Sälja till vänner?
Jag vet att det finns många sånnahär trådar men jag får aldrig något riktigt svar av dom så jag startar en egen.
Jag ska börja sälja tävlingsbilder, hoppning, dressyr och fälttävland står på schemat. bara att jag vet inte hur jag ska göra när en nära kompis vill ha en tävlingsbild. Säljer ni då bilden eller ger ni bort den? Jag kommer nu i början bara att sälja webb-bilder.
Nära vänner ger jag bort bilder till, då digitala bilder som de får framkalla själva. Vänner som inte är så nära får köpa till reducerat pris.
Sedan är det hela en svår balansgång, de bilder som jag har gett bort handlar mest om att t.ex. en kompis har varit villig att ta med sin hund så jag har fått fota honom och sedan har hon fått bilder på honom som hon har framkallat och satt in i ett fotoalbum (hon var t.o.m. snäll och skrev att jag var fotograf, fast jag sa att det inte behövdes). Lite annorlunda blir det ju om kompisen ska ha bilden på t.ex. internet (bdb eller facebook t.ex.) det hade jag nog itne varit riktigt lika överseende med. Då hade jag kanske skrivit dit på bilden att jag är fotograf (lite diskret).
Jag kan inte säga åt dig exakt hur du ska göra, jag gör på ett sätt, däremot vet jag att många andra säljer till sina vänner eller har andra sätt. Jag tror att du själv ska känna hur bra du känner din kompis och vad h*n ska göra med bilden och därefter bestämma om h*n ska få den eller behöva köpa den.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Sälj för halva priset som startavgift. Första gången det inte var någon jag kände och det var en bild från Bassholmen, såg gav jag bort den till ett stuteri. Men mitt namn var tvunget att stå brevid.

#1 jag har 3 vänner som står mig nära, och sedan är det flera på ridskolan som jag känner men inte är så nära vän med. Dom jag ska sälja/ge bort till kommer förmodligen att lägga upp mycket på tex bdb och i deras bloggar mm och då vill jag att mitt namn ska stå med men när det är så många på ridskolan som tävlar och vill ha bilder så kommer man inte att tjäna så mycket på att sälja om man ska ge bort bidlerna, men jag känner mig så taskig om jag ska sälja till dom.
När jag ber om att få fota som du gjorde med hunden så får dom bilderna gratis det är just tävlingsbidlerna som jag är så osäker på hur jag ska göra.
#2 jag vill inte ge bort bilder till sånna jag inte känner om det inte är så att jag vill fotografera och prova nya/olika inställningar, då får dom bilderna men när det gäller tävling så vet jag inte om jag ska ta fullt pris eller ta halva för dom som jag känner.
#3 Känner du dig osäker på vart du ska dra linjen, sälja alltid bilderna till fullt pris. Då är det inte heller någon som kan komma och säga "men hon och hon fick billigare än jag".
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#4 aah jag kanske ska göra det, även fast det är nära vänner. Tack!
Nu vet ju inte jag hur seriös du är med bildförsäljningen och hur mycket pengar du vill tjäna på ditt fotograferande, men jag gör i alla fall så att jag ger bort små webbilder (ca 600x400px) med logga på till mina vänner och folk i stallet. Övriga får köpa.
På det sättet gör jag i alla fall lite reklam för mig själv och min hemsida, även fast jag inte tjänar pengar på det. Min "lön" blir istället då att fler vet vem jag är och besöker min hemsida, vilket kan leda till att fler utomstående börjar köpa bilder från mig 
Mvh Ida
www.krusfoto.se

#6 jo så skulle man med kunna göra, och då kommer kanske flera utomstående att köpa jah :P Tack ska tänka på det (;
Jag ger också bort bilder med logga på, och oftast så är mina vänner hyffsat beredda på att betala, men beroende på förehållanden så kan jag ge bort dem även då.

Hur gör ni om ni gett bort bilder gratis till en bekant, som i sin tur ger bort dem?
Jag säljer med fullt pris, men jag har inga höga priser så tror itne de gör ngt;)
#9 det har jag ingen koll på om det har hänt. Jag är nog för lat för att ta tag i sådant. Skulle nog inte bry mig. Och när jag funderar så kan jag nog tänka att om jag hade sagt att jag inte vill att bilderna ska ges vidare, då hade jag kommenterat det och säkert inte gett bort dem nästa gång. Hade jag aldrig sagt något hade jag tyckt att jag nog inte kunde göra så mycket åt det. Sen om det hade varit på deras gamla valack hemmavid hade jag nog inte brytt mig alls men om det hade varit snygga hingstbilder, då hade jag nog tyckt mer illa vara.

#11. Det är i en hingstannons de används.
#12 ajdå, vad trist. Då hade jag nog sagt till kompisen att jag själv vill sälja sådana bilder och att hon inte får ge vidare dem fortsättningsvis men jag hade nog inte bårkat om betalning för den aktuella bilden tror jag.
Det har funnits trådar förut om det här fyllda med åsikter och reflektioner, använd sökfunktionen :)
Eftersom det är en ganska personlig fråga, alla gör som dom tycker är bäst. Så kommer du nog aldrig få ett konkret svar, "så här ska du göra".
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus