Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 951 ggr
Sanni
0

Nikon D90 eller D3000

Min gamla Nikon D40 har farit sönder och ska nu skaffa en ny. Vet inte ska jag skaffa en Nikon D90 eller Nikon D3000? Tycker att D3000 är kanske lite för likadan som D40, men endå mycket billigare en D90. Så då sku man ju endå kunna köpa en bättre objektiv till? Dock, började D40 kännas lite "gammal", kommer inte på riktiga orden :/ Så D90 skulle då kännas mer rätt.

Jag kan verkligen inte bestämma. Vad tycker ni?

Och en annan fråga. Om objektiven har AF-S så passar den endå i en kamera som har inbyggt auto-fokus? Eller börjar dom fokusera olika saker? :D Är så bra på att förklara :O

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Magster
0

Det lilla jag vet om båda är att D3000 är väldigt bra som första kamera, den är lättnavigerad, inte för komplicerad och avancerad och är lätt att lära sig med. Medans D90 skulle vara ett lite större steg och påväg mot de mer avancerade kamerorna. Frågan är om du ska stanna ungefär på den nivån du är på och ta D3000 eller om du vill gå upp några steg och då ta D90. Båda verkar vara väldigt bra kvalitémässigt men D90 är lite mer utvecklad för den vane fotografen medans D3000 är till för att göra fotografen van. Flört

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

isabelle_
0

D3000 är samma kamera som D40 i princip, jag skulle ta D90. Precis som Maggan säger är det som vanligt, haha.

Belindaa
0

En D90!
Jag har fått uppfattning om att D3000 verkligen verkligen är en nybörjar kamera. Mer än D40:n ;)

Sanni
0

Fick ingen svar på mitt andra fråga så skriver den på nytt.

Om objektiven har AF-S så passar den endå i en kamera som har inbyggt auto-fokus? Eller börjar dom fokusera olika saker? :D Är så bra på att förklara :O

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Jojaton
0

Objektiv med AF-S fungerar bättre (snabbare och tystare) på en kamera med autofokus motor - så det är inget problem, snarare tvärt om ;)

Jag hade satsat på en D90. Om du köper en D3000 så byter du nog snarare ner dig.. Ett alternativ kan ju annars vara att köpa en begagnad D80.

Johanna - Instagram