Nikon D80, bra val?
Hej!
Håller på att kika efter en ny kamera och har hittat Nikon D80 (finns kvar på ett ställe, woho!) som jag tycker verkar vara en bra kamera. Har just nu en D40 och vill ha en ny att utvecklas mer med och inte behöva byta igen inom en rätt kort framtid för att man känner att den har för lite förutsättningar.
Vad tycker ni? Är D80:n ett bra val?
/Lovisa
Jag kan varmt rekommendera D80n. Det finns fler trådar här på forumet där det står mer om vad vi medlemmar tycker om kameran. :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Undrar var den finns kvar? Behöver verkligen en ny kamera :P

vill inte att den ska ta slut när jag ska köpa den, hehe.

Jag ska bara visa Mamma, Ska önska mig en D300

#4 PM:ar dig vart den finns! Det gör nog inget om du köper den ändå, får hoppas att det finns mer än en i lager!

#5 Såg det. Tack så mycket. Jag köper nog bara kamerahuset i såfall :) Du kan köpa den med objektivet 

#6 Du kan köpa med objektivet!
har inte råd annars
Hehe, kommer bli så arg på mig själv nu om den är slut när jag ska beställa xD

#7 Höhö, Jag har tre objektiv. Eller så fortsätter jag spara tills jag når en gräns tills jag träffar min pappa som jag inte träffar alls ofta en gång per år eller något och tiggertigger och tigger!… mig till en d300
Får önska mig en D300 i slutet av september då jag fyller år.. Får nöja mig med störda D60 så länge (Ingen förolämpning,Smallie som min d60 heter, kom på det nu hehe)
Blir nog ingen D80 för mig endast storleken och större objektiv utbud är skillnaden.. Onödigt för lilla mig^^

#8 Haha! Du gör ju som du vill om du beställer eller inte, jag kan inte hindra dig
Men det där du skrev sen lät ändå som en bra idé ;P
Om jag vore du skulle jag nog forsätta spara (skriver inte det bara för att D80:n kanske tar slut) till en D300 om det verkligen är det du vill ha! Du kommer att bli nöjd sen. Själv är D300 inget för mig då jag vill kunna ha tillgång till autoläge, även fast jag fotar manuellt hela tiden. Eller ja, 99% av gångerna.

#9 Haha,jag sparar nu :) Men jag tror jag sparar till D300 då jag alltid kommer ha med min D60 however.. Jag behöver också auto fast 95% av gångerna fotar jag manuellt eller med S.. Hoppas du kommer trivas med din D80, om du vill ha samma kamera,lägre objektivutbud och lite mindre kamerahus rekommenderar jasg D60, tredje uppgraderingen D40 som du har :)

#10 D60 är jag medveten om men tyvärr känns det som ett för litet hopp, det känns som att när jag väl köper ny så ska det göras ordentligt! 

Kanske inte är läge att ställe en dum fråga men varför uppgradera?
Jag ska uppgradera när jag får råd. Orsak till uppgradering är mindre ISO-brus på högre ISO och snabbare seriebildstagning.
Mindre ISO-brus är bra när man fotar i mörka miljöer, läs ridhus. Snabbare seriebildstagning är bra när man fotar hästhoppning. Man kan hålla in avtryckaren och fånga hästen i rätt läge istället för att behöva tajma och ev. missa.
Jag gjorde en snabb jämförelse mellan D80 och D40. D40 tar 2,5 bild/sek och D80 tar 3 bild/sek. Det skiljer inte mycket. ISO-hantering vet jag inte skillnaden på.
Jag tycker inte hoppet från D40 till D80 kan motiveras.
#12 visst, det kanske inte är jättestort hopp på det viset mellan D40 och D80, men jag har gjort det hoppet och det ÄR skillnad. D80 känns mer.. ja, som mer kamera på ngt sätt. mkt bekvämare att hålla i och den är och större också. D80 har också inbyggd AF som gör att du har större utbud på objektiv och kan på så sätt satsa på det lättare :)
Fast det är vad jag tkr ;)

#12 Ja men ifall du inte visste det så är en D40, enligt mig, en riktig nybörjar kamera. Som en kompaktkamera i systemkamera format. Jag känner att jag vill utvecklas och jag kan inte utvecklas mer med min D40. Dessutom som #13 säger, större utbud på objektiv, och det utbudet blir väldigt mycket bättre. Jag fotar trav och det är inte lätt att ha tillräckligt mycket inzoomat för att sen inte behöva förstora upp i datorn. När jag förstorar nu kan jag inte förstora mycket alls innan det blir brusigt, D80 har 4 mp mer än D40.
Vad gäller bilder per sekund kanske jag ska se det som bättre istället? Det ger mig ännu mer chans att utvecklas i och med att jag måste lära mig fånga steget rätt.
Och jag antar att ISO-bruset blir mindre på D80?

