Hur ställer du in din kamera?
Blir lite nyfiken på hur du ställer in din kamera för hästfotografering? Porträtt, ridsport osv. Vad använder du för kamera och objektiv? Varför?
Tror vi kan snappa upp mycket ifrån varandra genom att läsa hur vi ställer in våra kameror.
Själv brukar jag tyvärr vara rätt lat av mig och sätta kameran på "sportläget" men nu är de slut med det. På söndag är det dags för helt manuellt för att verkligen uppnå bästa resultat, har fotat med de innan men som sagt, brukar vara för lat.

Jag kör med bländarprioritet runt 4 - 5,6. Det är vad mitt objektiv klarar men samtidigt ger det ett bra skärpedjup.
ISO brukar jag vilja ha så lågt som möjligt. Men ser till att slutartiden ligger runt 1/500 som lägst.
Evaluerande ljusmätning funkar bra, det blir bra exponeringar för det mesta.
Vitbalans sätter jag vanligtvis på dagsljus.
Sen använder jag mig av Canon EF-S 18-55 IS eller EF-S 55-250 IS på min Canon EOS 1000D.
Jag har precis skaffat mig ett stativ för att undvika sneda bilder. Och sist men inte minst en fjärrutlösare så att jag kan tajma hoppet genom att se när hästen gör hoppet istället för att följa ekipaget i den lilla sökaren.
#1 Det där låter alldeles utmärkt! Smart med fjärrutlösaren, de kanske man borde satsa på. Lite komiskt, du och jag har precis samma objektiv. Men jag har en annan kamera (450D). Jag brukar ha liknande inställningar, men det beror ju såklart på väder.

Din kamera är lite bättre än min :)
Jag ställer in på S, och väljer 1/640sek. Men ska testa på manuellt nu igen. (någon som kan hjälpa lite? (aa' )
Jag kör på manuellt läge och har bländaren mellan 4-8.
Slutartiden ligger väl runt en 1/350 upp till 1/1000 helt beroende på ljuset.
ISOt ligger nästan alltid på 200.
Kameran jag använder är en Samsung GX-1L och objektivet är oftast D-Xenon 50-200/4-5,6
Det är svårt att skriva exakt eftersom det varierar kraftigt beroende på tillfällen.

Hm.. fjärrutlösare låter ju jättesmart!
Bra tråd!