Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 2777 ggr
Lagerquist
0

Bildpriser

Vi kan fortsätta diskussionen om bildpriser här, vad har du för pris? Tycker du priserna är för låga/höga etc. Diskutera på Flört

MLphoto
0

70x50cm

550kr

60x40cm

220kr

20x30cm

125kr

18x13cm

85kr

10x15cm

69kr

Orginalbilder på CD tar jag 2000kr/st för.
Webbilder 500px/400px, 95kr/st.

Utskrifterna är för lågt i pris, helt klart, men man måste ju arbeta sig uppåt för att inte tappa kunder.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

IdaL
0

25kr kostar mina just nu (högupplösta) Obestämd  Jag ska antagligen höja lite senare men man kan ju inte gå från 25kr till 100kr de blie för stor skillnad.

Själv tycker jag att de börjar bli en "vana" att se låga priser nu innan var det "OJ! vilka låga priser h*n har!" Men numera tycker jag nästan alla har låga priser så reagerar inte längre nu blir de snarare tvärt om. Men jag ser inget fel i att ha höga respektive låga priser, det väljer man ju själv men om man är SUPER duktig BORDE man inte ha lågt pris. Det man tar betalt för ska ju sedan täcka din utrustning samt gå med en vinst, vilken jag själv kan säga jag ABSOLUT INTE gör just nu.

Lite kluddig text hoppas ni förstår den ändå…

Lueur
0

För en digitalbild tar jag 75kr alldeles för lågt men pga av de vi diskutera i förra tråden så kan jag tyvärr inte höja väldigt mycket mer då jag kommer förlora kunder på det. Eftersom kunderna oftast tittar på priserna än kvalitén på bilderna. trist men sant.

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

IdaL
0

#1 2 000 för en orginal bild?

MLphoto
0

#4, Ja.

IdaSH
0

Lågupplösta bilder med logga: 20 kr
Högupplösta bilder utan logga: 80 kr
_Har ej börjat sälja utskrifter ännu.
_
Skulle säkert kunna höja priserna men jag tycker inte själv att mina bilder "förtjänar" det om man så säger. Har ju inte heller överdrivet många köpare än och jag tror inte direkt att höjda priser skulle bättra på det. Flört

Mvh Ida

www.krusfoto.se

[MajaWrangstadh]
0

Superbra med en tråd om detta! Skrattande

Mina original kostar 100 kr, skall höjas. A4 utskrift 150 kr, A6 80 kr.

#1 Oj, jag som brukar klaga på för låga priser, där har jag inget att klaga på i alla fall haha. Är det någon som betalat det?
Eller menar du att du säljer rättigheterna till bilden då också?

MLphoto
0

#7, Ja det är kunder som köper orginalbilder för det priset.

isabelle_
0

Digitala bilder:
Högupplösta 39kr/st
Webbild (600x400) 19kr/st

Förstoringar:
11x15 29kr/st
15x21 39kr/st
20x30 69kr/st
30x45 115kr/st

Tycker mina priser är låga. Högupplösta ska dock höjas till 79kr/st och webbilder 39kr/st

isabelle_
0

Sheta Mikaela! Ursäkta men jag ska nog börja ta 139;- då :)

saragrennberg
0

Den här tråden ska sannerligen lusläsas, jag håller på att skriva fasta priser nu, har varit lite olika tidigare. Men jag har aldrig lyckats fatta det här med storlekar och sånt, haha!

MLphoto
0

#10, Vi fotografer tar alldeles för dåligt betalt, visserligen ska man arbeta sig uppåt stilla och försiktigt, men vi är lite för försiktiga många gånger. Tungan ute

isabelle_
0

#12 Ok. Vad tror du om 189;-?

MLphoto
0

#13, Har du mycket kunder så kan du absolut höja till 189kr.

isabelle_
0

#14 Ok :)

Lagerquist
0

Skulle gärna tagit 2000 för mina originalbilder Cool Men jag tror inte min kundkrets skulle uppskatta det så mycket haha. Nu tar jag 100kr/bild ska dock troligtvis höja till 150 om ett tag. Säljer inte så mycket utskrifter så har relativt låga priser på dem. 150kr för A4 och 100kr för A5.

Malin-Trotsig
0

Jag säljer inte överhuvudtaget till privatpersoner i nuläget. Tidningarna har hittills betalat 400 och 500 kronor bilden, mer för ett omslag.

