/2.8 AF-D med vridzoom,
sedan 80-200/2,8 AF-S,
och till sist det som finns i butikerna nu: 70-200/2,8 AF-S.
Tydligen är skillnaden mellan AF-S och AF-D ganska stor, AF-S fokuserar först och främst 20% snabbare. Sedan hittade jag detta på kenrockwell.com:
A.) you can just grab the manual focus ring at any time and immediately override the AF system
B.) the AF lock buttons on the lens body are far more useful than you think. They look like this:
C.) you can get so-so results with the TC-20E teleconverter, and
D.) the AF system is quieter when it focuses if you don't want to distract your subject.
E.) There is no torque reaction as with the 80-200mm AF-D version as it focuses.
Hmm… Knepigt det här :P haha