10 megapixlar istället för 6 tar bara mer plats på minneskortet/datorn. Det är sant, 6 megapixel räcker gott till att göra förstoringar. Jag kanske talar för mig själv nu men jag tittar aldrig på bilderna 100% storlek för de får inte plats på skärmen, inte ens på en skärm med 1920x1200 pixlar.
3 bild/sek istället för 2,5 bild/sek är knappt märkbar. Du behöver 5 eller 6 bild/sek.
Om du känner att du inte kan zooma tillräckligt kanske du bör satsa pengarna på ett annat objektiv eller en converter.
På vilket sätt kan du utvecklas mer med en dyrare, större och tyngre kamera?

10 Megapixlar används till tapeter!

Jag har en Nikson D80, och jag är supernöjd!
Är ganska grön på den än, dock.
Martina-foto.pixbox.se

#15 jag känner att jag kan zooma mera, för jag har redan ett lång zoom. Grejen är den att det är svårt att zooma in lagomt mycket för helt plötsligt är hästen ute ut bild och man steget kanske inte är det bästa.
Förklara då för mig, hur 6 megapixel räcker gott och väl när jag ska förstora upp bilden i Photoshop (som jag gör i alla fall..) och den blir pixlig väldigt fort? Jag antar att det blir bättre med 10 mp. Är intresserad av att veta, är ännu inte den som är mest haj på photoshop.
För att citera ur #14 "Vad gäller bilder per sekund kanske jag ska se det som bättre istället? Det ger mig ännu mer chans att utvecklas i och med att jag måste lära mig fånga steget rätt."
På vilket sätt jag kan utvecklas med en större, dyrare och tyngre kamera? Tja..D80 HAR större förutsättningar än D40. Ta och jämför inställningarna som finns inne i kameran istället för att bara titta på bilder/sekund, ISO och mp. Antar att du aldrig ägt en D40..

När jag skriver förstoring menar jag att man kan skriva ut bilden i t.ex A3-format utan att den ser pixlig ut.
Ingen bild ser bra ut om du zoomar in mer än 100% när du tittar på den på datorn oavsett hur många megapixlar du har.
Om D80 har fler inställningar än D40 och du vill sitta och ändra dessa hela tiden istället för att ta bra bilder så köp för all del en D80.
Jag ändrar två eller max tre inställningar när jag fotar, det är vitbalans, ISO och ibland ändrar jag fokuspunkt.
Nej jag har aldrig ägt en Nikon D40 jag köpte en Canon EOS 1000D istället. Men jag har sett bilder som är tagna med D40 och de ser mycket bra ut.

#19 jag menar inte att jag vill sitta och ändra inställningar hela tiden, men på D40:n, kan man inte, vad jag förstått ändra vitbalans. Det finns olika "kategorier", inget man kan ställa in på en "karta", som visades på en artikel du kan läsa här inne.
Jag menar förståss inte att zooma in mer än 100%. Men jag vet inte hur jag ska formulera mig nu eftersom att jag har gjort det bästa jag kan.
Men du måste förstå att D80:n HAR bättre förutsättningar än D40:n, hur man än vrider och vänder på det. D40:n ÄR som en kompaktkamera i systemformat, förmodligen den bästa, enligt mig nybörjarkameran.
Jag har aldrig klagat på att bilderna från min D40 ser dåliga ut. Jag vill ha en chans att utvecklas och jag kan inte utvecklas så mycket mer med min D40. Den når också en gräns, det är väll klart att D80 klarar mer och ger mig mer kamera, jag tror annars inte att det skulle vara så stor prisskillnad och att D80 skulle vara omtalad så mycket.
Jag har dock aldrig använt en D80 och det är därför jag frågar här, men jag har bara hört att det är en bättre kamera ända tills nu då mp, bilder/sekund och ISO jämfördes.

Surfa in på länken nedan:
Ken Rockwell's Nikon D40 User Guide
Han tar upp alla inställningar du kan och bör göra med din D40. Om du inte ens vet hur eller om du kan ändra vitbalans så har du uppenbarligen inte gjort den inställningen D40.
Du behöver inte motivera en uppgradering till D80 för mig. Det är bara mina egna personliga åsikter som råd till dig.
För att sammanfatta, ju mindre inställningar man måste göra på en kamera för att ta bra bilder desto bättre. Då kan man koncentrera sig på att fota istället.

