Mål med fotograferingen 2009?
Vad har ni för mål med fotograferingen år 2009? Kanske sälja bilder, starta hemsida, åka ut på tävlingar… :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Mitt mål med fotograferingen år 2009 är främst att åka ut på fler tävlingar i vår/sommar och förhoppningsvis få sålt lite bilder :)
Har även försökt lova mej själv att jag ska fotografera mera detta år, i alla fall någon gång i veckan.
Mina mål är att lära mig så mycket jag kan, åka på mycket tävlingar och sälja bilder!
Jag ska också försöka få igång hemsidan ordentligt under 2009! (:

Mina mål är väl att fota mer, har varit riktigt dålig på de det här året xD
Tänkte åka på flera större tävlingar, har mest fotat lokala hittills.
Sen skulle det ju vara kanon om jag kunde fixa klart nya hemsidan och fixa mitt mycket irriterande FTP-problem. hahah ^^
Mitt största mål under 2009 är att starta upp en studio, ska beställa material till veckan och börja renovera källarrummet jag fått tag på så det är på gång :)
Jag vill även få åka ut på fler privatfotograferingar och fler tävlingar nu i vår/sommar/höst och kanske även vintern.
Sen kanske jag startar ett eget företag om jag får hjälp med det.
Och självklart vill jag få mer fart på hemsidan och sälja fler bilder eller åtminstånde bli lite mer känd häromkring :)
Jag vill ganska mycket med andra ord :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Utvecklas och få unika bilder jag aldrig tagit innan. Ska helt klart försöka få till lite mer estetiska bilder med det där lilla extra! :)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Lära mig och utvecklas ännu mer. Skulle gärna vilja veta mer om hur man använder blixtar och studiofotografering. Kanske även sälja och/eller få några bilder publicerade?
Jag vill åka ut på mer tävlingar detta år än föregående! Helt klart.
Samt utveckla en lite mer egen fotostil.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Lära mig kameran, fick den igår (24h leverans!), känner att det kommer ta ett tag att förstå allt ;)
Men sen åka på fler tävlingar och få nån bild publicerad kanske.
Sen måste jag verkligen fixa hemsidan! :P Så less på koder x)
Huh, fixa min hemsida främst. x) fotografera mera, köpa nytt objektiv, åka på mer utställningar, privatfotograferingar, tävlingar.. ja ungefär det. (:
Få till min hemsida och att jag och åka ut på mkt tävlingar under sommaren med sarah och få sålt massa bilder :)
Mitt mål är nog att fota mera hästar, har ju knappt några hästbilder alls från 2008.
Och kanske att åka och fota på någon tävling lite längre bort. :)

Utvecklas och bli bättre med den utrustningen jag har, åka på mkt mer tävlingar, försöka iaf, måste ju jobba i sommar -,-
Måste fixa egen hemsida med, sen vill jag lära mig fler redigeringstekniker, HDR tex. Vill köpa någon ny glugg eller två och batterigrepp, får ser hur det blir med det.

Åka iväg på lite tävlingar bara för att fota, så svårt att hinna när man tävlar själv..
Skaffa hemsida :)
och såklart utveckla fotograferandet.
Jag vill lära mig min kamera så bra det bara går! så att jag verkligen behärskar inställningarna ordentligt.
villäven åka ut på mer tävlingar och försöka få sålt lite bilder det här året. förra året var jag nog bara ute på tre tävlingar eller ngt..
Vill även få igång hemsidan på allvar :)
Mina planer är att börja sälja foton. Sedan ska jag försöka lära mig mer om webdesign så att jag kan fixa till min hemsida lite grand.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Jag vill köpa ett nytt kamerahus och lära mig liter mer om själva kameran och fotograferingen, mycket mycket mer manuella inställningar och hur de fungerar. Fler tävlingar också, förhoppningsvis. Kanske fota åt någon privat och sälja fotona.
Mitt mål är att starta hemsida även spara mycket hårdare till mitt objektiv. Och när jag fått det ska jag satsa på många tävlingar.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Fixa min hemsida, lägga ut den ordentligt och uppdatera den med jämna mellanrum. Och så ska jag åka på fler tävlingar och event, försöka sälja fler bilder.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

- Betala min .se domän
- Åka på fotojobb
- Fota tävlingar
- Fota ev. på Bassholmen
- Fixa hemsida
- Åka ut på fler tävlingar än vad jag gjorde förra året
- Och så ska jag börja med försäljning av bilder hade jag tänkt! =)
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
Jag vill utvecklas mer med min kamera som jag inte haft så länge och åka ut på fler tävlingar. Kanske fixa hemsidan så att den e snygg men tror jag får vänta med att sälja bilder ett tag, tills jag åtminstonde har lite kontroll på vad jag egentligen gör när jag fotar och behärskar alla funktioner osv.
Emma, medarbetare på Hästfoto.

