Ljusstarkt eller inget alls?
Nu när höst/vintersäsongen börjar krypa sig fram och tävlingar flyttas under tak, måste jag skaffa ett ljusstarkt objektiv. Jag har nu ett val - ett Tamron 90mm f/2,8 eller inget ljusstarkt alls, då min budget endast tillåter det då jag sparar till nytt kamerahus. Hur lämpar sig detta objektiv för hästfoto? Har du testat? Jag vet att detta objektiv är ett macroobjektiv, då jag för det mesta fotar hästar & natur. Mitt 50mm har jag tyvär inte autofokus med, därför står detta objektiv på inköpslistan. Plus är 90mm väldigt lockande då det är ganska ''lagom'' enligt mig.
Autofokusen på Tamron 90/2,8 är ingenting jag personligen skulle använda till hästsport. Den snurrar en hel del, har svårt att hitta fokus och är lite seg, jag använder aldrig AF med mitt (fotar bara makro med det). Ljusstyrkan och brännviden är ju OK annars.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Vilket är du i mest behov av?
Tar du bättre bilder bara för att nytt hus?
Tänk på att objektiven har en betydligt längre livslängd jämfört med ett kamerahus. Jag har använt mitt nuvarande hus i ett antal år och börjar känna att det kanske är dags för ett nytt, men antagligen inte förrän om ett drygt år.
Jag skulle satsa på optiken istället. Har för mig att du inte har så gammal kamera..
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
säger som #2 jag. hellre satsa pengarna på en ordentligt objektiv som man kan utvecklas med och som man verkligen trivs med! Inte bara "för att". :)
Håller med #1, autofokusen är nog inte mycket att ha när det kommer till hästoto, dock är det ett väldigt bra macroobjektiv. =)

Ok, jag har hört era åsikter. Då mitt hus är alldeles för litet, objektivutbudet är lite, jag känner att kameran inte är det som jag kräver längre.
Det får bli ett ljusstarkt tele från antingen Sigma eller Tamron, huset får vänta till jul, då har jag pengar igen hoppas jag!
Autofokusen spökar = I don't like, så vi får se vilket som jag får behov av först: Nytt hus,Macroobjektiv,Ljusstarkttele?
Jag kan säga så här. Det går att fotografera inomhus med 4-5.6 bländare eller liknande, men det är klurigt och det är få bilder som blir bra.
Jag tkr du ska skaffa ett ljusstarkttele, det är mkt användbart! Jag har ett Tamron 70-200 f2,8, och det fungerar superbra. (: