Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 509 ggr
isabelle_
0

Hur sorterar du dina mappar?

Vet att denna tråd funnits innan men hur sorterar du dina mappar? Beskriv gärna detaljerat!

Anna
0

Har fyra hårddiskar varav en endast för foton och så en extern där jag har backup på allt.

På fotodisken har jag följande mappar:

I dem finns fler mappar där jag sorterar lite noggrannare…
Eftersom 90% av bilderna ligger i katalogerna "Nikon D200" samt "Nikon D50" förklarar jag hur jag sorterar i dem :)

Går man in på Nikon D200 ser det ut såhär (den blurrade är en mapp som innehåller filer tillhörande en ny hemsida jag bygger på, vill inte att den ska komma ut än så censurerade lite).

Klickar man sedan på Hästar & stall ser det ut såhär:

Om man väljer en årstid och ett år ser det ut såhär:

Och slutligen, om man väljer Evenemang, ser det ut såhär. I dessa mappar ligger sedan fotona.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

isabelle_
0

Väldigt bra ordning!

Min är lite mindre detaljerad. Men jag har en hårddisk där ligger all min musik,mina filmer som jag köpt och lite mindre dokument samt givetvis mina bilder.

I bildmappen har jag tre mappar som heter: Fotografi,Grafisk & Printscreens, då jag tar väldigt många printscreens är det väldigt praktiskt.

Om man väljer Grafikiskt kommer du in på några grupper: Hemsidan,Photoshop,Marknadsföring (diverse lappar,visitkort,osv.. jag gjort), Photoshop (målade verk) & Blandat, där lägger jag olika saker som jag inte placerat än.

Om man klickar in på Fotografi finns det: Nikon datummappar,privatamappar,mm.. Jag ska dock göra ett nytt sätt ;)

Monday
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär sorterar jag. ;)

http://www.regret-nothing.com

Kristall
0

T.ex. såhär: "Foton" -> "Hästar" -> "Belin" -> "24.6" -> bilderna på min sköthäst tagna den 24 juni.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

isabelle_
0

Jag sorterade om alla mina bilder igår.. Enligt vilken kamera, kan visa senare.. Dock blev det ganska bra, samt att det blev som mina förra mappar som mina Canon kamera tagit.

Magster
0

Såhär har jag det. Allt är sorterat efter motiv samt datum.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Eostra
0

Har alla bilder i en Bilder-mapp på den externa hårdskivan, samt lite kopior här och där utspritt på datorn. Bifogar en bild hur det ser ut. :]

Lagerquist
0

Såhär ligger mina sorterade, har rätt få månadsmappar just nu eftersom de flesta ligger på externa hårddiskar Flört

Har alltid sorterat så och tycker det är klart smidigast!

NettanLindholm
0

mina ligger ungefär som er andras med :) en mapp, med flera undermappar från olika datum.

Moalinn
0

Jag har mappar med andra mappar i. Och om jag någon gång skulle fotografera på en tävling skulle jag skapa en ny mapp och sådär Tungan ute

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Isak
0

När ni säger flera hårddiskar på datorn, menar ni flera partitioner eller verkligen flera hårddiskar?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Anna
0

I mitt fall har jag två olika hårddiskar i datorn, en av dem är uppdelad i två partitioner.

Jag har:

C: (local disc)
D: (photo disc)
E: (partition av C)
H: (externa)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

isabelle_
0

Jag har fyra hårddiskar sammanlagt..

C: Local
D: Data
F: PQservice (backup av viktiga systemfiler) (partition av D)
I: Extern hårddisk med alla mina saker.

Magster
0

C: Local (150GB*/149GB**) Innehåller inga filer av mediaformat
F: Hårdis (500GB*/465GB**) Stora hårddisken med alla filer jag har
E: Mjukis (250GB*/232GB**) Bärbar hårddisk för resor och vid användning av andra datorer, nästan tom

Ska köpa en till hårddisk snart som back-up och den ska då innehålla exakt det F: gör just nu.

*Utrymmet den är menad att ha
**Utrymmet datorn säger att den har

Och ja, mina hårdiskar har dessa roliga namn. Flört

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Belindaa
0

Rensade här om dagarna för inte så länge sen, var en hel del kan jag säga då jag inte haft någon ordning alls. Ska göra ett till ryck snart då jag ska sortera bättre. Nu ser det ut så här ungefär:

Bilder -> Hästar -> Ponnytravtävlingar -> Solänget

Sedan är det andra uppdelat ungefär likadant. Typ:
Bilder -> Hästar -> Näsvallens Belinda
Bilder -> Foto (alltså ja..foton som jag fotat för att fota om någon fattar. Inte på hästar eller så..)-> Vatten