Jag vill kunna tjäna lite pengar på mitt slit också. Därför är ett mål att sälja bilder. Och för att göra det måste jag ut på fler tävlingar under våren och sommarn. Men helst av allt vill jag bara förbättras, och så vill jag utveckla en egen fotostil.
Sedan vill jag gärna skaffa ett macroobjektiv, så det blir till att spara spara och spara 
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se
Själv hade jag velat tävla mer men eftersom det nu inte kanske kommer gå för ponnyn så blir det att fotografera mer. Så ja mitt mål är att fotografera mer.
Vill komma ut på fler tävlingar och sälja lite bilder :)
Mål 2009:
Öka försäljningen av bilder med omkring 50%
Fotografera fler tävlingar
Foografera andra sporter förutom hästsport
Lära mig mera
HA SKOJ!
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
Mina mål till år 2009 är…
- Få igång lite fotoförsäljning här nere i Schweiz ocså, främst med privatfotograferingar
- Fixa en hemsida, kanske på engelska så att alla här förstår också? haha. Får se hur jag löser det…
- Utöka min fotoutrustning.
- …och lära mig MASSOR!

Jag ska ta mig i kragen och palla ut mig själv till lite fler tävlingar!
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Ha riktigt roligt, sälja mer bilder, utveckla min fotostil, komma ut på fler tävlingar, fota oftare, börja fota mer (människo)porträtt (står mål med fotograferingen, inte hästfotona precis (A)) och ja. förhoppningsvis spara ihop till lite nya gluggar och en egen dator (A)
Johanna - Instagram
Har någon här en målsumma som den vill få in av bildförsäljningen då? Vad siktar/drömmer ni om? :)
Medarbetare på Hästfoto.
#29 Förra säsongen fick jag in ca 6000:- om jag inte minns fel, på ca 7 månader. Ganska skapligt tycker jag nog, gjorde inga stora jobb förra året! 
I år satsar vi väl på runt 8000:- då jag planerar att sälja lite mer till tidningar osv i år också. Samtidigt är jag inte i behov av pengarna direkt, men visst är det kul att tjäna bra på det man gör.
**Mål 2009:
**- Fixa hemsidan
- Spara ihop till en ny kamera innan juli
- Åka till Wales och fotografera på The Royal Welsh Show
#29 Nope, min filosofi är att händer ngt så händer det. Jag fotograferar för att det är kul, vill ngn köpa så är det bara en bonus :)
#31 Helt rätt inställning :)
Mål 2009 - att fortsätta fotografera för att det är kul och utan krav, som jag gjort hittills och det har ju fungerat ypperligt. Har blivit både sålda bilder, publiceringar även i utländsk artikel och ett omslagsfoto på det :)
Men Royal Welsh Show med Malin Trotsig ser jag helt klart fram emot.
Sedan skulle det inte vara fel att komma ut och fotografera på lite fler stuterier heller.
*putt*
Medarbetare på Hästfoto.
#29 Jag sålde ca. 200bilder 2008, och nu 2009 har jag som mål att sälja runt 300bilder, men man vet ju aldrig hur det går ;)
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
#29 Har inga riktiga mål med hur mkt jag vill få in i just år men hoppas och drömmer om att jag så småningom får in så mkt på bildförsäljning så att det jag lagt ut på utrustning kommer in igen ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Mitt mål med min fotografering är att skapa en liten kundkrets och sälja min första bild :)
Mina mål är väl att åka på fler tävlingar och sälja fler bilder, något som kanske hastfotografen.se kan hjälpa till med! ;)
#39 Det hoppas vi! =)

I år ska jag äntligen köpa en telezoomglugg samt en ny kameraväska! Även hemsidan den är klar och plubliceras förhoppningsvis på torsdag, på skolans server! :-D Jag ska absolut ta tag mer i hästfotograferandet. Har lärt känna en alldeles underbar tjej vars familj äger tre mycket fotogeniska hästar ;-D Hon har även sagt att jag kan följa med dem på tävlingar och fotografera! Det kommer bli fett :3
Mitt mål är (såklart) att förbättra mig som fotograf. :) Sen vill jag ut på utställningar det här året, förra blev det mest hopp- och dressyrtävlingar. Jag längar redan, det är bara mitt drömobjektiv som saknas.. håll tummarna för att jag hittar ett som passar min smak, det är så svårt att välja. ;)

