Kritik - Hoppning
Gör ett nytt försök då, hoppas storleken är rätt på dessa bilder. Fottade ponnyhoppning i Kumla den 12/7, vill gärna ha kritik på dom, jag tål hård kritik så bara att skriva exakt vad ni tycker (:
Bild 1 = Tove Nyström på ponnyn Kungen av Nyckelby. Har beskärt den lite slarvigt och så är den även sne, när jag rätade upp den blev hela bilden suddig så jag lät den vara sne. 778x471 pxl.
Bild 2 = Caroline Englund på ponnyn Munsboro Ricki. Har beskärt denna bilden väldigt slarvigt, det regnade även och var rätt mörkt så ljusade upp bilden lite. Kan tyvärr inte göra något åt regnet öve huvudet på hästen :/ Även denna bild är en aningen sne men samma här, blir suddig när jag rätar upp. 665x471 pxl.
Jag tycker samtliga bilder känns lite korniga, särskilt tydligt syns det runt ekipagen.
Bild 1 - Gillar inte riktigt hur bilden är beskuren. Den känns väldigt långsmal (t.ex. så känns det väldigt onödigt att ha med människorna till höger), hade passat bättre i stående format med mer luft nedanför och ovanför samt lite mer åt det hållet hästen är på väg åt. Staketet i bakgrunden lutar, även hindret. Det vita är utfrätt, men annars fina färger :)
Bild 2 - Väldigt tajt beskuren. Bakgrunden är rörig och färgerna tråkiga. Tyvärr ingenting som faller mig i smaken.
Bild 3 - Här känns färgerna klara och tydliga. Lite mer kontrast och ljus (bilden känns lite underexponerad) skulle vara bra :) Bakgrunden är även här rätt rörig, och kompositionen kunde vara aningen bättre om bilden var tagen lite mer framifrån.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kornigheten beror på att jag var tvungen att förminska bilderna, dom är inte alls korniga i naturlig storlek ;P
#4 Hur förminskade du bilderna då? För normalt sett ska de ju inte behöva bli korniga bara för att man förminskar dem.
Mvh Felicia
Jag förminskade dom i paint, så som man brukar göra när man förminskar bilder där. Högerklickar, sen på Ändra storlek/snedställ och sen skriver jag bara in dom siffror jag vill ha, tillexempel 30 x 30 och så förminskar den. Så gör jag, finns det andra sätt?
#6 Jag använder mig aldrig av paint när jag gör något med bilder, utan Ps eller Elements… ;) Det finns en del bildbehandlingsprogram att ladda ner gratisverisioner av, där försämras inte kvaliteten när du bara förminskar bilderna. Paint är ju inget bildredigeringsprogram och gör att importerade bilder får betydligt sämre upplösning tror jag (det var år sedan jag använde paints *s*).
Mvh Felicia
#8 Mycket bättre! :) Räta upp bilden så den blir rak också så blir det kanon!
Mvh Felicia