Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 615 ggr
Cikoria
0

Kameraproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat lite fram och tillbaka nu, har en Sony a100 med ett sony-objektiv (det som följde med vid köp) och ett Cosina 28-210 objektiv. Nu är det så att jag inte alls är särskilt nöjd med bilderna jag får med kameran, Har provat lite alla möjliga inställningar under de två år jag haft den, men bilderna blir småsuddiga, brusiga eller allmänt värdelösa.

Detta är min första systemkamera och jag måste erkänna att jag fattar noll när ni pratar om bländare och brännvidd och sånt (så är det med allt, förstår bättre när man visar/jag håller på med kameran). Vill egentligen ha en annan kamera då jag tycker att Sonyn är klumpig o.s.v. men har för tillfället inte särskilt mycket pengar. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med inställningar på Sonyn eller som kan ge mig tips på hur man kan tjäna ihop pengar till en ny kamera?

Bifogar en bild jag fotat med Sonyn, detta är den bästa bild jag lyckats få med den. Dock fårn jag bara "bra" bilder när det är typ jättesoligt ute. Minsta lilla molnigt så blir det bara ett enda sudd av bilderna… Bilden är fotad på en fälttävlan i Hofors i Augusti (tror jag det var)…

Amantha
0

Jag föreslår att du läser på lite om din kamera och alla de inställningar man kan andvända och vad de betyder. Ta fram instruktionsboken och läs på! Du kan även hitta lite olika recensicioner på brännvidd, bländare, slutartid?

/Amantha www.amandabernstrom.tk

Cikoria
0

#1 Slutartid har jag koll på, har kikat i instruktionsboken, men den är så fruktansvärt luddigt skriven. Har försökt kika i fototidningar o.s.v men dom inriktar sig ofta på Canon/Nikon och inte särskilt mycket Sony…

Amantha
0

#2 Ja, jo det är inte så mycket som inriktar sig på Sony tyvär. Men om du fokuserar på ett föremål och provar alla olika inställningar kanske du får lite känsla om hur det funkar? Så gjorde jag ibörjan.

/ Amantha www.amandabernstrom.tk

Cikoria
0

#3 Ja, jo, det är bara det att jag är inriktad på att fota rörelse (närmare bestämt trav) xD

Amantha
0

#4 Okej, blir det bra bilder när det inte är rörligt då? Eller är det bara när det rör sig som det blir problem?

Cikoria
0

#5 När det står stilla eller rör sig sakta så blir det bra bilder, men när det går fortare, typ galopp/trav blir det svårare att få skarpa bilder såvida det inte är väldigt bra ljus ute. Inomhus går det inte att fota alls.

[Wildglow]
0

Jag tyckte det var en bra bild. Jag tar ungefär likadana med min Canon. Alltså om det inte finns mycket om kameran så är det bara att prova sig fram. Igår så skulle jag fota trav då det var någolunda mörkt. Jag fick till bra ljus på bilden, men inte skärpan.

Ber om lite hjälp Oskyldig

Magster
0

Jag föreslår, precis som Amanda, att du måste läsa på om kameran och lära dig den och testa väldigt mycket. Bilden du har postat kan jag få med min Canon också och man tror oftast att det sitter i kameran, men det är det oftast inte. Flört Läs instruktionerna, vet att det verkar urtrist, tyckte samma med min men när jag väl satt mig ner och börjat så är det inte så farligt och sen vet du på ett ungefär hur allt funkar och då kan du ta fram den sen igen om du behöver kolla något extra.
Sen kan du googla! Jag har hittat massa roliga och konstiga tips på hur man använder sin kamera och om du bara söker på din kamera så lovar jag att du får upp massa resultat där det står precis hur du ska göra! Sök överallt, på fotosidor, i sökmotorer, på youtube, allt! Du hittar något tillslut.
Sen så måste du låta det ta tid. Det är när man släpper tanken "jag måste bli bra, allt går bara skit, jag måste få bra bilder!!!" som tiden går fortare och tillslut sitter man där och blickar tillbaka på gamla bilder man tog när det gick som värst och ser att man utvecklats!
Så läs på först och främst och öva mycket. Glad

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Cikoria
0

#8 Har läst instruktionsboken, men den är görluddigt skriven och man fattar noll typ. Har fotat i typ… 9 år och haft systemkamera i två, har provat och provat men får det inte att fungera… menmen, får hitta någon som har en Sony a100 som får det att fungera xD

Amantha
0

Vad har du för ljusstyrka på objektiven?

Cikoria
0

Hur ser man ljusstyrkan på dom?

Amantha
0

Du ser siffrorna som står efter…

Har du kartongerna eller något kvar där det står ex. Sony 70-300 1:4-5,6

Cikoria
0

Har tyvärr inte kartongerna kvar… Ska kolla om jag får fram det på nätet =)

ssofia
0

Mina erfarenheter av sony-kameror är ganska liten, men en kompis till mig har en A200 (tror jag..) och även då jag fotograferar med den har jag inga som helst problem med att få skarpa bilder på rörliga motiv. 
Vad jag har lärt mig under mina år som fotograf är att a och o när man fotograferar alla sorters sport, eller för den delen allt som rör sig, är att ha fokusen inställd på att fokusera på det som rör sig. På min olympus heter det C-AF då den fokuserar på rörligt och S-AF normalt.

Cikoria
0

Hmm, måste kolla upp det när jag åker upp på travet idag. Dock är det mulet och dåligt ljus, men får prova iaf ^^