Hjälp med objektiv
Fyller år snart och mina släktingar kommer tillsammans att köpa ett objektiv till mig. Hade tänkt beställa Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 från Cyberphoto. Men nu undrar jag, när jag sparat tillräckligt med pengar tänkte jag köpa antingen Nikons AF-S 50/1,4 G (pris: 3750kr) eller Nikons AF-S DX 35/1.8 G (pris: 2190kr), tror ni de objektiven är så lika Tamronet att det inte lönar sig?
Visst, Tamronet är ju ett macroobjektiv och Nikon-objektiven är mycket ljusstarkare, men jag blev lite tveksam då jag läste era kommentarer här inne på recenscionen om Nikonobjektivet (50mm).. 
Sen återstår också: 50mm eller 35mm? Tror ni det lönar sig att lägga ut de extra pengarna på 50mm som också är lite ljusstarkare eller duger 35mm lika bra?
Kan tillägga att jag har en Nikon D40, som alltså inte har inbyggd AF.

När det gäller ljusstyrka klarar du dig bra med 1,8. Jag skulle satsat på 35mm. Det är helt klart det mest användabara.
Ett exempel bara, jag har en ett 50mm och för att fota en helbild av en häst måste jag backa 4 - 5 meter, det är ganska jobbigt.
#2 Hittade ett 50mm/1.8 också, mycket billigare än det med 1.4. Tänkte också på att om man fotar i ett ridhus t.ex så kommer man ju inte särksilt nära med 35mm.
Tror det beror på vad du vill ha objektivet lite ;)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#4 Hehe, ja det är ju sant.
Hade nog tänkt både till porträtt och inomhusfoton.
Är lite tveksam nu, är det så att Nikkor AF 50mm f/1.8D inte har inbyggd AF (fast det heter Nikkor AF….) medans Nikkor AF-S 50/1,4 G och 35/1,8 har det?

AF-S = Autofokus i D40/D40x/D60/D500
AF = Autofokus i övriga Nikon kameror som inte ingår i Nikons plan för mindre kamerahus..

Jag vet inte i vilken utsträckning man kan fota hästsport med ett 50mm. Jag har ett själv men använder det bara för porträtt.
35mm däremot är ju som du säger ännu kortare men väldigt mycket mer användbart men kanske inte för hästfotografering utan då när det gäller vardagsfotografering.
Bestämt mig för 35mm nu iallafall, hoppas jag blir nöjd. :)

Bra val!
Beställde det inte igår som jag tänkte, blev lite osäker iallafall. d:
Jag skulle ta Tamron. Fast jag såg på din profil att du redan har ett 70-300mm från Tamron, så isf är nog något av de andra valen bättre. (;
Har beställt 35mm nu iallafall. :D