Bildpris - marknadsföring
Jag fotade för ett tag sedan på ett stuteri och dom blev riktigt nöjda. Men nu så undrar dom hur mycket jag tar för högupplösta bilder som ska användas i reklam. Jag har aldrig sålt bilder i detta ändamål och jag känner att jag inte vet hur mycket jag ska ta. De vet inte hur de ska använda bilderna, men bara att de vill ha dem så att de kan använda dem i framtida marknadsföring.
Har någon en ide om hur mycket jag kan ta per bild?
Jag är ju en rätt så ny fotograf och jag "vågar" nästan inte kräva så mycket för mina bilder, men det känns fel om jag nästan blir "lurad" på mina bilder.
Bilder som ska användas för marknadsföring kan du ta ganska mycket mer för än "vanliga" bilder. Jag har aldrig sålt sådana bilder själv, men har för mig att det finns lite prisguider på internet. (Hittar ingen just nu bara, men det finns säkert någon annan som vet var de finns att hitta.) Men om jag var du skulle jag följa en sådan prisguide (och kanske berätta att du följer just en sådan här prisguide om de tycker att det är höga priser). Fast jag skulle nog välja att ta lite billigare än vad guiden säger, just för att du inte är någon känd fotograf. Det kan kanske också vara värt att ta lite lägre pris mot att du får en byline under varje bild (en byline kan ju göra att du blir lite mer välkänd som fotograf och reklam är ju alltid bra).
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Känner mig riktigt förvirrad, känns som att jag tar för mycket om jag säljer dessa för mer än 500 kr/st, men för lite om jag säljer för typ 150 kr/st som jag tänkte mig.. (Detta är då om hon skriver mig som fotograf + min hemsideadress) Eller vad tycker ni?
jag tycker självklart att du ska kräva att hon skriver dit dig som fotograf och din hemsideadress varesig du säljer bilden för 150.- eller 500.-
Hur många bilder är det det rör sig om? För du kanske kan göra något slags paketpris av det hela?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Du kan läsa mer i SFF's Prisguide för 2009 för att få ett lite mer hum om priser.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#3 jag vet inte riktigt just nu hur många bilder dom vill ha, har frågat men ej fått något svar.
#4 okej, tack :)