Marija
0

Utskrifter:

11x15 cm / 39:-/st
15x20 cm / 59:-/st
20x30 cm / 69:-/st

+ 29:-, porto

Digitala bilder på CD-skiva:

Högupplöst bild (så stor som möjligt efter eventuell redigering, ca 3008x2000 px) / 59:-/st
Lågupplöst bild (ca 700x500 px) / 39:-/st

+ 29:-, porto och CD-skiva

Så ser min prislista ut :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ElinSvensson
0

10x15 cm, 49:-
20x30 cm, 129:-
30x45 cm, 199:-
50x70 cm, 299:-

Lågupplöst bild (600x400) 49 kr/st
Högupplöst bild (orginal storlek) 79 kr/st

säljer dock inte så mycket på cd därför billiga priser ;)

Anna
0

Utskrifter/förstoringar
11x15cm 69:-/st
15x20cm 99:-/st
20x30cm 149:-/st
30x45cm 229:-/st

Digitala foton
Lågupplöst bild (600x400px) 59:-/st
Högupplöst bild (originalstorlek) 89:-/st

49:- i porto tillkommer vid order av utskrifter.
29:- i porto tillkommer vid order av digitala bilder.

Efter sommaren kommer jag höja samtliga priser.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Pandy
0

Utskrifter/förstoringar
10x15: 20kr
11x15: 35kr
20x30: 50kr
30x45: 70kr
40x60: 100kr

Webb
Lågupplösta: 50kr (600x400px)
Högupplösta: 100kr (Orginalstorlek)

Har bara sålt utskrifter än sålänge, men vill inte höja riktigt än.
Tycker ni mina priser låter bra för mig som precis har börjat?

Lininaa
0

Jag håller absolut med om att det är tråkigt med fotografer som tar väldigt låga priser. Jag tar själv inte jättehöga, och det beror faktiskt till störst del på konkurrensen. Jag tar 50kr för en högupplöst digital bild, och ligger absolut inte lägst av de som fotar här i trakterna. Tyvärr är det svårt att göra något åt de låga priserna så länge någon väljer att ha kvar dem.

IdaSH
0

Jag förstår visserligen att många kan tycka att det är tråkigt och så med fotografer som inte tar så mycket betalt för sina bilder, men då hör ju också till saken att vi faktiskt bara är hobbyfotografer med detta som intresse. Därför kan man anta att folk inte säljer bilder för att kunna leva på det.

Då har man kanske hellre lite lägre priser och får bilder sålda, än att ha skyhöga priser men knappt få något sålt. Men jag kan ha fel…

Mvh Ida

www.krusfoto.se

MLphoto
0

#23, Såklart, men många duktiga hobbyfotografer med stor kundkrets tar alldeles för lågt betalt.

IdaSH
0

#24 Visserligen, men kanske skulle kundkretsen inte vara lika stor längre om man höjde priserna?

Mvh Ida

www.krusfoto.se

MLphoto
0

#25, Beror ju på hur många som höjer ;-)

[MajaWrangstadh]
0

#26 Precis, höjer alla så ökar ju värdet på bilderna överhuvudtaget.

IdaSH
0

#26-27 Dock är det ju fortfarande inte säkert att alla de som köper bilder nu skulle fortsätta om priserna höjdes, oavsett hur många fotografer som höjde sina priser. Ofta är det ju inte själva bilden kunden först kollar på, utan priset.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Lueur
0

#28 Precis, de tittar på priserna ist för kvalitén. och de är därför hobbyfotografer "förstör" för de som faktiskt försöker leva på sina bilder.

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[MajaWrangstadh]
0

#28 Jag är ganska säker på att om ALLA höjde, så skulle folk ändå fortsätta köpa. Som ni säger tittar de flesta kunderna tyvärr på priset istället för kvaliten - men om alla höjer så har dom ingen att gå till för att få bilder för 30 kr = dom köper sin bild för 100 kr = bildens värde har ökat.

Men nu är det nog väääldigt omöjligt att få ALLA att höja sina priser, så…

Lueur
0

håller helt med maja!!

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

jojjehanna
0

Jag tar alldeles för lite betalt och har väl alltid gjort, är dålig på att ta betalt för mig. Tar som ex 75:- för 10x15 inkl moms och porto. Jag hör ju till dem som har fotandet som ett arbete, men det är inte mitt enda arbete. Däremot så hinner och orkar jag inte riktigt jaga kunder utan just nu är jag rätt glad om jag inte får så mycket beställningar (knäppt, ja, men småbarn tar rätt mycket tid och kraft) utan är rätt nöjd med att främst fota för en tidning.