Att uppgradera mig till den kära D80:n och därmed börja sätta igång och börja ta betalt för de jag gör. Få se :)
Sedan självklart att förbättras. Komma ut på olika tävlingar, inte bara hoppning och trav. :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Mina mål är att i höst starta ett eget företag som fotograf. Kommer läsa en del kurser inom eget företagande så kommer ha som projektarbete att starta upp och sköta ett eget företag.
Jag har också som mål att åka på fler tävlingar och försöka visa mig i flera olika sammanhang som fotograf. :) Hemsidan ska också fixas och det är nästan klart redan nu! Hoppas på ett toppenår inom fotograferingen :)
Just det, jag satsar på att kunna köpa en Nikon D300 i höst/vinter också.
Mina mål är att sälja lite foton och fota vid tävlingar :) Kanske också privatfotografering
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Mina mål är att börja fota mera , & sedan åka ut på lite mer träningar och tävlingar. Och bara annars försöka bli en bättre fotograf.
Mina mål är:
*hitta intressantare sätt att fotografera hästsport
*fota så många olika sorters hästar, och inte bara halvblod
*fixa fotohemsida
*kanske sälja ett eller två foton till och med

Att lära mig kameran är prio 1.
Men så ska jag försöka komma ut och fota lite tävlingar, ev. nat. hoppning i Falun och även lite CR och lokala tävlingar. :) ..Å så blir det ju en hel drös av bilder när Ella får sin bebbe såklart! :)

Mitt mål är att fortsätta utbilda mig i ämnet fotografi, utvecklas och lära mig nya saker för att kunna ta bättre bilder. :)
Jag hoppas på en bredare bas och fotar det mesta jag kommer över, allt från olika hästtävlingar, bröllop och andra "stora" events, alla sorters djur, natur, street, människor, macro, reportage, dokumentärt…
Mitt största mål är helt klart att börja tro mer på mig själv och vad jag faktiskt har lyckats lära mig under mina år med kamera, så att säga.
Annars är det väl att åka på fler tävlingar, satsa mer helt enkelt. Och så vore det ju riktigt roligt att få sälja sin första bild, men vi får se hur det blir med den saken. 
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Mest ha skoj:)
Annars är väl mina mål:
- Hitta min egna fotostil/lära mig kameran bättre.
- Åka på fler tävlingar (utanför dalarna).
- Sälja någon bild.
- Uppdatera min hemsida varje-varannan vecka.
- Lära mig att koda hela min hemsida.
- Få någon kund/privatfotografering/fotojobb
Det var det mesta, låter mycket men på ett helt år så blir de lagomt.
#29 Har ingen summa jag vill uppnå, om det är så att någon vill köpa en bild så blir ja naturligtvis jätteglad, bara roligt att vara till nytta:)
Mitt största mål är att starta upp en hemsida och fixa den. Jag har skjutit på det så otroligt länge nu… *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu har vi kommit en bit in på detta år…
Har ni lyckats nå något av era mål redan?
#54 Yepp, alla förra mål klara
**Förra målen:
**- Fixa hemsidan (KLART)
- Spara ihop till en ny kamera innan juli **(KLART)
**- Åka till Wales och fotografera på The Royal Welsh Show **(BOKAT)
Nya målen
**- Lära mig kameran 
- När ovan är gjort så komma ut och fota myyycket mer
- Ev uppdatera hemsidan
- Köpa extra batteri/batterigrepp + minneskort inför Englandsresan med Lovisa.
#55 Va härligt! 
#56 Ja det känns ganska så skönt 
#54 Ingenting faktiskt, har bara fotat på en ynka tävling än ;) Men nu har jag kalendern full, så nu ska det bli fota av!
#55 Vad härligt, grattis!
#55 Grattis, ser ju bra ut! :)
Jag har ärligt talat inte kommit igång och fotat så mycket ännu. Har verkligen tappat suget på att fota hästar, som det ser ut nu vill jag bli modefotograf, eller iaf porträttfotograf. Har en massa villiga modeller så i sommar blir det förhoppningsvis en massa foton :) Just nu har jag jättemycket i skolan också, vilket också bidrar till att fotandet läggs på hyllan ett tag.
Johanna - Instagram
Utvecklas :P

