Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 564 ggr
Sarie
0

Kritik: Sommarporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För någon dag sedan var kameran med i stallet så jag beslöt mig att gå ner till unghästarna som gick på sommarbete och ta lite bilder innan de har hunnit bli allt för feta. Den här bilden på de två åriga russet Selma blev jag väldigt svag för, och skulle gärna vilja höra era åsikter om bilden. :)

Nikon D80, sigma 70-200 2,8

Metinia
0

Härlig skärpa i bilden och fint motiv. För att få en lite mer "spännande" komposition hade du kunnat testa och ta bilden åt andra hållet och ha mer luft åt vänster i bilden. Men kompositionen som är nu funkar bra den med. Det är en härlig sommarbild med härlig känsla. Jag tänker direkt på sommarbete och stora härliga sommarängar! Bra att du lyckats fånga den känslan. Men det finns en sak som tappar känslan lite och det är färgerna i bilden. Jag hade vela ha ännu mer gula färger (och kanske lite aningen röda). Så som det är nu är det lite kallt och man tappar lite den här varma sköna känslan. Så jag tycker att du ska testa och redigera färgtonerna lite i Photoshop, dra upp det gula och det röda lite och sedan dra ner det blåa lite, då tror jag att bilden skulle bli toppen!

Anna
0

Jag älskar rörelsen i pannluggen, sjukt snyggt! Hade nog velat se ögat lite tydligare, och bilden känns lite sned, annars toppen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Sarie
0

Tack så mycket för era åsikter! (:

Jag har redan försökt att exprementera med färgerna, men har inte fått till dem så jag blir nöjd (det är orginal färgerna). Kan ge ett nytt försök, men annars gillar jag de lilla blåa över bilden.

Anna
0

För att liva upp den utan att ändra färgerna kan man lägga vinjett och öka kontrasten lite, som jag gjort här.

Hoppas du inte tar illa upp att jag redigerade bilden :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Malin-Trotsig
0

Ett porträtt som jag gillar starkt precis som det är. Jag gillar att det är lite matta färger för det gör att det blir ett lugn i bilden och samtliga element passar med varandra. De gula blommorna är pricken över I:et som gör det här porträttet.

Kollade in din hemsida och tycker du är mycket talangfull som fotograf. Fortsätt utvecklas som med det här porträttet och du kommer gå långt.

Sarie
0

#4 oj, jag tar verkligen inte illa upp, bilden blev verkligen super. Får sitta och experementera lite med den själv :)
Tack för tipset!

#5 Nu blev jag lite mållös här, men tack så hemskt mycket!

MLphoto
0

Jag kan inte annat än att hålla med #5. Jag verkligen älskar den här bilden. Skrattande

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

nibema
0

Jättefint och harmoniskt sommarporträtt, som är behagligt att se på! Snyggt också med de solblekta slingorna i manen.

Eftersom du nämnde att du provat att experimentera med färgerna men inte fick till det testade jag att justera kontrast, färgbalans och mättnad. En annan tänkbar version av bilden vore denna:

Kattapult
0

Åh! Riktigt fin bild!

isabelle_
0

Åh, Älskar den oerhört mycket!

Sarie
0

Tack för alla fina kommentarer! :)

#8 All cred till ponnyn för de solbelkta slingorna.