Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 953 ggr
Moalinn
0

Vilken Nikon?

Hej alla!
Jag fyller år on 3 dagar. alltså den tredje. Och jag önskar mig pengar så jag kan spara till en kamera. Och jag har räknat ut att jag kommer få runt 1.000 kr kanske om jag har tur kanske jag får lite mer. Och jag har själv runt 2.000 kr som jag har sparat. Och mamma har sagt att de kan lägga ut runt 3.000 kr på en kamera. Alltså betalar de 3.000 och jag runt 3.000 kr. Och detta blir ju alltså runt 6.000 kr.

den enda kameran jag vet som kostar runt 6.000 kr som är från nikon är D60. Men jag har inte kollat på de nya kamerorna från nikon. tänkte på om någon av de kanske är bättre än D60 men ändå samma pris?.. Jag tror inte det är så. Dessutom gick jag och mamma in i en butik och den de rekomenderade var Nikon D60. Så, Är den D60 jag ska sattsa på tro?

och som ni förstår handlar detta om systemkamera.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mellliie
0

D60n är en underbar kamera! Det enda minuset är att den inte har någon inbygd autofokus-motor.

Har du kollat på D3000 och D5000 tex ? (:

Moalinn
0

vad menas med autofokus-motor?

nej, det har jag inte

Medarbetare på Djurfoto

Jojaton
0

#1 D5000 är ju mycket dyrare!

Johanna - Instagram

isabelle_
0

Jag skulle satsa på Canonsystemet.

I den prisklassen får du skit Nikon kameror om jag ska vara ärlig. Autofokusmotor menas med att du kan inte köpa vilka objektiv som helst,det blir ofta dyrare affärer med objektiven då.

Jojaton
0

Men o andra sidan är objektiv med autofokusmotor oftast snabbare och bättre på det sättet.

Johanna - Instagram

Jojaton
0

ett alternativ är att du letar efter en begagnad d50, d70(s), d80 eller liknande.

Johanna - Instagram

isabelle_
0

Autofokusmotor objektiv är inte snabbare med kamera utan autofokusmotor.

Eostra
0

"I den prisklassen får du skit Nikon kameror om jag ska vara ärlig."

Förstår inte hur du kan säga så till någon som ska skaffa sig en första systemkamera! Det är inget fel på D40/D40x/D60 osv. Skillnaden med t.ex D40 + ett bra objektiv och kompaktkamera är stor och jag tycker absolut inte att man ska 'behöva' statsa på t.ex något i stil med D300(s) för att kunna ta bilder. Tror inte #0 tänkt ta bilder för att förstora upp till stora planscher och sälja eller liknande, och då duger en D60 riktigt bra och är säkert en utmärkt kamera att lära sig med. Tror risken att man tappar intresset för fotografering är ganska stor om man har en allt för avancerad kamera i början.

#0 Tycker du ska satsa på en D60, ev. begangnad D40 och skaffa dig ett bra objektiv eller två till. Du har större glädje av pengarna om du lägger ut dem på bra obejektiv, tro mig. Skillnaden mellan olika kameramärken är i slutändan inte så stor, men jag har för mig att Canons system är mindre än Nikons och kanske lämpligare för någon med mindre händer. Fördelen med Canon är ju att man inte måste fundera efter om objektivet man tänkt köpa har AF i sig eller inte. Har du en Nikon D40/D60/D40x, som alltså inte har inbyggd AF, och köper ett objektiv utan inbyggd AF måste du fokusera manuellt, stort sett alltså själv ställa in vad på bilden som ska vara skarpt. Lycka till!

isabelle_
0

#8 Det har också med att D60 är en kamera. Man skall skaffa en med autofokusmotor istället. Jag gillar faktiskt inte min D60, inget med den. Ergonim,knapparna.. allt är faktiskt dåligt med den är min åsikt, och inte autofokusmotor gör inte heller saken bättre.

Eostra
0

#9 Varierar säkert från person till person, men att säga att det är en skit kamera är inte rättvist.

isabelle_
0

#10 Det är min åsikt om kameran.

Juicy
0

#9 Jag tycker att D60'n är en utmärkt kamera att ta steget från kompakt- till systemkamera med. När man börjar ställa högre krav på bilderna känns det dock som att den inte räcker till i alla lägen, men att säga att det är en skitkamera är fel, fel, fel. Själv har jag haft min D60 i över ett år nu men känner att jag börjar växa ur den nu. Dock har jag lärt mig otroligt mycket av den och genom att lära känna sin kamera utan och innan gör att man utvecklas väldigt mycket. Enligt mig är den stora nackdelen tycker jag är att menyerna är lite svåråtkomliga.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Eostra
0

#12 Håller med dig! Att kameran inte passar alla betyder inte att den är dålig. Så som Dijete uttrycker sig verkar det som om man måste lägga ut mer än 6000kr för att få en kamera som ger acceptabelt resultat..

Juicy
0

#13 Det är ju trots allt fotografen som "gör bilden" ;)

ronjanyman.se

isabelle_
0

Men jag tycker ergonim & knapparna inte är bra, och det är min åsikt.

Eostra
0

#14 Exakt! Men objektivet gör ju sin beskärda del det med. ;)

Juicy
0

#15 Det är knappast någon skitkamera för det. Välj dina ord bättre.

ronjanyman.se

Jojaton
0

#15 Bara för det blir det inte en skitkamera, (den levererar väl bra bilder ändå?) och bara för att den inte passar dig behöver inte det betyda att den inte passar TS.

Johanna - Instagram

Kattapult
0

Kul med ny kamera! 

Men jag blev lite nyfiken. Varför just Nikon?

