Ny kamera eller nytt objektiv?
Jag har snart råd med det nya teleobjektivet jag vill köpa, Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro eller Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC. Kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag ska köpa, mycket beroende på brännvidden.
Just nu har jag en Nikon D50 och använder i princip bara mitt teleobjektiv till hästfotografering, Nikkor 55-200/4-5,6 VR.
Den stora frågan är nu, ska jag hellre satsa på en ny kamera? Det är i så fall en Nikon D300 jag vill köpa och den kommer jag nog att behöva spara till något år till innan jag får råd med. Är det kanske bättre att satsa på ett ljusstarkt objektiv?
Känner att jag behöver en ny kamera för att kunna utvecklas mer, vill kunna precisera mina inställningar mer och inte behöva gå in i menyn för att ändra mellan AF-s och AF-c osv. ISO-egenskaperna stör jag mig också väldigt mycket på då D50 brusar väldigt mycket och inte kan komma högre än 1600…
Vad skulle ni ha gjort? Jag har världens beslutsångest,.. TIPS? :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
När du köpt D300 kommer du (tror jag) ändå att behöva ett bättre objektiv för att göra kameran rättvis! Därför skulle jag köpt objektivet först och främst.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Håller med #1.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#1 Precis, så tänker jag också.. Men samtidigt så är det helt OK så det kanske skulle funka endå fram tills att jag får råd med ett ljusstarkt objektiv också. Hm.
´Det som är bra vore ju att jag kommer att kunna fota i ridhus och liknande endå eftersom ISO-egenskaperna är så pass bra, .
Åh vad svårt det är :P
/ ElinH
#3 Förstår att det är svårt då jag sitter i precis samma sits.
Sitter här med min Nikon D50 och mitt Nikkor 55-200/4-5.6 och båda behöver uppgraderas :P
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Skulle nog köpa objektivet först, och kameran sen, Bara objektivet ger nog fotograferingen ett stort lyft! Dessutom hinner nog D300 gå ner lite i pris också då.
Håller med resten om att du borde köpa objektivet istället.
Frågan är om D300 finns kvar i butik vid den tidpunkt du har sparat ihop till den (dvs om du köper optiken först). Läste att den är på G att utgå.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Måste hålla med dom flesta, satsa på ett nytt objektiv.
Jag har en Nikon D50 med ett sigma DG 28-300mm och när jag fotar, både på auto och manuell, tycker inte jag att det blir särskilt brusigt. Inte ens i ISO 1600.
Hade dock inte sagt nej till en ny kamera ;P
P.S förlåt för min dåliga formulering. suger på att skriva XD
Jag hade sattsat på en ny kamera faktiskt :)
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Ni som har Nikon D50 + Ljusstarkt objektiv, hur fungerar det? T.ex. i ridhus och andra mörkare miljöer. Har ni bilder på era hemsidor jag kan kika på? :)
Någon som har Nikon D300 + objektiv som inte är ljusstarkt med bilder?
Då har man iaf något att gå på ungefär..
Hjälp vad svårt det är :P Just nu lutar det iaf åt objektivet, bara för att det är billigare.. dumt kanske, hm.
/ ElinH
På min flickr sida finns det bilder tagna med min D300 med objektiv som inte är ljusstarkt.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
hm. svår fråga. Du kan inte köpa kameran själv och önska dig ett objektiv i julklapp/födelsedagspresent? (A) eller endel av det för då har du råd med kameran och det går snabbare att spara ihop till objektivet.
Annars skulle jag nog tagit objektivet då det kommer bli stor skillnad även med D50:n. Så länge inte kameran slutar att säljas.. hm…

Jag skulle köpa D300, om den också är på väg att utgå! om det är en kamera du verkligen vill ha så skulle jag satsa på den istället, och objektivet sedan. Objektivet lär ju finnas kvar längre än kameran ;)
Om den är på väg att utgå kanske det är svårt att hinna spara till den?
Själv hade jag nog valt en ny kamera (:
Hm ja. Lutar åt kameran nu ;)
Men ni som har D50 och köpt ett ljusstarkt objektiv till det, har ni upplevt att det blivit ett stort lyft eller kom det samtidigt som ni uppgraderade er till en ny kamera?
/ ElinH

Eftersom du redan har ett telezoomobjektiv så tycker jag att du ska satsa på kamera!