Bildreportage: Arbetsryttarna
Fick för en tid sen ett uppdrag av tidningen Galoppmagasinet att göra ett bildreportage av arbetsryttarna som jobbar på Täby Galopp. De vill ha känsla, detaljer och få fram subkulturen (som jag inte ens har ngn aning om vad det är
). Nu efter två fotoomgångar har jag ett antal bilder men är osäker om jag är inne på rätt spår.
Valde ut några favoriter och vill gärna ha era spontana intryck av bilderna.
Utrustning var Canon EOS 40D med EF 50 mm f/1.8 II. Använde även EF 70-200 mm f/4 L USM men inga av bilderna nedan är fotade med det.
Redigering var förminskning, omvandling till svartvitt och kontrasthöjning.
Min spontana känsla av bilder är att de speglar känslor riktigt bra. helt plötsligt riktigt känns det som om jag är på galoppbanan, är jockey och snart ska rida. Får känslor som samhörighet med hästen, lite nervöst när man föbereder sig inför start och bara hur underbart det är att känna att man har kontakt med hästen och litar på att den gör sitt bästa. Riktigt bra bilder du har valt ut, grymt fina!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Orkar och hinner inte ge någon jätteseriös kritik nu, men jag kollade lite snabbt på bilderna och jag gillade verkligen trean! Jag tänker verkligen arbetsryttare när jag ser den - slitna jeans, utrustningen i en hög på golvet… Överlag så tycker jag alla bilder var fina, bra jobbat! :)
#5 Tack så hemskt mycket och vad glad jag blir över din reaktion på bilderna
#6 Hehe, jo, nog är de utrustning på golvet som gäller alltid. Tack 
kan bara hålla med de över! Riktigt bra bilder som verkligen speglar hur arbetet är runt omkring och känner precis som #5 att man nästan är I bilderna :) bra jobbat!
Åh, jätteläckra!
Håller med Maja om 3an :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

2 är grym malin! gillar de andra också supermycket men just den var bara så himla klockrent på pricken, jag snor den!
Tror absolut du är inne på rätt spår! Den enda jag inte var så förtjust i var ettan dock, men de andra är super, gillar dusch-bilden också som inte var med här 
#8 och #9 Tack så jättemycket
#10 Vad är det som är så klockrent med den? Jag gillar själv hur ljuset ligger men sen kan jag inte sätta fingret på vad mer som gör den till en av favoriterna
. Dessutom tycker jag minsann det är min tur att få till klockrena bilder din antagonist
Eftersom ni verkar gilla de här så vågar jag lägga ut två till.
Bild 5 - Häst och människa

#12 Riktigt snyggt foto! Annars är 3:an och 4:an också stora favoriter.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#11 Ljuset absolut, dammet (ser inte om det är damm men det är som små korn iaf som drar tankarna till en bild från kamerans första dagar) stillheten men ändå alla känslor som kretsar, typ hästen som är nyfiken och spänd som att han har stora förhoppningar etc. ryttaren känns liksom lite vemodig eller något kan inte sätta fingret på det. Sedan är det mycket bakgrunden som gör det, drar tankarna till fotografen …. han som fotar med studio utomhus med brun bakgrund vad han nu heter… nu har jag snurrat lite men du kanske förstår resonemangen? 
Förövrigt är 12 väldigt bra också, kanske något ljus bara 
Dina galoppbilder är underbara! Jag älskar när du gör dem svartvita eftersom det kommer fram så mkt känsla i dem då.

Helt otroligt fina bilder :) Tycker att du har fått väldigt bra känsla i dem och de passar också väldigt bra som svartvita :)
ser verkligen jätte bra ut! jätte härlig känsla i alla bilderna! måste bara fråga, varför svartvitt? :P
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
#14 Du satte ord på vad jag älskar med den bilden så förstår verkligen resonemanget
#15,16 Tack så hemskt mycket!
#17 Tack. De är svartvita eftersom 1) Känslorna i bilden förstärks oftast 2) I det allra första numret av GM var det ett bildreportage av Peter Carlsson om jockeys i svartvitt. Jag fick i uppdrag att göra ett om arbetsryttarna och då fick det också gå i svartvitt. Sen vet jag inte, de kanske tar dem i färg fast isf blir jag nog lite besviken. Och så 3) Jag har en fetisch för galoppbilder i svartvitt 
Älskar alla!
Vilket stall var du i? :] Förra året när jag var där med mamma + hennes kompis som haft en galoppör och tävlat med var vi i ett stall som hennes dåvarande tränare är i. *onödig fakta*
#19 Jag fotade hos tränare Tommy Gustafsson.
Hinner inte ge kritik nu men måste säga - fantastiskt bra jobbat Malin!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Okej nu finner jag inte några ord, men kan dra till med att jag hållar med de andra ;) Haha, mjo men alltså de är grymma känslor du får med i dina bilder. Beundrar verkligen dig och din fotostil!
Riktigt bra jobbat! Du har verkligen fått med mycket känslor i bilderna och älskar att dem är svartvita! Svårt att välja vilken som var finast men måste säga att duschbilden har en riktigt skön känsla! Gillar den skarpt!
Bra jobbat! #4 tilltalar mig minst och #11 mest.
En annan reflektion… OM jag hade varit beställaren av jobbet hade jag nog inte velat att du la ut bilderna någon annanstans först. Nu kanske just detta forumet inte är största målgruppen men ändå.
Jag kan visserligen lägga ut tex utställningsbilder ibland före de trycks (numera är jag dock så långsam så det sker nog ej) men har jag tex reportage i Ridsport special så brukar jag inte ens ge de medverkande bilderna i förväg för att hindra att de "läcker ut" innan publicering. Inte för att jag fått det påtalat men jag kan tycka själv att de som beställt får vara först med bilder, särskilt om det är något specialbeställt.
Älskar bild 2!
#21,22,23 Tack så hemskt mycket!
#24 Självklart hade jag inte lagt ut bilderna om jag inte varit säker på att det varit ok. Jag citerar redaktören: "Du har fritt förfogande över bilderna i andra sammanhang, under förutsättning att vi får använda dem fritt i kommande nummer". Jag vet att Ridsport inte gillar när man gör så men i detta fall var det okej.
#26 Vad bra! Ärligt talat har Ridsport aldrig ens antytt till mig att de inte gillar det. Det är nog jag som själv tyckt att de ska få vara först.
Men när det står att de vill använda dem fritt så menar de väl inte gratis?
#27 Haha, jag fick en snäll liten avhyvling när jag som ung och dum lade ut en bild jag tagit åt deras räkning. Sen dess gör jag det inte om jag inte vet att det är okej.
Nej jag får självklart provision.