D90 vs. D5000
Hej!
Ska köpa en ny kamera i början på september då jag har alla pengar som krävs och undrar..
Min pappa var in på Expert idag. Frågade lite om D90 osv. eftersom att det var fotorea där. H*n som pappa pratade med sa då att D5000 i princip var samma kamera som D90, bara det att den var lite billigare.
Jämförde på cyberphoto och det som skilde sig var att D90 tog 4,5 bps och D5000 4 bps, samt att skärmen på D5000 är 2,7 tum och på D90 är den 3 tum.
Hur skulle ni ha gjort, vilken skulle ni ha valt? Någon som har erfarenheter av någon av kamerorna?
Den största skillnaden är att D5000 är ca 2000:- billigare än D90 (i alla fall på Cyberphoto). Annars är de i stort sett lika.
Om du är beredd att betala för kameran, oavsett pris så skulle jag välja den som ligger bäst i handen och som jag trivs bäst med.
Lycka till med ditt köp!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

D5000 är D60 fast med film i princip, samma sak med D90 fast den är D80 plus film.

#2 Men i så fall kan det inte alls vara stor skillnad mellan D80 och D60 heller? Eftersom att det inte var mycket som skillde mellan D90 och D5000.
Filmningen är inget jag är ute efter precis, utan det följer med som en bonus i princip ;)
Har även tänkt på det där med att D90 har en skärm ovanpå kameran. Det har inte D5000 och det känns som att det är de lite bättre kamerorna som brukar ha en skärm där uppe? Eller har jag fattat fel? 

#3 Jo det är bättre. Nej det är princip ingen skillnad mellan D80 & D60 och då faller inte dom två äpplena långt från D40 också.
D5000 har ju inte inbyggd AF, det har väl D90?

#4 Nej..men D90 och D5000 borde i alla fall vara ett rätt bra hopp från D40 (som jag har haft förut alltså..)?
Skillnaden är väll vad jag förstått att D80 inte alls tar lika många bilder per sekund, vet inte hur många D60 tar?

#5 Ja, det också

#6 Ok,jag kan få riktigt många bilder per sekund. Hästens varje rörelse om jag vill :P
Då skulle iaf jag satsa på D90, tror det kan löna sig ekonomiskt i längden! 

Håller med dig Eostra. Jag ska själv försöka ha en D300

#5 har den inte!? 
Bra att du sa det, då är valet nästan självklart för mig. Att vara utan AF var inte kul…

#5 Ja, D90 har det som jag har förstått det i alla fall!
Skulle med satsat på en D90. Utan AF minskar ju utvalet av objektiv med AF ganska rejält.
Kul med en ny kamera förresten :)

#13 precis. Har ju somsagt haft en D40 förut och det vore grymt skönt att kunna köpa objektiv utan att bry sig om det, och ännu skönare att kunna skaffa 50mm/1,8 till ett kanonpris och ha autofokus!
Jamen visst, en månad kvar..sedan smäller det! 
Om jag var du hade jag helt klart satsat på D90, bättre grepp, billigare och snabbare. Varför ens tveka? ;)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ta D90:n! :D

#15 Billigare är den ju inte men 
Men kommer nog att välja D90:n nu när jag upptäckte att D5000 inte har någon inbyggd autofokus. Mycket skönare att kunna välja objektiv fritt!

Var och kände på en D90 idag och kan säga att det var kärlek vid första ögonkastet! Kände på en D5000 och den var som så smal där man höll i kameran. D90:n kändes verkligen robust och nu står valet klart! En D90 blir det, älskar den! ;)
#18 Roligt! 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#18 Kul! Vi ser fram emot bilder sedan :D
#18 Vad roligt =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus