Veckans fråga: Hur hanterar du kritik
Hur hanterar du kritik mot dig som fotograf?
Klarar du av att någon skulle kritisera alla dina bilder och säga att du var extremt dålig fotograf?
Hur tycker du att man ska kritisera en riktigt dålig bild - av både mer och mindre erfaren fotograf?
Cred till metinia som kom på de första två frågorna! 
Så länge kritiken är konstruktiv tar jag det gärna till mig, men om någon stämplar mig kass skulle jag bara ta på gås-kostymen och låta det rinna av.
En bild kan vara tekniskt "misslyckad" men ändå förmedla en känsla. En skarp bild med bra omfång kan fortfarande säga noll och ingenting.
Ta en titt på denna t.ex. Didi (ingen hästbild tyvärr), suddig, höll på att sortera bort den men ångrade mig. Jag tycker den förmedlar nåt.
För att bli en bra fotograf behövs tur, skicklighet och känsla. Vissa har det, andra inte.
För att ta ett aktuellt exempel: vinnarbilden av höst-tema-tävlingen tyckte jag var skuren på ett ofördelaktigt sätt men den förmedlade rätt känsla till mig…
/m
Jag tycker nog att man i viss mån ska tänka på hur gammal och erfaren fotografen är och sedan kritisera därefter. Visst skulle jag bli sur om någon kom och klagade om allt på alla mina bilder men överlag klarar jag nog av kritik. Kom ihåg att gärna ge konstruktiv kritik om vad man kunde förbättrat osv istället för att bara säga 'Bilden är ful' eller liknande. Då lär sig fotografen nya saker.
Jag tycker att ifall man bett om kritik får man lov att ta den också, se det från den ljusa sidan. Man blir aldrig fullärd. :)
Blev lite luddigt, är just påväg i säng och är jättetrött.

Håller helt med #2 om att man måste ta hänsyn till fotografens ålder och erfarenhet. I viss mån också utrustning. Man kan kräva lite bättre bilder, rent tekniskt, av en bättre kamera.
Både #1 och #2 har sagt det men det kan inte sägas för ofta: kritisera konstruktivt! Och inte bara negativ kritik. När jag kritiserar en bild försöker jag tala om vad jag gillar och varför, inte bara "Fin bild". Sen kan man ju försöka ta med lite positiva saker även om man ger negativ kritik. Typ "Fina färger men du kanske kan beskära lite mer". Och så måste man tänka på sitt ordval. Vissa kan ta väldigt illa vid sig om man kallar deras bild är dålig eller tråkig. Kom hellre med förslag på hur fotografen kan göra bilden bättre. Som fotograf lär man sig jättemycket både av att få kritik (både positiv och negativ) och att själv kritisera andras bilder.
Själv tar jag väldigt gärna emot kritik, positiv eller negativ. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker och tänker om en bild. Det är ju lätt att bli "hemmablind" eller vad man ska kalla det. Eftersom jag var med när min bild togs, så har jag minnen och känslor förknippade med bilden, som inte andra har. Därför kan jag tycka att bilden förmedlar jättemycket känsla medan nån som inte var med tittar på den och gäspar :-)
Ja, det var mina tankar det..
håller med er ovan ! konstruktivt ska det vara, inte bara klanka ner på någon och säga att "allt är dålig" typ..

Hur hanterar du kritik mot dig som fotograf?
Bara det är konstruktiv kritik tar jag åt mig och provar igen:) är nybörjare och vet inte vad som funkar än så jag blir glad av lite hjälp.
Klarar du av att någon skulle kritisera alla dina bilder och säga att du var extremt dålig fotograf?
Folk får klart kritisera bilderna men att döma en som extrem dålig fotograf tycker jag är fel. Så det skulle nog bara göra att jag slog döv örat till om samma person sa något till mig i framtiden. Sen som sagt är jag nybörjare, kan inte kameran m.m. och av mistag lär man.
Hur tycker du att man ska kritisera en riktigt dålig bild - av både mer och mindre erfaren fotograf?
Vanligt ge konstruktiv kritik eller säg inget alls. Sen beror det ju på omständigheter. Kanske är någon som verkligen aldrig hållit på med foto för och då får man väl ge lättare tips och är det någon som verkligen är erfaren får man väl säga vad man själv skulle tycka skulle göra bilden bättre.
Visst tycker jag att det är jobbigt om någon säger att jag är en usel fotograf men då frågar jag ju om dom har några förslag på hur jag kan bli bättre och om dom kan göra bättre (om jag är nöjd med bilden själv)

Om någon sa att jag är en riktigt dålig fotograf vill jag självklart veta Varför med en bra förklaring.
Jag tar till mig nästan alla kritik på det sättet att jag vet vad jag kan göra bättre och tänka på, samt att jag tar imot vad jag gjort bra. Så jag tar in det mesta ;)
En dålig bild kan man ju inte säga "hej dålig bild hejdå" liksom, utan jag skulle förklara genom att konstruktivt säga vad jag menar, vad som kan göras bättre och så vidare..
Tycler inte man kan bara "dålig bild" utan att berätta varför. Bara sjukt..
Man måste ju också få kritik… både bra och dåliga för att kunna bli en bättre fotograf. Och se hur andra tar och så vidare…. :)
Alltså jag suger in tips och sånt då det är kommentarer som: "Jag gillade inte vinkeln. Pröva någon annan vinkel." m.m.
Men är det: "Skitful bild. Du suger." då bryr jag mig inte. =)
Sen så håller jag med de ovan ^^

Hehe, det beror väll lite på… Om någon skulle säga att jag var kass, så.. vem det är. Någon typ duktig fotograf, då hade det nog kännts värre än om någon i klassen lisom sa det, osm inte har en aning.
men jag vet ju inte… :P
putt
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.