Ny kamera + frågor om objektiv
Jag har köpt min andra systemkamera. Denna gång blev det en Nikon D90.
Tyvärr var det bara huset man fick med, så jag tänker börja med att köpa ett Nikkor objektiv AF-S DX 18-105/3,5-5,6 VR. Verkar vara ett väldigt bra startobjektiv…
Sen har jag hittat ett annat som jag gärna skulle vilja köpa, ett Nikkor AF 50/1.8D .
Kan det vara ett bra köp att börja med dessa objektiv? Eller finns det några andra liknande?
Jag kommer först och främst fota hästar/hästsport.
Tacksam för svar! :) :)

Skulle nästan satsa på ett tamron eller sigma 70-300 lämpar sig lite bättre till just hästfoto, eller ett Nikkor 18-135 är också bra, tror att 105mm blir lite kort i hästsammanhang.
Nikkor 50/1.8 är oerhört prisvärt finns många här inne som har det och kan rekommendera det! Lämpar sig dock inte jättebra till porträttfotografering eftersom det har lite vidvinkel (alla objektiv från 50 och neråt klassas som vidvinkel) och därför kan proportionerna på ansikten etc. bli något förvrängt.
#1 Fast jag har absolut för mig att det ska lämpa sig bra för porträtt eftersom det gånger Nikons cropfaktor blir 50x1,5=75. Rätta mig om jag har fel 
Hur som helst tycker jag att 50/1,8 är ett jättebra objektiv och det fungerar helt klart att ta porträtt med det, även om det nu skulle finnas bättre alternativ :)

#1 Jag tycker också att 105mm blir för kort när man kommer fota hästar. Men det blir nog ett ganska bra objektiv att börja med. Det blir nog i vår när tävlingarna sätter igång, som jag köper ett 70-300 :)
Imorgon åker jag till Sthlm, så det blir ngt av dem objektiven jag köper 

Det blev ett Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR och ett Nikon 18-55/3,5-56G DX VR . Det va jättebra priser på båda objektiven, så jag kunde inte låta bli ;)