Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 453 ggr
ElinP
0

Redigering i Photoshop CS3

Har fått ett nytt photoshop CS3 som jag ännu inte har listat ut hur det fungerar.
Någon som vet några bra inställningar?
Skärpa, färger m.m

Metinia
0

Jag har CS2 och jag antar att det är ganska likt. För att ändra ljus och kontrast brukar jag gå in under Image i menyn välja Adjustments och sedan Brightness/Contrast. Vet inte riktigt vad det heter på svenska. För att ändra färger brukar jag gå in på samma ställe fast välja Colorbalance istället för Brightness/Contrast. Eller så kan man välja Hue/Saturnation som också finns på samma ställe. Olika skärpningsverktyg finns under Filter/Sharpen. Du kan testa några olika om du vill, men Unsharp mask brukar vara det bästa tycker jag.

Det här är väldigt basic, vill du göra mer avancerade saker så tycker jag att du mest ska testa dig fram. Ett bra tips är att lära sig vad de olika verktygen i verktygsmenyn har för funktioner och så kan du testa dig fram hur du ska använda dem. Lycka till! :D

ElinP
0

Tack, det har hjälpt, det handlar väll bara om övning!Glad

Metinia
0

Ja, precis, det handlar om att träna. Jag tror att jag har jobbat i Photoshop sedan kanske år 2007 och jag har mycket att lära. Men måste ändå säga att allt blir roligare och roligare ju mer man kan, :). Så lycka till med tränandet också, :D

isabelle_
0

Det är som sagt att öva! När jag började med Photoshop hade precis CS versionen kommit (tror jag), Året var 2003/2004. Upptäcke det av en slump på storebrors dator och först gjorde jag grunden i paint då jag skulle göra designer till populära s.s ;) Sedan utvecklades jag, och sedan uppgraderades jag till CS 2 och sen 2007/2008 till CS3.

ElinP
0

Har ni några bra knep då?Glad

isabelle_
0

Det är att testa sig fram. Varje bild behöver speciell redigering, Jag kör inte samma på alla bilder. Testa så hittar du :-)

Isak
0

På moderskeppethittar du bra tips och tricks.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Magster
0

Gäller att öva och prova massa olika saker och inte vara rädd för att göra galna saker.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.