Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 454 ggr
Belindaa
0

Objektivproblem

Hej!

Nu är det snart början på september vilket betyder att jag snart ska köpa en Nikon D90.
Hade från början tänkt att bara köpa huset, använda mitt Nikkor 55-200/4,0-5,6, sen spara ihop till ett Nikkor 18-70/3,5-4,5. Inte så super ljusstarkt men vill ha ett kring den brännvidden men inte lägga ut supermycket på det då jag inte använder det mest. Men vill som sagt ändå ha ett sånt.
Telezoomen behöver jag för att komma nog nära i travbilder med.
Men. Kom på sen att det objektivet D90 säljs ihop med, 18-105/3,5-5,6, inkludederar (eller vad det heter ;)) 18-70.
Skulle i så fall sälja 55-200 så jag kan spara till några andra grejer och bla bla bla ;)
Men räcker 105mm till att komma tillräckligt nära i trav? Någon som fotat trav med det objektivet?

Känner att det blev väldigt tjorvigt nu men någon kanske kan komma med något som hjälper mig på vägen..

Belindaa
0

Någon som har ett 18-105mm och kan säga på något sätt hur nära man kommer? :P

Mari
0

Jag har bara testat en gång att fota med ett 18-105mm och jag tycker det var värdelöst när det gäller hästsport, man kommer ej så nära som man kan göra med ett upp till 200.

Men du kan ju själv testa med ditt 55-200. Kolla på siffrorna och zooma bara in till ca 105mm så märker du ju själv hur nära du kommer :) Du kanske nöjer dig med det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

superboy77
0

Du ska nog ta och titta på ett 18-200 VR. Det borde täcka dina behov. www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73740

Belindaa
0

#2 Haha, vad dum jag är! Att jag inte tänkte på det förut, har ju gjort så förr.

#3 När det kostar upp mot dom pengarna fortsätter jag hellre att spara till ljusstarkare grejer :)

superboy77
0

#3 När det kostar upp mot dom pengarna fortsätter jag hellre att spara till ljusstarkare grejer :)

Fast det är ju inte riktigt det som är poängen. Du kan använda ETT och samma objektiv till i stort sett allt. Dessutom har det fått väldigt bra kritik för skärpa och bildkvalitet.

Och bländare 5,6 som är minsta bländaröppning på längsta brännvidden är väl alldeles ypperlig med tanke på skärpedjup.

Belindaa
0

#5 Ja men då köper jag mig hellre det objektivet jag nämt där uppe, 18-70 och sparar resterande pengar till ett ljusstarkt telezoom. Det är jag i behov av och jag använder hellre mitt 55-200 tills dess (med samma bländare), isället för att först lägga ut 7000 på ett superzoom och sedan köpa ett ljusstarkt telezoom, exempelvis Tamron 70-200.
Jag tycker det låter bättre att köpa 18-70 för ca 3000:- och ett tamron ca 7500:-, isället för 18-200 för ca 7000:- och sedan ett tamron för ca 7500.
Eller tänker jag helt fel?