mitt stor mål just nu att kunna hantera manuella inställningar bättre och börja sälja bilder (;
Kan väl säga att jag har nått mitt mål "lite halvt". Har absolut börjat tro mer på mig själv och fått mycket bättre självförtroende. Min nya filosofi har blivit att inte ha så himla höga krav på mig själv hela tiden, utan bara fota för min egen skull; fota för att det är roligt.
Så det är väl det jag kommer fortsätta med. Inte fota för att andra ska bli nöjda, utan först och främst för att jag fortfarande ska tycka det är kul. Sen kan jag börja tänka på det här med bildförsäljning och sådant. Har börjat inse att det inte är någon brådska med att bli världskänd och sälja bilder för miljoner (haha), jag har tid på mig och nu bör jag lägga tiden på att fortsätta se glädjen i fotograferingen.
Nu blev det väldigt långt, ursäkta.
Mvh Ida
www.krusfoto.se

Att bli bättre såklart!
Mina mål i #18 har jag så gott som uppnått. Har nu en hemsida som jag uppdaterar ofta (och är riktigt nöjd med den faktiskt). Jag har åkt runt på kanske 7-8 tävlingar eller så under våren och jag har sålt bilder.
Så mitt nya mål för sommaren blir att sälja mer bilder så att jag får råd med ett nytt objektiv (ett Canon EF 50mm f/1.8 II, har redan uppnått ungefär hälften, men det är ju itne så dyrt heller). Kommer nog att sätta ännu ett nytt mål sedan till hösten.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
2009 börjar lida mot sitt slut… Hur har det gått för er? Tror säkert att de flesta av er lyckats riktigt bra! :)
För mej gick det tyvärr bara nedåt, men sånt får man ta. Come back snart? Nja jag får se ;)
Gick väl ganska bra för mig, tycker jag! Godkänt iallafall ;)
Samma här, klart godkänt. Har lyckats sälja mina första bilder i alla fall, vilket var ett av målen. Den andra biten, den som handlade om självförtroendet, kan helt klart förbättras men antar att det är på väg det också :)
Mvh Ida
www.krusfoto.se

Jag har klarat mitt mål tre gånger om, Jag har blivit så mycket bättre!
Jag lyckades sälja två foton till min första kund, som också var den enda.
Hemsidan har blivit lite omgjord, men till nästa år hoppas jag att den kommer att bli ännu bättre.
Så man kan säga att jag klarade av mina mål. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Det har faktiskt gått riktigt bra för mig. Framför allt med försäljningen nu i höst måste jag säga. Jag har nog sålt bilder för ganska många hundralappar totalt, så jag är helt klart mycket nöjd, :). Tror att jag ger mig själv ett litet MVG i betyg, XD
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Mitt mål år 2009 var att jag skulle lära mig kameran och köra igång och utveckla mig inom fotografering och även starta en hemsida så småningom.
Resultatet blev lyckat, och jag har uppfyllt alla mina mål. Jag vet nu hur man handskas med kameran och har utvecklats lite inom just hästar och fotografering, även har jag hunnit med att skapa en hemsida. Men även nu har jag flyttat min hemsida till ett annat webbhotell och bytt domän och det är ett extra plus!

jag hade inget mål, men jag kan säga att jag utvecklats rött mycket, mer än vad jag gjort de andra 2 åren tycker jag :P Mål för 2010 vet jag nu ^^

Skrev inget här innan men vet att jag hade som mål att komma ut på tävlingar och arbeta samt känna iaf 3000kr på fotograferandet. Har nått båda målen så jag är mer än nöjd! 
Jag nådde typ upp till alla mål, de blev bara en tävling utanför dalarna men jag har sålt fler bilder än vad jag trodde jag skulle så de jämnade ut mina mål:)
Jag har nog inte riktigt kommit upp till mina mål så mycket som jag hoppats på, tyckte det var nyss jag skrev i den här tråden men det är faktiskt ett år sen nu. Lyckades få in lite mer hästbilder under året men inte alls så många som jag planerat. Tänker faktiskt ta mig i kragen med fotandet och komma igång på riktigt 2010! Finns dock en sak jag är nöjd över i år, och det är att jag lärt mig en massa om webbdeisgn och kodning samt att jag skaffat två nya objektiv. Nu gäller det bara att använda dem också.