Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 3392 ggr
Magster
0

Handikappad med andra kameror?

Känner du dig ockås helt handikappad när du får en annan kamera i handen som du inte är van vid?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Magster
0

Har fotat endast med min Canon 350D i lite mer än två år nu och fick en Nikon D80 i handen i förra helgen och det var en total omställning jag behövde göra på några sekunder då hästar hoppade på rad och vi var rätt stressade.
Inget funkade!
Jag såg inte om bilden var i fokus, den tryckte av när jag försökte fokusera, den var stor, det var ett skjut objektiv och ett batterigrepp åt det håll jag inte vrider min kamera åt! Jag var som en nybörjare på nytt! Hemskt!
Tacka vet jag Canon.

Medarbetare på Hästfoto.

Mellliie
0

Ja det gör jag. Lånade min kusins kamera(min gamla) och det gick bara inte! Hon använder skärmen när hon fotar, och det gör inte jag. Det gick bara inte. Dessutom var den så lätt ;P

[EmiliaHann]
0

Jag har alltid haft min Canon EOS 400D, och när jag en gång provade en kompis Nikon D40 kände jag mig helt borta.
Hon ville att jag, som kunde kameragrejer, skulle lära henne om allting, men jag som var van vid Canons menyer och knappar förstod verkligen ingenting. Jag vet inte om det var jag som var dum, men jag kände mig verkligen borta då.
Canon kan jag, inget annat.

Metinia
0

Ja, jag känner mig rätt borta om jag ska hålla i någon annan kamera än min egna. Det funkar helt okej med en Canon-kamera eftersom det är det jag själv har. Nikon kan också gå, för det har jag testat några gånger. Om jag får kolla lite först var alla inställningarna jag vill ha sitter så ska jag nog klara mig ganska bra. Men det finns ju en stor risk att jag står och letar efter rätt inställning och då tyvärr missar en bra fotochans, vilket är synd. Så jag trivs bäst med min egna kamera, den känner jag mig hemma på.

Kattapult
0

Ja, lite. Canons objektiv zoomar ju tex. "åt fel håll"

Skrattande

Magster
0

#3 Känner igen detdär!
En i min klass kom med sin pappas nyinköpta D90 til lskolan en dag och han ville att jag skulle lära honom hur man gööör. Haha! Jag stod en bra stund och bara bläddrade och bläddrade bland menyerna och försökte hitta nånting. Tillsut gav jag upp! Drog igenom vad blädare och slutartid är ist, det är lika på de alla! Flört

Medarbetare på Hästfoto.

IdaSH
0

Ja, just nu i alla fall. Jag är nikonist men på skolan har vi bara canonkameror så ibland blir det problem när vi ska göra våra fotouppgifter.. Haha. Men jag antar att jag snart kommer kunna både nikon och canon Flört

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Anna
0

Lite ovant känns det ju, men brukar klara ut det rätt bra. Antagligen tack vare att min syster har haft Canon i alla år och jag har fått fota med hennes kamera. Men självklart föredrar jag Nikon ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Monday
0

Canon eller Nikon har jag inga problem med, men jag är rätt säker på att jag skulle känna mig rätt lost om jag fick ett annat märke i handen.

http://www.regret-nothing.com

Belindaa
0

Nikon kan jag ju eftersom att det är det jag har. Testade att hålla en Canon i handen bara en gång. Kändes konstigt  :)

Malin-Trotsig
0

#5 Nej det är ju Nikons objektiv som zoomar åt fel håll ;)

Jag har endast fotat med Canon ordentligt men under fotokursen i gymnasiet fick vi använda Nikons. Det var inte sådan jättestor omställning, jag hittade funktionerna ganska snabbt. Men just i början blev man lite förvirrad över allt Tungan ute

Kattapult
0

#11 Hahah jasså minsann ;) Jag fotar med Samsung/Pentax, så hur Nikon zoomar har jag ingen aning om Förvånad 

Säkert mycket sämre än Samsung/Pentaxkameror iallafall Oskyldig

Hahah ;)

Eostra
0

Njaa, så stor skillnad tycker jag inte det är. Har ju en Nikon och har testat både Canon och Olympus, och hade inga större problem.. Såklart är det ju lite ovant, men inte jättejobbigt tycker jag. Tungan ute

isabelle_
0

Jag klarar både riktigt hyfsat. Många kompisar har Canon och själv har jag Nikon så det blir inte så svårt. Jag gillar dock inte avtryckaren på Canon's kameror.

Magster
0

#24 Jag hatar verkligen avtryckaren på Nikons kameror, så otroligt känslig och jobbig! Skrikandes

Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

Jag tycker Canons avtryckare är seg och plastig jämfört med Nikons, haha… Man gillar det man är van vid, helt enkelt :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lagerquist
0

Ja haha Canons avtryckare är så slö så att det finns inte, fotade med maggans kamera ett par gånger i helgen och egentligen var det inte en så stor omställning tekniskt sett, behövde ju bara trycka på avtryckaren. Däremot var den ergonomiskt hemsk tappade kameran konstant (kanske mest för att det inte fanns ett batterigrepp) såg inte om hästen var i fokus, eller om den överhuvudtaget skulle finnas med på bilden, och jag ska inte gå in på displayen… Mjä, fast med lite tid borde det ju gå att bemästra det mesta Flört

Magster
0

#17 Du tappade den?! FörvånadFörvånadFörvånad

Medarbetare på Hästfoto.

isabelle_
0

#16 Nikon's i metall är skööööna, Canon's är så himla plastiga..

