Kamera i stallet
hej!
jag har som sagt fått en Nikon D60 i födelsedags present :D
Och jag älskar att fota hästar och vill därför göra detta med denna kamera som ni kanske förstår. Men vad ska jag tänka på när jag har den i stallet? Eller ska jag undvika att ta med den? Ge mig tips och ideer så slipper jag förstöra kameran :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ta med den! Men lägg inte på ställen där det finns risk att den faller (genom att någon t.ex. stöter till den) eller ställen där man kan trampa på den lätt. Tänk på att alltid sätta på linslocket när du inte använder den för det är ofta ganska smutsigt i stallet och det flyger omkring massor av damm. Lägg gärna ner den i någon skyddande väska när du inte använder den så är det inte lika farligt utifall den skulle falla från någon mindre höj eller så.
Om det finns andra som kanske vill låna din kamera så tycker jag att du ska säga åt dem att alltid ha halsremmen på sig, det brukar jag alltid säga till folk som lånar min kamera. Det är en liten och lätt "försäkring".
Hoppas du får kul i stallet, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Ett till tips för att objektivet du använder ska hålla längre är att ha ett filter på, tex ett uv så om det skulle hända en olycka så det blir repigt så är det lättare att byta ut filtret ärn hela objektivets glas.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Håller med #1 och #2. (:
Mitt ena objektiv ramlade ner från lådan till marken och som tur var hade jag filter på så den klarade sig ;P
Tack för tipsen :)
Jag fick med någon slags sak som han satte på objektivet. Jag tror det är något slags uv sak. det står: kenko digital filter MC UV 52mm
Medarbetare på Djurfoto
#4 Bra ha den på så linsen på objektivet blir skyddat ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej, då får jag bara vänta tills jag får hämtat kameraväskan och ett minnes kort som jag skulle få med kameran. Om jag inte lånar syrrans kameraväska sålänge
Eller vad annars kan man ha den i sålänge?
Medarbetare på Djurfoto
Jag hade min kamera inlindad i en tjock och stor handduk och sedan i min väska innan jag fick hem min kameraväska :P
Det fungerade skapligt bra, lite krångligt men den blev inte skadad :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej, jag får säga till pappa att vi får åka ner imorgon när han kommer hem. Om han vägrar så gör han väl det då, ska ändå inte ta med mig kameran förrän någon vuxen är med tror jag, jag känner mig mycket tryggare då ;) Och på Onsdag och torsdag är det bara jag och kompis och man vet inte vad som kan hända, jag är rädd om mina saker xP
Medarbetare på Djurfoto