Kritik: Andalusier
Fina bilder, med bra ljus och starka färger :) Synd att staketet är med på några bilder i bakgrunden, men det stör inte jättemycket. Bild 3 känns som att den är tagen lite väl mycket bakifrån. Och på bild 5 störde jag mig på att du klipp örat lite, något som var det första jag fick lära mig inom foto. "Klipp ingen kroppsdel om det ska vara helbild!" :p
Tack! Ja, jag är väldigt nöjd med bilderna för att ha varit 14 år då jag tog dem :) Nu när jag tittar på dem i efterhand finns det mycket jag skulle vilja ändra på, men det är ju så himla synd att jag inte har kvar originalbilderna pga kraschad hårddisk. :/
Sånt är alltid lika frustrerande :/
Ja verkligen! Hade jag haft originalbilderna nu hade jag säkert hittat massor av små"fel" att ändra på :P
Så länge man fortfarande gillar bilden när man stirrat sig blind på småfelen så kan man ju något åt dom, slutar man inte tillräckligt tidigt är allt fel :p
5 bilder är möjligen någon bild för mycket, 1-3 bilder brukar vi tycka är lagom, då orkar man kommentera med utförligt på varje bild. 
**
#0** En smickrande vinkel. Lite, lite luft under mulen. Hade hellre sett bilden beskuren så ryttaren knappt syntes.
**
#1** Åh, denna bild hade jag verkligen velat se i stående format med hela ekipaget. Här vart den lite avskuren i liggande. Annars jättebra komp. och kvalité.
**
#2** Här tycker jag inte kompositionen är helt hundra, hade varit mer smickrande med mer profilvinklad och komponerad med mindre luft bakom och mer framför hästen. Väldigt sött uttryck från hästen, piggt och härligt!
**
#3(4)** Känns väldigt stark i färgerna här, lite för ljus liksom. Hästen är snygg i kroppen men lite väl starkt uttryck från den. Hade önskat lite mer luft framför och upprätad.
**
#3(5)** Tråkigt på örat som är påväg ut ur bilden, känns lite väl nära tagen och kompet är även här ur min synpunkt inte fulländad.
Översiktligt sett snygga bilder, du är på god väg i fotograferandet, kanske lite väl starka färger och hård skärpa, vet inte hur mycket du redigerat bilderna men fokusera på kontrasterna mest när du väl gör det. Annars bra jobbat! 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#9 Tack så mycket! Bra med tips, jag är ju ny här så jag har ju inte 100% koll på hur ni brukar göra :) Men jag kräver självklart inte att man måste ge kritik på alla 5 bilder! Bilderna är förövrigt inte så redigerade, men detta var trots allt mer än 2 år sen och jag var inte lika duktig då ;)
#10 Man måste alltid börja någonstans. 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.