Fotografera i ridhus?
Hej! Ikväll ska jag fotografera i ridhus, jag har läst artikeln av Anna men är osäker på om de över huvudtaget kommer gå äns lite bra med mitt objektiv eftersom det inte är ljuskänsligt.
Jag har ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, är de värt att prova? Några fler tips utöver de som nämndes i Annas artikel?

Jag skulle göra såhär: Höj ISO;n så den inte brusar, testa i garderoben/toaletten med mörktljus.. lägsta bländare och slutartid runt 1/120, då får du lagom men inte oskarpt.
Okej! Smart där att testa på toaletten! Det blev dock väldigt mörk, men de var ju mörkt därinne också och så mörkt hoppas jag inte de kommer att vara i ridhuset ^^ Ska försöka ha slutartiden runt 1/120 för ananrs tror jag tyvärr inte de kommer bli tillräckligt ljust. Jag kommer antagligen få stå mitt på ridbanan idag, är de bättre än på läktaren? Ska jag ta med stativ?

Det är nog bäst med stativ ja, ingen skakningsoskärpa. Ta inte mindre än 1/100 bara, då blir det suddiga hästar.. Det beror helt på ridhuset, så det vet jag inte tyvär..
Okej! :) Tar med stativ så får vi se! :D
Eftersom du har ett objektiv med IS, så använd det! Det är alltså bildstabilisator som förhindrar skakningsoskärpa. Den slår man på på objektivet, kolla efter so hittar du det. Annars så har #1 gett dig bra tips. Om jag hade varit du så hade jag nog försökt ha en slutartid på minst 1/200, annars blir motivet väldigt oskrapt. Jag ser det så att jag hellre har på tok för högt ISO men att det går att se vad det är på bilderna tack vare att de är ganska skarpa än tvärt om. Därför tycker jag att du ska ha ISO på kanske runt 800-1600. Det borde bli ganska skrap bilder med så pass högt ISO.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#5 Fast om jag inte är helt ute och cyklar hjälper väl bildstabilisatorn bara till när det handlar om stillastående objekt?
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#6: Nja, den hjälper ju mer mot stillastående objekt. Den förhindrar skakningsoskärpa, men den kan inte förhindra rörelseoskärpa. Jag är osäker på om den ger något resultat i det här fallet, men om hon går ner till så pass låga slutartider att det finns liten risk för skakningsoskärpa så tycker jag att det helt klart är värt det att sätta på den, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#7 Ja, du har säkert rätt. Har själv aldrig ägt ett objektiv med bildstab så jag vet inte 
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Nu har jag kommit hem igen, det gick väl inte direkt bra! Ridhuset hade inte alls bra belysning och jag hade inget stativ, men vet inte om de hade hjälp så mycket. Söttade mig och var stabil på handen. Men men första gången ska man kanske misslyckas XD Får hoppas jag fotar i ett ridhus med liite mera ljus nästa gång.
Här får ni i alla fall se lite av resultatet.

Det är nog ljusstarkt tele som gäller. Jag ska också köpa ett,väntar på dom sista pengarna bara ^^
visst ja, ska nämna att jag har redigerat bilderna lite grann. Ändrade lite kontrast och gjorde de även lite ljusare.
Har du chansen att stå inne i ridhuset och fotografera rekommenderar jag absolut 50/1,8. Går inte att zooma med men som sagt, står du inne i ridhuset fungerar det bra ändå. Kostar runt 1500, grymt värt pengarna! :D
Eller 85:an (85/1.8), med den kommer du lite närmre! ;)
http://www.regret-nothing.com
#14 & 15, Kanske ska satsa på att köpa något av dom då, när man blir lite rikare ^^ Jag har ändå tänkt att nästa objektiv ska bli ett fast.

En kamera där du kan pressa upp till högre ISO är också att rekomendera, typ ISO 3200.
Senast när jag fotade i ridhus fick jag slutartid på 1/250 vid ISO 1600 med mitt 50/1.8.