Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 588 ggr
Metinia
0

Kritik: Fux i trav

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här dressyrbilden tog jag för någon månad sedan och när jag nyligen kollade igenom bilderna igen föll jag direkt för den. Så jag undrar: vad tycker ni om den? Jag vill alltså ha kritik på den, gärna konstruktiv.

Metinia
0
Marija
0

Jag tycker att det är en fin dressyrbild. Gillar hästens uttryck, bra steg. Helt okej bakgrund, fina färger och skärpan sitter som den ska. Dock känns bilden något tajt, främst så saknar jag lite mer förgrund men också mer luft runt om!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[lindohfsfoto]
0

Det jag skulle vilja haft är mer luft runt hästen och då speciellt bakom.. Annars en bra bild.

superboy77
0

Det negativa:

- Sätt dig på huk.
- Öka mättnad (inställning i kameran).
- Tråkig del av steget åtminstone från den vinkeln, nästa steg är bättre.
- Centrera.

Det positiva:

- Skärpan är på topp.
- Ljuset är jättebra, solen kommer från samma håll som du fotar!

Metinia
0

#4: Menar du att det var negativt att jag "satt på huk", eller menar du att du tycker att jag ska sitta på huk nästa gång?

superboy77
0

Hoppla! Satt du på huk?

Det är en uppmaning ifall du inte gjorde det :)

Metinia
0

#6:Nej har inte för mig att jag gjorde det, ville bara kolla så jag tolkade det hela rätt. Skulle precis också kolla en till sak som jag inte riktigt lyckas tolka: Men du att du tycker att det är för lite eller för mycket mättnad i bilden? (Fick inte riktigt ihop grammatiken där så kunde inte exakt tyda det)

superboy77
0

Jag tycker att färgerna är lite platta. Om du ökar mättnaden i kameran så får du mer färg i bilderna.

Det är smidigt att göra inställningen i kameran så slipper man sitta och redigera efteråt :)

Malin-Trotsig
0

#8 Färgerna platta? För mig är de allt annat än platta, den har bra kontraster och fin mättnad. Är din skärm inställd rätt?

Till Metinia
Jag tycker det är en klassisk dressyrbild, inte outstanding, men att vissa saker ovannämnda stämmer. Det är lite tajt beskuret och den känns även sned.
Dock gillar jag ljuset, steget och färgerna. Du har lyckats kanon med exponeringen för att vara direkr solljus och kontrasterna är jättebra.

Metinia
0

#9: Tack för kritiken, håller med dig i allt.

#8: Här håller jag faktiskt också med #8, jag tycker inte heller att färgerna ska vara starkare, då blir det onaturligt. Jag har faktist ställt in kamerans mättnad så att den är aningen högre än standard, och mer tror jag inte att jag skda dra upp den.