"Fria" rörelsebilder
Hur gör ni för att fota fina "fria" rörelsebilder? Hur får ni hästarna livfulla? Hur får ni dem i rätt vinkel? Hur kan man undvika staket? Och hur gör ni för att hitta rätt fokus?
Jag älskar sådana här bilder, men är helt värdelös på att ta dem. Första problemet är att få någon häst att röra på sig. Andra problemet brukar handla om vinkel, staket och bakgrund, jag lyckas sällan få alla dem rätt. Och till sist och värst av allt (känns det som) är att jag sällan får bra skärpa. Antingen så kan det vara för mörkt, men det kan jag inte göra så mycket åt. Eller så kan det vara så att min kamera inte hinner fokusera. Det senare hänger ihop med att jag väldigt sällan hittar livfulla hästar som springer "av sig själva" och (1) jag kan inte få dem livfulla genom att t.ex. prassla med något och fota dem samtidigt. (2) det är också väldigt svårt att hitta hästar som springer tillräckligt lång stund för att jag ska hinna hitta fokus. De som jag har "träffat på" som har varit någolunda busiga har sprungit (travat eller galopperat) så kort stund att jag i min iver att fånga dem innan de stannar inte hinner fokusera.
Annars så tycker jag själv att jag lyckas ganska bra med att fota t.ex. ridsport, så som dressyr och hoppning. Då har jag längre tid på mig att hitta fokus och det är mer förutsägbart.
Har ni några tips att ge mig? Jag känner att jag verkligen är i behov av tips för jag tycker det här är så svårt! Jag tar väldigt gärna emot tips på t.ex. hingstutsläpp eller liknande saker som är bra att fota på om man vill ha livfulla bilder. (OBS, jag bor i Göteborg så det vore bra om era tips inte är allt för långt bort… ;) )
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Någon som gör på något sätt alls? Några tips?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Även jag har detta problem ;/
Det bästa är att ha någon med sig som kan busa upp hästarna åt en. Att få hästar i action och fota samtidigt går i princip aldrig som man vill ;)
Det bästa är ju när man har gott om tid på sig, man känner hästarna/hästarnas ägare är med och någon busar upp dem. Då kan man koncentrera sig mycket mer.
Ring/mejla ett par stuterier i närheten och fråga om du får komma och fota kanske? Säg att de gärna kan få köpa bilderna sedan i utbyte mot att de hjälper dig under fotograferingen kanske? :) Då har du sådana som är duktiga på att få fart på hästarna.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Har samma problem..
#3: Bra tips där med att be stuterierna att hjälpa till, :). Ska tänka på det till sommaren så det ofta lämpar sig bra att fota på stuterier, :). Fler tips om man t.ex. inte har några stuterier till hands som vet hur man bäst busar upp hästarna?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Jag vet annars det bra tips är dock har det aldrig varit meningen när det hänt, Hästarna har blivit rädda och sprungit fram och tillbaka, om dom till exempel gräver så blir hästar rädda. Min shettis är lönlös att få igång i hagen, Det är så med vissa hästar.
För det mesta brukar jag fotografera ensam, och i de allra flesta fallen lyckas jag få rörelsebilder. Vissa gånger är dock hästarna helt enkelt inte på humör oavsett hur mycket man uppmuntrar dem, och då är det bättre att ta porträtt eller prova lite kreativa tekniker.
Se till att ha gott om tid och ge inte upp i första taget, om du så själv måste låtsas vara en busig häst som galopperar kors och tvärs i hagen tills du är genomsvettig. Ofta är de lite tröga i början och tar några halvhjärtade steg för att sedan sega av, men om du fortsätter att tjoa och uppmuntra dem brukar de ofta komma igång ordentligt och tycka det är roligt.
Du kan också bänka dig i hagen och vänta på rätt tillfälle; ibland blir de (i regel valacker) lite leksugna efter att ha kliat varandra och börjar smånafsa, och då kan det vara ganska lätt att få fart på dem, likaså om någon häst ska gå och dricka eller liknande.
På sommaren är det bättre att fotografera tidig morgon eller på kvällen när det inte är så varmt, under dagen kan de vara lite loja av värmen.
För att slippa störande objekt i bakgrunden får du (försöka) tänka i förväg vart de kommer att springa när du driver dem.
Jag brukar ofta knäa på marken för att få en bra vinkel, men detta är när jag känner hästarna och dessutom vet att de sett mig
Ibland gör de ändå helt tvärtom än vad man tror - jag har en hel del bilder som denna, där glada hästrumpor försvinner åt helt motsatt håll än jag tänkt mig.
#7: Om man inte känner hästarna alls egentligen eller iaf inte får gå in i hagen till dem, har du något tips på hur man kan göra då? Och allmänt, har du något bra tips på hur man kan liva upp dem, utan att springa som en galning? Typ "redskap" man kan använda? Plastpåsar? Nycklar? Stenar i burkar? Funkar det?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#8. Jag måste då säga, att jag skulle inte bli glad om någon okänd människa skulle stå utanför hagen och liva upp mina hästar, bara för att fota.
#8 Jag tar inte rörelsebilder på helt okända hästar.
De gånger jag tagit rörelsebilder på hästar jag inte känner sedan tidigare är när ägaren ifråga bett mig fotografera.
#8 skulle verkligen inte liva upp helt okända hästar som man inte får gå in till/känner. för det första blir kanske inte ägaren så glad om en vilt främmande människa busar upp sina hästar och sen KAN de faktiskt skada sig om de trampar snett.. då blir det inte så roligt för dig om de kommer på att det var du.
Vet själv, eftersom jag jobbar som hästskötare åt tävlingshästar, att de absolut inte får springa i hagen, då de går väldigt högt i hoppning.
Så försök hålla dig till hästar du känner och som du vet att du får busa upp :)
#9-11: Nej, jag livar aldrig upp okända hästar, fotar i princip aldrig okända hästar heller då jag nästan aldrig stöter på några hästar och ja, jag vet att det kan vara mindre bra eller rent dåligt för hästarna. Men om vi säger så här då; hästar som jag inte känner såååå väl (men ändå lite) och har fått tillstånd att busa med.
Tyvärr har jag ingen som helst tillgång till hästar som jag "känner". Jag rider på ridskola och that's it, tyvärr… T
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se