Jag funderar på att mestadels endast sälja digitala bilder för det är enklare och har då tänkt 300:- som startpris. Är impad över dina 2000:- och det är väl där det borde ligga. Å andra sidan fotade jag barnen hos en "riktig" yrkesfotograf i Gbg i hans studio och köpte en DVD med hela sessionens bilder högupplösta jpg (ej redigerade) för 3.500:- och det var MÅNGA bilder.

Jag är gärna med på att höja priserna ytterligare och det är väl vad jag tänkt göra. Tex 75:- är för lite och varken motiverar mig tids- eller lönemässigt att orka fixa foton till folk. Helt enkelt inte värt det. Tänk bara på att kartellbildning är förbjudet. Kartellbildning = man går ihop inom ett område och bestämmer samma priser vilket förhindrar konkurrens.

Anna
0

Egentligen borde alla här inne göra en kupp och höja sina priser med minst 50% Flört

annaattlid.se

Lueur
0

håller med dej Anna ;)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Kattapult
0

Utskrifter
11x15 - 35kr/st
20x30 - 85kr/st
30x45 - 140kr/st

Digitala bilder
30kr/st + kostnaden av en CD

Porto på ca 25:- tillkommer

Jag har rätt billiga priser och kommer kanske höja om något år eller så ;)

IdaSH
0

Men till saken hör ju också att allas bilder inte är lika bra, så skulle alla ha samma höga priser på sina bilder skulle det väl vara några som ändå inte fick sina sålda..?

Mina digitala bilder är helt enkelt inte värda 200 spänn och det känns jätteknäppt att jag ändå ska tvingas ta så mycket betalt för dem bara för att andra ska kunna sälja sina bilder liksom. För själv skulle jag inte vinna något på det; då jag är ganska säker på att folk inte skulle betala så mycket för just mina bilder, även om de kanske skulle göra det för några av er andras som är bättre.

Alla bilder är inte lika bra helt enkelt - men ändå ska alla ha samma höga priser?

Tror inte direkt att alla köpare går runt till olika fotografer och jämför priser.. De ser en bild de vill ha och är priset nog billigt för dem så köper de den, eller?

Mvh Ida

www.krusfoto.se

MLphoto
0

#36, Fast jag har kunder som öppet sagt att dom valt mina bilder istället för bilderna som proffsfotografen här i trakterna tar, för att dom tycker att mina bilder ger mer känsla. Där handlade det då inte om priset, för vi har i stort sett samma priser på det mesta. Jag är t.o.m lite dyrare på endel saker än vad han är (han tar skamligt dåligt betalt för sina bilder), men endå väljer kunderna mig.

Visst är inte alla kunder sådana, det vet även jag.

[MajaWrangstadh]
0

#36 Vet du varför dina bilder inte är värda 200 spänn? Det är för folk som är sjukt duktiga säljer sina bilder för 50 spänn. DÄRFÖR.

Dina bilder är värda 200 kr, mina också. MEN, inte förrens dom duktigare höjer sina priser till 300.

Nu har vi istället att dom duktiga säljer sina för kanske 100, medans mindre duktiga säljer sina för 50. Fattar du vad jag menar med att vi drar ner varandras priser?

En bild är värd så sjukt mycket mer än en femtiolapp, det ligger VÄLDIGT mycket bakom en bra tagen bild. Blod, svett, tårar(haha)… och inte minst tid och PENGAR. Det är sjukt vad mycket pengar jag lagt på min kamerautrustning och jag vill inte bara gå back hela tiden, någon gång vill jag faktiskt gå med plus, eller i alla fall 50/50… Men om jag fortsätter sälja mina bilder så sjukt billigt så funkar inte det. Fotoutrustning är dyrt…

Sen menar jag inte riktigt att alla ska höja sina priser till 500 spänn bara sådär oavsett hur länge man har fotat och hur duktig man är, men som jag sagt förut och som Anna säger där uppe, skulle alla höjt sina priser med 50% så…

Om vi ska få upp priserna så måste först och främst "dom duktiga" höja sina priser. Det är då dom som inte är lika duktiga vågar höja upp sina priser också, utan att tycka att dom "har högre priser än dom duktiga även fast dom inte är lika bra".

