Kritik - Dressyr

Tycker hästarna ser framtunga ut på själva rörelsebilderna. Men testa att gå runt, för du har fått lite mörka hästar. Istället för att stå där publiken står,stå på andra sidan.
Alla bilder är väldigt mörka och ser lite väl uppskärpta upp. Håller med om att hästarna ser framtunga ut, speciellt på andra bilden men där handlar det nog snarare om att du fotat lite sent i steget. Jag gillar första bildens svaga färgnyans, dock tycker jag den är lite väl brusig. Kanske kan den bli läcker om du konverterar till s/v?
http://www.regret-nothing.com

Jag brukar tänka såhär: Nu är det några sekunder till… *klickklick*, Och att man inte fotat Dressyr innan är ingen bra ursäkta, Om man fotat hoppning så är dressyren lika lätt som att måla dåligt.

#6 Vad menar du med ingen ursäkt? Dressyr och hoppning skiljer sig avesvärt från varandra, i hoppning är det ju inte direkt hästens rörelser fokus ligger utan sprången och kanske att få rätt galopp etc. Dressyr är svårt att fotografera, hästen ska se harmonisk ut, ryttaren ska se harmonisk ut, steget ska vara rätt - olika steg ska fotograferas vid olika tidpunkter det är mycket som ska stämma som man inte alltid känner till första gången man fotograferar det. Alla fotograferar inte på samma villkor, alla har sin stil och sin teknik. Tycker personligen inte det är okej att "härska" över någon på det sättet.
Angående bilderna!
Huvudporträttet skulle varit bättre om det vore tagit direkt från sidan, hästen ser lite kort ut i halsen i vinkeln den är tagen ur nu.
Första ridbilden tycker jag att steget är helt ok kanske lite lite sent men det syns att det är fin ökad trav.
I sista ridbilden ser dock hela ekipaget lite lojt ut, mycket pga hästens uttryck och sena steg. Försök ta bilden när hästen har tyngden på bakbenen! Du lär dig efter ett tag i vilka steg och vinklar hästen ser mest graciös ut i
Angående exponeringen håller jag helt med Ellinor, gillar även porträttet bättre i sv/v!
#7 Håller helt med! Går inte ett jämföra att fota hoppning och dressyr på det sättet du gör, Isabelle, och som sagt så är fotografering mycket inviduellt. Alla har sin teknik och når sina resultat på egen hand. Och första gången är det nästan omöjligt att ha alla rätt varje gång.
Förlåt Elinore, inte meningen att vilseleda din tråd så, vilel bara få det ur mig.
#0 En profil hade nog funkat aningen bättre då den vinkeln du gett förkortar hästens hals lite och får den att se knubbigare ut. Hästen ser lite loj ut, tänk på att försöka fånga den när den ser lite alerttare ut.
#1 Helt okej, försök öva på att fånga det stooora steget i den ökade traven och att försöka vara en bit ifrån hästen mer, nu är det lite grodperspektiv.
#2 Aningen framtung men en bättre vinkel och komposition.
I överlag ser man att du är än så länge grön och behöver lite övning, förståeligt. Men för att vara första gången riktigt bra jobbat! Tänk på stegen och uttrycken hos hästen lite extra näste gång. Tycker det är synd på de mörka redigeringen och den alldeles för hårda skärpan.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Repettition är kundskapens moder! :)
Öva öva öva!
Då kommer det!