Magster
0

Förstår inte grejen med stora, tunga och hårda metallkameror? Vad e det för fel på smidighet och flexibilitet? Flört Får plats med mer i kameraväskan när allt inte är i size XXXL, dessutom är det lättare då allt inte väger 5kg/st!

Medarbetare på Hästfoto.

IdaSH
0

#20 Dock behöver man däremot inte vara rädd att kameran ska blåsa ur händerna på en när det kommer en vindpust! Flört

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Lagerquist
0

#18 Hahhahaha nej! Jag hade ju kameraremmen runt halsen plus att jag aldrig släppte greppet men orkade knappt hålla uppe den med armen Cool

Belindaa
0

#14 Haha håller med! Canons är så små och så plastiga. Ger ingen supertydlig känsla av hur mycket man har tryckt ner enligt mej. Go NIKON! :D

Muzzy96
0

haha JA!
Speciellt Nikon (min kompis har en D60) Men både min moster & Morbror har en Canon och den är lite mer lik min Olympus :P

Magster
0

#21 Tss, överdriv lite mer! Obestämd

#22 Förvånad

#23 Gör de ju, Nikons e ju omöjliga, ingen skillnad på fokusering och avtryckarläget ju! Skrikandes

Medarbetare på Hästfoto.

Kattapult
0

Alltså. Det finns ingen kamera som har så skönt grepp som min Samsung <3

Skrattande

Splachfotografen
0

Under en helg på ridskolans tävlingar fick jag låna en canon, har en nikon D60. Och det bara funkade inte heller :O Var så inställd på min kamera så man ställde in inställningarna och så men när man skulle ta fokus och allt det där så fatta man inte mycket x) Sen fick man låna en anna canon av en till kompis och det blev så krångligt när hon försökte få ut lektioner av en. Haha :)

Belindaa
0

#25 Haha nee men jag tycker Nikons "känns" mer ;)
Men som tidigare skrivet i denna tråd. Man gillar det man har! Skrattande Och det är väll tur det.

IdaSH
0

#25 Haha, hmmm… "Får plats med mer i kameraväskan när allt inte är i size XXXL, dessutom är det lättare då allt inte väger 5kg/st!" … Flört

Mvh Ida

www.krusfoto.se

ylvaah
0

Jag fattar inte ett piss av Nikons meny. Tungan ute Den är helt knasig. Nej Canon for life!

Sen (jag kan ha fel) så har de flesta proffsfotografer Canon. Flört Det är vad jag har sett iaf.

Eostra
0

#30 tycker det är precis tvärtom, att alla proffsen har Nikon. Tungan ute

Pandy
0

Jag känner så när jag använder skolans sony kameror när jag själv har en nikon.
Men klarar det rätt bra iaf:)

Belindaa
0

#30, #31 Tror nog det är rätt delat där med, men jag har sett mycket nikon :)

Jojaton
0

Har ju haft både Canon och Nikon så känner mig inte så borta om jag testar en Canon, men med andra märken är jag ganska lost x)

Johanna - Instagram

Magster
0

putt

Medarbetare på Hästfoto.

Juicy
0

Aldrig testat någon annans kamera in action som inte varit Nikon, men såklart klämt lite på olika märken i affärer för skojs skull. Måste säga att Canonkamerorna var hemska och plastiga. Nej usch, tacka vet jag Nikon Flört

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Marija
0

Jag känner mej helt lost med något annat kameramärke än det enda rätta (jag funderar på om jag måste skriva ut vilket… ganska självklart… men okej, nikon!) i handen ;) Men som Lovisa säger, ger man det lite tid så lär man sej säkerligen! Dock får man ju inte tid, oftast blir det ju att kompisen slänger över sin kamera, "kan du ändra det här… och det här, de där också.. och vänta, det här med!".

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ElinSvensson
0

#36 vi glädjer oss åt L objektiven istället Cool

Eostra
0

Nu har jag ändrat min åsikt lite, tacka vet jag Nikon! Skulle hjälpa min kompis med hennes pappas Olympus idag och den var helkonstig ju! Fokuserade inte ALLS och jag höll knappt på att komma in i menyn för att ändra vitbalansen! Förvånad

Idrus
0

#30 När man tar stillbilder funkar canon bäst, men när man tar action funkar nikons bäst ;) HEHEHE

Besök gärna min blogg.

Marija
0

#30 Det beror nog på vad du är ute efter att ta för bilder =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ElinP
0

Jag känner ganska många fotografer osm har stora kameror och jag frågar alltid om det inte är svårare att reglera. Dom säger att det är lättare och blir stadigare i handen när den är tyngre.

Sen tycker jag Nikon är bättre på action än Canon, men man kan inte säga att någon är sämre eftersom man blir van vid ena och det sedan är svårt att byte när man blir van.
Men jag tycker att Nikons menyer är enklare.

IdaSH
0

Fast vad man har för märke på kameran har ju ingen betydelse oavsett man ska fota action, landskap eller macro. Då har det ju med objektiven man använder att göra :)

Mvh Ida

www.krusfoto.se