MLphoto
0

#38, Så sant som det är sagt. Vi drar ner varandras priser något grymt. Och endå sitter vi o klagar över att vi får dåligt betalt, när det faktiskt är vi själva som ligger bakom det..

IdaSH
0

#37-38 Förstår absolut hur ni menar och håller med till viss del.
Det är kanske bara jag som ser lite annorlunda på saken då jag är nöjd så länge någon ens vill ha mina bilder och inte bryr mig så mycket om hur mycket pengar jag skulle kunna tjäna Tungan ute

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Lueur
0

och "de duktiga" kanske känner att de inte kan höja eftersom "de mindre duktiga" inte gör det. men som anna säger..

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

IdaSH
0

Att jag ens började säga emot beror nog mest på att jag blev förvirrad över att så många verkar fästa sig något grymt på det här med hur mycket pengar man tjänar på sitt fotograferande.

Jag menar, så som jag har förstått det är det här ett stort intresse vi har, kanske ett lite mer seriöst intresse men fortfarande bara ett intresse. Jag kanske är den enda (vad vet jag?) men jag fotar inte för att tjäna pengar, jag fotar för att jag tycker om det så himla mycket. Då känns det lite småskumt att allt plötsligt ska handla så mycket om vad man tar betalt för sina bilder - jag är glad så länge någon ens är intresserad och jag kan få göra lite reklam för mig själv inför framtiden.

Poängen är väl helt enkelt… Hade vi faktiskt fotograferat för att kunna leva på inkomsterna hade vi nog heller inte sålt våra bilder på det sättet vi gör idag, eller hur?

Mvh Ida

www.krusfoto.se

ElinSvensson
0

#42 fast samtidigt så gör jag ett jobb när jag fotar någon och jobb ska man ha betalt för?  utrustningen har kostat massor och för att ekonomi ska gå runt måste du få in lika mycket som du gör av med?
Jag anser fotografering som ett jobb även om det är ett intressere, och vilket är inte roligare än att tjäna pengar på något du gillar extremt mycket?

IdaSH
0

#43 Javisst, självklart! Men att du lagt ner så mycket pengar på din utrustning och ens GÖR det här jobben - beror det på att du vill tjäna pengar eller på att du vill fotografera?

Jag menar, jag har också lagt ner väldigt mycket på min utrustning. Det kostar mig en del att åka till tävlingar och rent allmänt har jag aldrig sagt att något har varit gratis. MEN jag har prioriterat och lagt ner mina pengar på det här för att jag ska kunna fotografera, eftersom det är mitt största intresse.

Som sagt, jag är kanske ensam om att tycka såhär och vissa kanske tycker jag är helt out of my mind men det är min åsikt i alla fall Flört

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Marija
0

#44 Förstår verkligen ditt tankesätt!

Och så är det för mig med - jag har lagt ner alla dessa pengar för att jag ska kunna fotografera öht (bättre utrustning för att kunna utvecklas osv…). Men sedan har belöningen (förutom att det är otroligt givande och roligt att fotografera i övrigt, att se sin egen utveckling och vara nöjd över det man presterar) att få betalt för det kommit efterhand :)

ElinSvensson
0

#44 jag förstår dig! att du gör det för det är ditt största intresse!
Anledningen till att jag vill tjäna pengar är för att jag ska kunna köpa ny utrustning, kunna få bättre kvalité på bilderna och lite roliga tillbehör till kameran.
Samtidigt som jag lägger ner all tid på redigering, ta korten, hemsidan osv. För min del blir skolan rätt lidande pga detta Oskyldig

Om man nu kan få mer betalt för sitt jobb så tycker jag man ska höja priser, håller med om att det är för låga priser!

IdaSH
0

#45-46 Förstår precis hur ni menar också, min förvirring uppkom av all hysteri om för låga priser och inkomster osv. Kände att jag behövde få ur mig mina åsikter även om de uppenbarligen inte var delade Flört Någon gång ska jag lära mig att hålla tyst istället, haha.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Marija
0

#47 Du ska absolut inte hålla tyst! Allas åsikter är lika viktiga och hur ska vi kunna lära oss att reflektera och tänka igenom saker och ting om ingen ifrågasätter dom? =)

#1 Säljer du rättigheterna till bilden då? (Tänkte på orginalbilderna som du säljer för 2000:-).

MLphoto
0

#48, Endel rättigheter.