:)

Moalinn
0

ojj ojj vad ni har skrivit en massor. Tack för allt ni har skrivit till mig. Son #8 sa att jag hade inte tänkt att använda till att göra affischer och sånt. Utan för mer hobby fotografering. Jag lånar min syrras D40 ibland och tycker att det känns bekvämt och så. Och en fråga, måste man ha AF? Jag vet många som har en D60 och alla är nöjda och jag förstår inte varför man måste ha Af..

aja,

Jag vet inte riktigt varför just nikon. Men jag har som sagt lånat syrrans d40 och tycker den är enkel att förstå och så. Sen vet jag ju inte hur en Canon känns. men jag känner på mig att det är D60 som är den kameran jag har längtat efter och att det var den kameran som affären rekomenderade kändes ju ännu bättre. Jag känner att jag vet hur en nikon fungerar. Medans jag inte har kollat på en canon eller något annat märke och jag vill inte riktigt sitta och fundera över hur kameran fungerar i en vecka liksom.

eller.. jag vet inte, men jag tror några utav anledningarna finns i det jag skrev :)

Medarbetare på Djurfoto

Jojaton
0

#20 Men om du känner dig nöjd med en D60 så köp den :D Det är en bra kamera om man trivs med den!

Johanna - Instagram

Splachfotografen
0

Jag har en D60 och trivs bra med den, det är en bra nybörjarkamera och man kan få fantastiska bilder med den! Ser inget dåligt med den bara att den inte har AF motor i huset utan man måste köpa objektiv med det.

denisesalomonsson
0

Jag hade en d60 förut, och jag trvides superbra med den! :)

Sedan köpte jag en d80 då jag ville ha en större kamera då jag har ganska stora händer, och det kanske inte du har, så jag tycker verkligen att du ska satsa på en d60, den ger fina bilder med bra färger och ja, det är en bra kamera helt enkelt, lätt att lära sig förstå också! :)

Moalinn
0

Okej. Tror det får bli D60 :D

Medarbetare på Djurfoto

Amandaaa
0

#24 Bra val tycker jag! Jag har en D60, har haft den sen mars och jag tycker den funkar bara bra. Nyligen har jag också köpt ett nytt objektiv och då blev det bara ännu bättre ;)

Moalinn
0

okej :)
vad var det för objektiv du köpte ?
*nyfiken*

Medarbetare på Djurfoto

Kattapult
0

Hoppas du blir nöjd med den då :)

Fördelen med att ha autofokusmotot i kamerahuset är att du får ett större objektivutbud som fungerar med autofokus.

Mellliie
0

#3 Det visste inte jag.

Jojaton
0

#28 Lugnt ;) Men min kompis köpte en D5000 i somras och den kostade närmare 10 000, dock med ett 18-105 VR objektiv och inte ett 18-55 men ändå.

Johanna - Instagram

Saiop
0

Jag köpte en D5000 i sommras för runt 8000 med 18-55 objektiv

Belindaa
0

D60 låter som ett kanonval. Jag hade en D40 förut, den var toppen att lära sig med! Nu har jag bytt upp mig till en D90 och det steget var perfekt. D40 var helt enkelt perfekt för att lära sig system med, när jag sedan hade min D90 i handen kunde jag det som behövdes för att fortsätta utvecklas :)

Moalinn
0

Det är det jag har tänkt på. Att hoppa från en lättare kamera till kanske en något mer avancerad kamera men man vet ändå hur kameran fungerar på ett eller ett annat sätt. Och inte hoppa mellan en massa olika märken hela tiden.

Medarbetare på Djurfoto

Amandaaa
0

#26 Ett Tamron 70-300/4-5,6

Moalinn
0

okej :)

Medarbetare på Djurfoto

AnnaKlara
0

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men 18-55 objektivet som för det mesta följer med d60, har det objektivet ingbyggd AF?

Eostra
0

#35 Jodå.

Moalinn
0

Fyllde år igår. Och som jag hade räknat ut så fick jag runt 1.000 kr. Och Imorgon (måndag) så ska vi efter skolan åka och köpa kamera, väska och minneskort :D Jag är så underbart glaadSkrattande

Medarbetare på Djurfoto

Kattapult
0

#37 Grattis! Så kul! :)

Moalinn
0

Tack så mycket :D

Medarbetare på Djurfoto

Belindaa
0

Kul, grattis! :D Hoppas du blir nöjd.

Moalinn
0

Tack :D
Det blev jag. Måste bara lära mig mer om den så kommer det fungera fin fint :)

Medarbetare på Djurfoto

Tislan
0

Det är fotografen som gör det, inte kameran.

Jag kan inte se någon systemkamera som är dålig idag :S

Varför fasna för just ett märke, det finns ju fler märke än Nikon :s

Moalinn
0

Jag vet mycket väl om det du sa. Men varför jag ville ha just nikon var för att JAG känner mig trygg med den.

Medarbetare på Djurfoto

Tislan
0

Jag bara påpeka det!

Moalinn
0

Jag bara svarade

Medarbetare på Djurfoto

Gramilah
0

Det var ett bra val! :) Jag har oxå en D60 och har haft den sen december förra året. Fick du med 18-55 objektivet? Då rekommenderar jag dej att köpa ett till sen, jag tyckte det blev väldigt tråkigt att fota med 18-55 eftersom det går inte zooma ngt knappt, så det gick inte att komma nära hinder på tävlingar och så. Sen köpte jag Nikkor 55-200 VR och det blev genast mkt roligare att fota! :)

Moalinn
0

Ja, jag fick med 18-55 objektivet :)
Jo, jag hade tänkt det osså, men det kostar jag pengar också så det är bara att börja spara :) Hur mycket kostade objektivet som du köpte ?

Medarbetare på Djurfoto

Gramilah
0

Jag köpte ett kit med väska, extra minneskort och objektivet för 2990:- :)