Håller med #21. Kameran är perfekt för dig då du inte säljer bilder :)

#21 Jag vet att man kan ändra vitbalans på ett sätt, genom kategorier! (länka gärna om du hittat något annat kring vitbalans så läser jag det..) Men inte på samma sätt som finns i de flesta andra kameror. Känns som att du inte läser mina inlägg helt och hållet ibland 
Det låter som att jag är helt olärd vad gäller kameran. Tråkigt då du inte ens känner mig..
Känns som att jag bara skriver samma sak hela hela tiden men inte får fram någonting av det, det verkar inte fasta. Koncentrera sig på att fota, visst, men jag vill kunna ställa in andra grejer med = att utvecklas. Enligt artikeln här inne som jag faktist litar på SÅ FINNS INTE DET PÅ D40 (vitbalansen). Givetvis hänger det inte på det, men..
Nej, jag säljer inte bilder. Men vem har sagt att jag inte kommer att göra det i framtiden?
GAAH! Jag skapade tråden för att få höra åsikter om D80:n. Inte för att få veta att jag inte kan kameran eller liknande
valet om jag köper en ny kamera tar jag själv. Det är mina pengar!

Jag vet att det är dina pengar. Om du vill satsa på D80 gör det :) Om jag var i din position skulle jag dock behålla kameran och köpa ett svindyrt objektiv istället.

#24 Jo. Men jag känner att jag hellre börjar satsa på D80 och fortsätter på objektiv sen. Jag vet hur D40:n är och jag vet att man växer ur den helt och hållet för eller senare så därför, ja. Vet inte riktigt hur jag ska skriva. Hoppa någon förstår! Jag vill inte lägga ut pengar på battergigrepp till D40:n och så, det känns helt enkelt onödigt då jag vet att jag inte kommer att behålla den länge. 

Förlåt om du känner dig missuppfattad, det är inte min mening.
Men då kan jag svara på frågan rakt upp och ner istället, D80 introducerades 9:e augusti 2006, den är således en snart tre år gammal modell och den tar bara 3 bild/sek. Baserat på det tycker jag inte att den är något bra val för just hästfotografering.
Men det blir ännu svårare att motivera om du ska sälja din D40. För låt säga att du får 2000kr för den. Jag kollade snabbt några annonser på blocket och en D80 går att få för runt 5 - 7000kr. Det betyder att du ska lägga ut 3 - 5000 för att uppgradera. För de pengarna kan du köpa massa annat roligt, objektiv t.ex.

#26 Om du kollat i trådar har hon sålt den för 1500;- nu :)

#26 Ja men föreställ dig att jag börjar utvecklas väldigt mycket, åker ut på kanske endel fotojobb och börjar sälja bilder. Jag tycker inte att D40 lever upp till det. En tex. D300 kommer jag aldrig att kunna utnyttja fullt ut, och D90 tar 4,5/sekund. Är det supermycket bättre?. I sådana fall ska man gå över till Canon som har sin 40D som tar, minns inte exakt, 6-8/sekund. Jag är inte så sugen på att byta till Canon..

Canon EOS 40D tar 6,5 bild/sek.
Kunden bryr sig inte vilken kamera du har bara vilka bilder de får.
D300 är en riktig fetingkamera, den tar 6 bild/sek eller 8 bild/sek med batterigrepp! Vem vill inte ha en sån? :P Kostar mellan 15000 - 20000 beg på Blocket.se. Ganska dyr dock. Men det är inte så konstigt eftersom det är en semiproffskamera.
Men en D90 bör vara en naturlig uppgradering från D40.

#29 Det är klart att dom inte bryr sig vilken kamera jag har. _"Jag tycker inte att D40 lever upp till det."
_Det är så jag känner, men antar att det är svårt för dig att förstå vilken otrolig nybörjarkamera det är eftersom du aldrig ägt en D40.
Klart man vill ha en D300 men det känns på något sätt inte värt då jag aldrig kommer att kunna utnyttja förutsättningarna.

Just det. Glömde. #29 men är det verkligen värt att betala mer än 2000 kronor till för att köpa sig en D90, istället för att lägga det på objektiv?

Belinda kör på en D80! Jag kommer inom ett år uppgradera till D300 eller någon liknande men det är mitt val då jag redan säljer bilder. Du kan växa otroligt mycket med D80. Om du vill ha en nyare finns alltid D90. Gör ditt val,välj den du vill ha, Vi har bara kommit med förslag :) (det rimmade,woho,är jätte dålig på att rimma annars)

Såg dock nu på omdömena till butiken den fanns i, att det inte alls verkade bra..så det kanske blir en D90 istället då, får fortsätta spara, hoppas jag tjänar mycket på sommarjobbet bara
men ska kolla upp lite mer om företaget.

Gör det låter bra :)