Marija
0

#49 Kan du specisera? :)

*nyfiken*

MLphoto
0

#49, Det är lite olika beroende på vad kunden vill ha bilden till. :-)

isabelle_
0

#51 Den får använda den privat,skriva ut utskrifter,mm.. eller? :)

MLphoto
0

#52, Som sagt det beror på. Säljer en orginalbild nu på måndag där köparen får rättigheten till att trycka upp bilden på ett gäng posters i en annons tex.

AndreaK
0

A5 110:-

A4 160:-

Textiltryck A5 130:-

Textiltryck A4 180:-

Digital bild 70:-

Bildkollage 280:-

I mina ögon är priserna bra, fast det blir ju inte mycket kvar när man har betalat moms, egenavgift och skatt. Men det är ju som sagt svårt att höja när majoriteten av fotograferna säljer för liknande priser som mina.

(Hemsida: akfotowebbdesign.se)

Kattapult
0

Har höjt nu.

Utskrifter

10x15 cm, 49:-
20x30 cm, 129:-
30x45 cm, 199:-

Digitala
49kr/st + kostnaden av en CD

LindaKarlstrom
0

Mina priser i dagsläget:

Digitala foton

Liten digital bild 600x400 px: 80:- /st

Stor digital bild 1200x800px: 120:- /st

Framkallade foton

10x15cm: 70:-

13x18cm: 100:-

18x24cm: 150:-

20x30cm: 200:-

Kollage: från 500 kr

Frakt tillkommer med 25:-

Paket.

1st 20x30 cm &
2 st 13x18 cm

300:-

5 st 13x18cm

350:-

5 st 10x15cm

250:-

Reseersättning: 15:- per mil

Clarissa
0

Jag tar 30 kr för en digital bild. Lika mycket för en bild på skiva men då tillkommer frakten. Vill inte ta så mycket än för jag har för tillfället inga kunder alls :/   Kämpar och kämpar men verkar inte vara nån som är intresserad. Därav dom just nu låga priserna.. Säljer inte utskrifter just nu då bläcket är slut i min fotoskrivare, vad tycker ni är rimligt att ta för utskrifter när jag får tillgång till det igen?

Splachfotografen
0

Jag säljer bara digitala bilder än så länge, elelr har inte ens börjat med det än. Första uppdraget är en 4 dagars tävling, dumt nog! Men de var den första som var nära eftersom den går av stapeln på min egen ridskola. För högupplösta bilder tar jag 40 kr/bild, webb bilder (600x402) ger jag bort gratis, men funderar på att kankse ta betalt för dom med? Men vet inte hur mycket då jag inte har fotograferat på tävling än och jag kan inte säga att jag är superbra.

IdaL
0

Jag tror jag behöver höja min priser x') Men jag är så fräck att det låter biligt men de tillkommer ju kaka på kaka. dvs. bensin pengar 13:- milen sen ett självkostandspris som varijerar väldigt mycket beroende på tiden men jag ska sakta men säkert höja mina priser.

pratar om privatfotograferingar nu

Pandy
0

Jaag har också funderat på att höja mina priser, men vet inte hur mycket jag kan höja:/

IdaL
0

#60 Har exakt samma problem Obestämd Vill ju inte kunderna ska försvinna…

LindaKarlstrom
0

#60, #61. Jag höjde mina priser med nästan 50% på en gång och jag har inte tappat en enda kund efter prishöjningen, utan har fått fler!

Det var samma "fenomen" med en Akupressör jag brukar gå till, när han nästan fördubblade sina priser blev hans akupressurklinik nästan alltid fullbokad fullbokad, innan fick han nästan be folk komma.

IdaL
0

#62 Jo, det är sant ska nog höja lite försiktigt dvs. 10kr åt gången ;)

Pandy
0

#62 50% var mycket, så de är sant att kunderna kollar mer på priserna än bilderna. Ska nog höja med 20kr  nu, sen får vi se om jag får mer kunder;)

LindaKarlstrom
0

#63. Nog tror j ag du kan höja mer än 10kr, särskilt på dom digitala fotona, du är duktig! Fast du bestämmer ju själv :)

isabelle_
0

Jag vågar inte höja ^^

Minetta
0

2 euro för en originalbild som jag sänder via e-post. det är väl ca 20 kr :)

IdaL
0

#65 Tack så mycket får jag väll säga =) Ska fundera över det Skrattande

Anna
0

Nu har jag höjt mina priser i samband med ny hemsida.

