Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 503 ggr
Spader-EliN
0

Granska skärpan - Hur menar de?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet inte om jag postade rätt nu..

Men iaf bakgrunden är att jag länge varit osäker på om mitt zoom-objektiv fokuserat korrekt

Nu till saken då köpte ett nummer av Digitalfoto för alla och där fanns en objektivguide, där skrev de också om hur man kunde göra för att själv kolla om det är korrekt, såhär står det

"Du kan kolla om objektivet fokuserar exakt eller om skärpan tenderar åt endera håller. Sätt upp testarket på en vägg- Sätt kameran på ett stativ och placera den i 45 graders vinkel mot väggen. Använd minsta bländaren tex 2,8. Fokusera på strecket i mitten. Ta flera bilder och granska dem på skärmen. Strecket ska vara knivskarpt, medan oskärpan ska vara jämt fördelad på omse sidor om strecket."

fattar inte riktigt hur de menar… nån som kan förklara? Oskyldig

Mari
0

Vad är det du inte riktigt förstår? :) Hur du ska placera kameran eller hur du ska kontrollera skärpan sen på skärmen ?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Spader-EliN
0

oj´trodde jag skrivit det,

är placeringen av kameran jag undrar över

Mari
0

Det står ju i texten du skrev:
**Sätt kameran på ett stativ och placera den i 45 graders vinkel mot väggen **
Om det var en tidning, finns det inte illustrerande bilder?Men så som jag förstår det hela så ska du sätta bilden på väggen, sätta kameran på stativet, vinkla kameran i 45graders vinkel mot väggen och sen ta bilden :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se