Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 612 ggr
Invisible
0

Bra obj. till D80 ?

Skulle behöva hjälp med att finna ett bra objektiv till min Nikon D80, då jag är helkass på sånt. Det obj. jag söker ska användas till hästfotografering, ridsport. Någon som vet jag jag bör leta efter, eller kan rekommendera något bra ? :-)

/Martina Pettersson

Rorosjons
0

Jag har en D80 och äger även
* Nikkor 18-55 f/3.5-5.6 AF DX VR
* Nikkor 55-200 f/4-5.6 AF DX VR
* Sigma 70-300 f/4-5.6 DG APO

Dock fungerar inte Sigma:t för tillfället. Men 55-300 tycker jag är suveränt, inte för tyngt som kan förstöra balansen och därmed förstör skärpan. Sen tycker jag att KIT-objektivet (18-55) är ett bra objektiv om det inte är för långt bort det vill säga ^^,
70-300 är mycket tyngre och kan förstöra mycket om man är ovan. Dessutom har den inget VR som gör att fokuseringen går snabbare. Så det rekomenderar jag endast till stillbilder om det ej har VR och om du dessutom är ovan med tyngre objektiv!

Hoppas du fått lite tips =).

Du kan se foton på: www.eephoto.webs.com
du kan kolla på www.pricerunner.se efter objektiv, där visas objektiven från det billigaste till det dyraste som går att hitta på en internetbutik! Skriv bara in t.ex Nikkor 55-200mm så kommer det upp olika sådana objektiv i alla olika prisgrupper! Super =)

Isak
0

Jag tror det blir enklare ifall du anger ungefärligt pris eller ett maxpris på objektivet.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Lininaa
0

Jag säljer ev. ett Tamron 70-300/4-5,6 om det skulle vara intressant =)

Invisible
0

Alltså jag kan ingenting om objektiv! Tyst Jag kan därför inte säga något ungefärligt pris, då jag inte vet vad ett objektiv ligger på. Jag antar att det är som med mycket annat, att du får det du betalar för. Jag är berädd att lägga ut pengar på ett bra obj., jag vill inte köpa ett "skitobjektiv" nu och sedan inse 2 månader senare att "ajdå, det här objektivet uppfyller inte mina krav och önskemål". Dessa är just att det ska vara bra zoom, jag vll fota hästsport, främst dressyr och hoppning.

isabelle_
0

Vill du fota i ridhus? Vill du komma "nära"?

Jag skulle köpa ett Tamron 70-200mm f/2,8 som jag äger som är älskvärt, samt ett AF Nikkor 50mm 1,8D. Det skulle bli ett perfekt kompliment till kitobjektivet samt att du kan fota även om det är ganska mörkt. Jag har båda objektiven och använder inget av mina andra objektiv längre då dessa objektiv är riktigt bra!

Invisible
0

Jag vill fota både inne- och utomhus. Jag vill ha möjlighet att kunna få bra bilder, hela tiden vara "nära" hästen.

#3 Vad ska du ha för ditt isf? :-)

isabelle_
0

Det Tamron och Nikonet dom nämner ovan är det ingen idé att skaffa om du vill fota inne.

Monday
0

#6 Då ska du satsa på ljusstarka teleobjektiv! Men dessa objektiv kan kosta en del. Så kanske kan det vara idé att istället satsa på ett vanligt teleobjektiv + ett ljusstarkt med fast brännvidd? 85/1.8 funkar ju väldigt bra till hästsport inne, även om det kan kännas lite jobbigt att inte kunna zooma (du får använda fötterna istället! ;)).

http://www.regret-nothing.com

Invisible
0

Vad är cirkuspriset för ett ljusstarkt tele?

Lagerquist
0

#9 Tror inte du kan få ett under 5-6000 (begagnat), ett fast ljusstarkt ligger kanske neråt 3-4000.

Invisible
0

Okej. Men har jag fattat det rätt, att ju högre antal mm obj. "har", desto länge går det att zooma ? Tex 200 mm.

Lagerquist
0

#11 Precis!

Jojaton
0

Hittade ett 80-200/2,8 Nikkor, för typ 3500-4000 någonting för några dagar sen ;)

Johanna - Instagram

Invisible
0

"ett vanligt teleobjektiv + ett ljusstarkt med fast brännvidd?" Vad betyder det ?

Om jag ska köpa ett "utomhus" obj., vad rekomenderar ni då, samt prisklass ? Fast det är kanske det ni skriver om.. ? *efterbliven*

Monday
0

#14 Med ett vanligt teleobjektiv syftade jag på ett med "normal" bländare, ex 4-5.6. Dessa lämpar sig bra för utomhusfotografering. Där har du t.ex. Nikons, Tamrons och Sigmas 70-300/4-5.6. Dessa ligger i prisklassen 1000-3000kr om jag inte minns fel. Vill du fota inomhus och i dåligt ljus krävs det ett objektiv med stor bländare. Då har du teleobjektiv som t.ex. tamron 70-200/2.8, men det kostar runt 7000kr. Vill du ha ett billigare ljusstarkt får du satsa på ett begagnat Nikkor 80-200/2.8 eller ett med fast brännvidd, t.ex. nikkor 50/1.8 som kostar runt 2000kr om jag inte minns fel.

Invisible
0

Jag fotar juendå inte så direkt jättemycket inne, så ett "vanligt" skulle ju bli kanon, antar jag. :-)

Eostra
0

Vet inte om du (#0) förstod det redan men jag gör det lite tydligare. Med fast brännvidd menas alltså ett objektiv som inte går att zooma med, t.ex Nikon 35mm f/1.8. Ett 70-300mm objektiv är alltså ett objektiv med zoomomfång mellan 70 och 300mm. Då kan du ju jämföra med ditt 18-55mm (antar att du har det), så får du säkert en liten aning om de olika brännvidderna. :)

Talet som kommer efter brännvidden kallas bländare. Bländaren visar hur mycket ljus som kommer in i kameran. Desto större hål - desto mer ljus kommer in. Dock är siffrorna precis tvärtom, en stor bländare (stort hål = mycket ljus) är t.ex 1.8. En mindre bländare (större tal) är t.ex 5,6. Den vanligaste bländaren ligger på 4,5-5,6. Alltså inte jätte ljusstarkt. Men ljusstarka teleobjektiv (brännvidd 70-300, 80-300mm) är väldigt dyra, alltså skulle jag om jag var du satsa på ett 70-300mm 4,5-5,6 och ett 35mm 1,8 eller 50mm 1,4. Hoppas det blev lite klarare. :)

Invisible
0

#17 Tack så mycket! :-)

Tros om denna;

NIKON AF-S VR Objektiv 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED ?

======================================================

isabelle_
0

#18 Det objektivet är väldigt mörkt så att säga, inte ljusstarkt för ett öre tyvär..

Monday
0

#18 Det objektivet fungerar bra om du hade tänkt fotografera utomhus. Jag skulle absolut satsa på det!

Invisible
0

#20 Det låter ju kalas! :-)

Jojaton
0

#21 Sedan så har det VR också, vilket gör att du kan ha längre slutartid utan att det blir skakigt - ett stort plus! :D

Johanna - Instagram

Eostra
0

#18 Låter bra!

Finns föresten bra artiklar om objektivförkortningar och annat här inne och på foto.ifokus som säkert kan vara till stor hjälp. :)