Prislista:

11x15cm - 89:-/st
15x20cm - 119:-/st
20x30cm - 169:-/st
30x45cm - 249:-/st

Högupplöst digitalbild - 139:-/st
Lågupplöst digitalbild -  89:-/st

Porto utskrifter - 49:-
Porto digitalbilder - 29:-

Vid bokning:

Erbjudande 1
1h fotografering, 5st högupplösta bilder - 550:-

Erbjudande 2
2h fotografering, 10st högupplösta bilder -  1100:-

Erbjudande 3
3h fotografering, 20st högupplösta bilder - 2500:-

annaattlid.se

isabelle_
0

Ser bra ut Anna! Jag har en fråga om en sak ska jag ta det via pm eller msn?

Anna
0

#70 Skriv på msn :)

annaattlid.se

Invisible
0

Vad är det för skillnad på högupplöst & lågupplöst ? Oskyldig

Anna
0

#72 Högupplöst är i originalstorlek efter ev. beskärning, Lågupplöst är bild i webbformat anpassad för hemsidor (600x400px).

annaattlid.se

Kattapult
0

#72 Antar att det är olika storlekar på högupplösta och lågupplösta.

Mari
0

Såhär ser min prislista ut:
**
Digitala bilder:**
Högupplöst (orginalstorlek): 50kr/st.
Webbilder (600x400px): 25kr/st.

Utskrifter/Förstoringar:
10x15cm: 65kr/st
21x15cm: 95kr/st
21x30cm: 145kr/st

Kommer att höja priserna för de digitala bilderna nu ui höst, när vet jag ej och inte med hur mkt men misstänker att jag vill ha ut 50.- respektive 100.-

Vill även skaffa mig paketpriser så som Linda Karlström har då jag nu i höst kommer köra mer studio än tävlingar. Men priser för det får jag återkomma med, har ju en liten studiohyra som jag måste räkna ut och sånt först innan priserna kan sättas.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Eostra
0

Vad menar ni med originalbild egentligen? En oredigerad bild eller vadå..? Oskyldig

Anna
0

#76 Originalstorlek = inte förminskad.

annaattlid.se

Eostra
0

#77 Okej, alltså samma sak som högupplöst?

Anna
0

#78 Precis.

annaattlid.se

Mari
0

#78 Det beror på vad fotografen menar med högupplöst. Det kan både vara orginalstorleken som de flesta har men såg även här i tråden att det var någon som hade lite mindre ändå.

Men man skulle ju kunna svara ja på din fråga

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Eostra
0

Okej, tack. :)

isabelle_
0

#78 Självklart :)

Lininaa
0

Jag skrev nyss ett blogginlägg om detta med priser i hästfotobranschen. Om någon är intresserad av att läsa hittar ni blogginlägget här.

Anna
0

#83 Håller helt med!

annaattlid.se

isabelle_
0

Jag håller också med! Dock har jag slutat kommentera i bloggar då en lossades vara mig och det var inte så roligt.

Lininaa
0

#84, #85 Härligt!

ElinH
0

#83 Helt rätt, bra skrivet!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Pandy
0

#83 Håller helt med dig…även om jag nog kan säga att jag har det värre än dig…glöm mitten delen av den här kommentaren, håller med dig iaf:)

Juicy
0

Tycker också att hobbyfotografer över lag tar för dåligt betalt.

Själv ska jag precis börja sälja, då min hemsida är under konstruktion. Under Ridponny-RIKS för två veckor sedan kom en hästägare fram till mig och frågade om jag hade fått några bilder på hans häst.

När jag sedan mejlade honom de fyra bästa bilderna (640 x 480, med logga i ena hörnet) och erbjöd att han kunde få dem högupplösta på CD utan logga för 99 kr + porto svarade han: "Om det är fler bilder än dessa…"

Jag menar, ursäkta? Okej, jag har aldrig sålt bilder tidigare, men dessa bilder var och är jag otroligt nöjd med. 25 kr/högupplöst bild är ju ingenting. När det gäller de bilderna jag skickade antog han var gratis och jag var för feg för att ta betalt för dem.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

jojjehanna
0

Dammar av tråden då jag har gjort en ny prislista till min hemsida. Säljer helst digitala bilder så därför ej synlig prislista på pappersbilder.

Kom gärna med respons.

Är över huvud taget inte så aktiv på att sälja bilder just nu. Orders blir liggandes alldeles för länge och mail besvaras för sent. Har bara inte tid just nu tyvärr.

Kika på prislistan

[Yoe-Yoe]
0

Mina priser ser ut såhär för tillfället, jag har nog tagit lite för lite för orginalbilden eller var tycker ni? När jag jämför med andra alltså.

• Digital bild (orginal) - 50:-

• Förstoring 15x22cm - 100:-

• Förstoring 20x30cm - 160:-

• Förstoring 30x45cm - 230:-

Anna
0

#90 Ser bra ut!

annaattlid.se

isabelle_
0

#91 Nejdå! Men ett bra knep, Ta te.x 49;- istället, det låter billigare än jämna..

LindaKarlstrom
0

#93. Jag tycker inte att hon ska sänga priset för originalbilden. 50 kr är alldeles nog billigt!

[Yoe-Yoe]
0

#93 Jag vill helst inte sänka till 49:- för personligen stör jag mig på när de är 49kr ist för 50kr. Det är en krona och jag tänker alltid ändå 50 när jag läser 49. Tror inte de har så stor inverkan. Men tack för tipset :)

isabelle_
0

#94 Nej, det tycker inte jag heller men gav henne ett tips om att 49;- låter billigare, det behöver nödvändigtsvis inte vara den siffran. Men att just nian i slutet gör att det känns billigare!

#95 Ok, detta är ett bra tips annars. Varför skulle annars många saker kosta tex: 799;- ?

[Yoe-Yoe]
0

#96, Ne jag vet. Du har rätt i det, men säljer inte så mycket bilder för tillfället för att jag inte fotar så mycket. Så de får i så fall bli en senare fråga.

Pandy
0

Nu har jag höjt mina priser:)

10x15: 50kr
11x15: 55kr
20x30: 70kr
30x45: 90kr
40x60: 110kr
+29kr i frakt.
Webb
Lågupplösta: 10kr (600x400px)
Högupplösta: 20kr (Orginalstorlek)

[MajaWrangstadh]
0

#95 Håller med om att det bara är störande med 49, 99 kr osv… Dock så håller jag med Linda om att dina digitalbilder är alldeles för billiga!

#98 Samma här, 10-20 kronor !? Personligen tycker jag minst 50… för 10 kronor GER du nästan bort bilden!

Pandy
0

#99 Så  jag borde ta 50kr för en internetbild alltså?:)
Jag hade det ett tag förut, men eftersom jag inte har någon speciell kundkrets så har jag inte självförtroendet att höja de digitalabilderna…men ska fundera på saken:)

[MajaWrangstadh]
0

#100 Ja det tycker jag allt :)

Magster
0

#100 Du kan inte mena allvar med 20kr för en bild! Förvånad Folk är inte så fruktansvärt snåla och ser ofta bilderna med högre värde än vi fotografer gör så att höja priset till minst 70kr borde inte vara några som helst problem!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Pandy
0

#102 Jag vet inte längre…de på klubben tkr att jag är girig som ens tar betalt för internetbilder:(
De tkr jag ska ge bort bilderna…jag vill så gärna ta 50kr, men de jag har frågat om de är beredda att betala för en internetbilder har bara gett negativa elr vet inte svar, även om de flesta svaren lutar mot nej…!
Men okej, jag höjer till 50kr…men ärligt vet jag inte om jag kmr få någon internetbild såld då, men kan ju prova iaf:)

Monday
0

#103 Girig? Det var det dummaste jag hört. Vad dessa människor då inte tänker på är alla pengar du har lagt ut på utrustning, tid du lagt ner när du fotat osv. Jag tycker absolut att 50kr är det minsta du ska ta för en bild! Vill dom ha bilden kan de gott och väl betala för den också.

http://www.regret-nothing.com

Pandy
0

#104 Sant så sant:)
Ska ta och höja de digitalabilderna isåfall;)
Det är synd att vissa människor inte förstår  mitt stora intresse bara;P
Har ingen fotokompis i närheten osv…aja ska höja priserna nu:)

Magster
0

#103 Om det är några som är giriga i det fallet är det ju dem snåljåparna som inte ens kan betala en 50lapp för en riktigt bra bild. Nej, höj du! Du får helt enkelt säga att mycket billigare blir det inte, anners får de väl ta sina egna bilder.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Pandy
0

#106 Okej, jag lyssnar till er som vet mer och bättre inom detta än mig;)
Det blir att höja och om de vill ha en bild får de helt enkelt betala;)

Monday
0

#107 Ja, precis. Och jag håller med Maggan: har de inte lust att betala kan de ju lika gärna fota egna bilder!

http://www.regret-nothing.com

Pandy
0

#108 Japp, om de nu tkr det är dyrt får de försöka ta lika bra bilder som mig helt enkelt med vanliga digitala kameror;)

jojjehanna
0

Bara jag som tar mer betalt för digitala bilder? Då kann ju folk göra x antal förstoringar och ge bort x antal bilder till vänner. Det är ju era Original!

isabelle_
0

Högupplöst är 1200x800 hos mig.. INTE orginal, Mina orginal säljs för 1500;- om någon frågar..

jojjehanna
0

#111 Oj! Då var jag ju billig. Säljer du några?

isabelle_
0

#112 Höhö, höjde rätt rejält eller ändrade storlek på dom som tidigare var orginal till högupplöst. Då dom inte får skriva ut mina högupplösta bilder räcker det med 1200 x 800.. Inga sålda än.. Men orginalen är viktiga som Micka (MLphoto) säger ;)

MLphoto
0

Ja, orginalen ska man vara rädd om anser jag. Har själv 2000kr som pris för mina orginalbilder, och då säljs dom inte ens med alla rättigheter.

jojjehanna
0

Får ni köpare på det? Jag tyckte jag tog i med 750:-…

MLphoto
0

#115, Ja. Få, men riktigt seriösa köpare. För mig är det just det som räknas.

ElinSvensson
0

Jag säljer bara webbbilder! Då jag tycker att om nu kunderna vill ha förstoringar får dem köpa det direkt av mig. Så tjänar jag även mer!
Pris på orginalbild, står att det diskuteras, vad de nu vill använda bilden/erna till!

ylvaah
0

Men jag tycker ni alla missar en liten punkt. Om man nu ska sälja bilder så här dyrt, måste man inte ha nån slags bildgaranti?

MLphoto
0

#118, Det ska ju vara samma bildgaranti som det är på de andra man säljer!?

Pandy
0

Lite OT men vad brukar ni har för priser på webb-bilderna som ni säljer till hemmaklubben?:)

isabelle_
0

Samma priser för alla = Inget tjafs. Men om någon random tävling ägt rum kan jag ibland sponsra med tre eller två bilder. Kompisar kan jag också ge webbilder till ibland, men endast nära vänner..

LindaKarlstrom
0

#120. Jag ger faktiskt bort foton till min klubb. Jag har fått så mycket av dom, så jag ger gärna lite tillbaka :)

Pandy
0

#121 Okej då vet jag, jag har sagt till klubben att jag kan sätta upp bilder på hemsidan men då frågade de om ja gjorde gratis men jag sa nej;) Men om de ska ha många bilder kommer jag ge dem mängdrabatt, fast hon som har hand om hemsidan lät inte så impad över att jag skulle ta betalt:/

IdaL
0

Jag kör lite bytes-handel. Dom får bilder av mig och så ropar dom upp mig i högtalarna, skriver på hemsidan m.m. Jag "sponsrar" även dom ibland med en vinnar tavla till varje vinnare i cuper m.m.

Pandy
0

#124 Det lät smart, men tills vidare får de betala, för än splänge tar de inte mitt säljande på allvar och tycker att jag ska ge bort bilderna…så för att få dem att förstå att ja är seriös får de betala.

Har jag fel tankesätt nu elr?:O

[MajaWrangstadh]
0

Jag ger bort bilder till kompisar och ridklubben och grejer hela tiden, speciellt när typ en kompis + häst "stått modell" för mig och kameran. Jag är skitglad att få experimentera med kameran och modellen och liksom få bestämma till 110% själv hur jag vill ha modellen och hur bilderna ser ut osv… så då får dom självklart bilderna, som tack för att få stått ut med mig liksom! haha.

jojjehanna
0

#118 vad menar du med bildgaranti?

MLphoto
0

#127, Gissar att hon menar på en garanti att bilden är så bra som det man betalar för, so to speak.

jojjehanna
0

#128 i så fall: #118 mina bilder syns ju i förminskad och försämrad version på min hemsida och det blir i alla fall inte sämre än så…

Anna
0

#129 Exakt! Så sant som det är sagt ;) Bilderna blir ju verkligen inte förskönade i arkivet.

annaattlid.se

ylvaah
0

#128 Precis så jag menar. Jag vill också att vi ska betala mer för våra bilder, men då måste man ju bevisa att man tar så bra bilder att man kan ta så mkt pengar för dem.

MLphoto
0

#131, Självfallet.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.