Organisering
Hur har ni organiserat era bilder och mappar?
http://www.regret-nothing.com
Jag har en mapp som heter 'Nikon D50'. Där i har jag sedan mappar som t.ex 'Hästar & stall', 'Natur och landskap', 'Makro' och några till. I dessa mappar har jag sedan undermappar för de olika årstiderna; 'Höst 07', 'Sommar 07' osv. Och slutligen, i dessa årstidsmappar ligger bilderna, i mappar som heter det datum bilderna fotades.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag har alla mina original i en mapp som heter "original" där det finns undermappar för alla år, ex 2007. Och i 2007 mappen finns månadermappar. ex December. Och i Decembermappen finns det mappar som har dagens datum som namn och där finns bilderna.
Dom redigerade och förminskade bilderna har jag stoppat i mappar som jag döpt till ex Hundar, eller hästar osv.
Har ni nått bättre förslag på organisering?
#1 Har du originalbilderna i samma mapp?
Ja. Originalbilderna rör jag aldrig. Redigerar jag bilder döper jag de bara till "Filnamnet-2", alltså t.ex DSC_079-2, eller DSC_079-redigerad, och sparar i samma mapp.
Jag har först en mapp för mina bilder tagna med Nikon D80. I den mappen finns massa (överflödigt med) mappar, som heter t.ex. "Kompisar", "Nattbilder", "Studio" osv. I vissa av dessa mappar t.ex. mappen "Djurbilder" ligger sedan yttligare mappar. I "Djurbildsmappen" har jag sedan en ny mapp för varje djur. Inne i de mapparna ligger bilderna bara, med datum som namn.
Jag känner att jag för tillfället inte har så jättebra organisation. Många gånger har jag inte orkat sortera bilderna (om jag tar många olika bilder under en och samma gång), så då har jag bara lagt dom i en mapp i väntan på att jag ska få lust att sortera någon dag, vilket jag givetvis aldrig får.
Tycker själv att jag har alldeles för många mappar x)
Kan lägga till att mina redigerade bilder ligger i en alldeles egen mapp som heter "Photoshopade bilder", även i den mappen finns olika mappar.. Sparar alla som kopior, orginalen behålls alltid.
#4 Ditt sätt låter ju onekligen mycket smartare än mitt. Jag tror jag får ta en julstädning bland mina mappar ;)

Jag har jättebra ordning på mina utställningsfoton.
Först har jag en mapp som heter utställningar, därefter en mapp för varje år och i den finns en egen mapp för varje utställning där originalbilderna ligger.
Under 'Mina Bilder' har jag 37 mappar, alla heter olika saker efter när bilderna är tagna. Exempelvis Halloween-05, Sommar 2006, Betessläpp-07 osv.

Jag har först då 'Mina Bilder'. Sedan har jag bara 'Fakur', 'Photoshop', 'Kompisar', 'Umeå RF' & 'Övrigt'.
I den första mappen har jag typ 20 mappar med bilder på min foderhäst.
I den andra har jag massa mappar med olika bilder som jag kanske ska eller redan har redigerat i photoshop.
I den tredje så har jag allt som har med människor att göra nästan. Bilder på familj och kompisar.
I den fjärde så har jag bilder från min ridskola Umeå RF, dvs porträttbilder och tävlingsbilder mest.
I den sista mappen har jag övriga bilder.

Jag har först en mapp som heter "Inlagda bilder" och i den finns det en mapp för varje fototillfälle.
Jag har tex:
2007 - Grevagården 16.e mars - welsh - sektion B - fotona (är det många kan jag till och med ha separata mappar för olika hästar).
Varje bindestreck ovanför betyder att det är en ny undermapp. Hur många beror ofta på evenemanget.
Sen har jag som Attlid alltid originalbilderna och de retuscherade i samma mapp men döper om de bearbetade bilderna. Oftast av lathet just till bildnr-2.
Jag känner just nu att jag har väldig oordning bland mina mappar. Men har inte kommit på något bra system att ha de i :S Får nog ta efter någon här och köra en storstädning snart, samt lägga in de bilder jag har på skivor på min externa hårddisk, är så jobbigt att behöva leta igenom skivor om man behöver hitta en bild.

Jag har en mapp som heter Canon, i den har jag mappar för alla datum jag använt kameran. Har jag fotat på flera ställen den dagen så har jag undermappar i datummappen med namn efter vad som är i den.
Jag har olika mappar för olika kamera (tex. Canon Ixus 50, Nikon D50, Sony Ericsson w660i). Om vi ska hitta en bild från Harplinge RK julshow från idoldressyren i Nikon D50 mappen så ser sökvägen ut som följande:
Nikon D50 - 2007 - 12 - 16 Julshow - Idoldressyr
Tycker att det är det lättaste sättet. I den gamla datorn har jag sorterat efter dressyr, hoppning, trav osv. men tycker det här är mycket bättre.
För tillfället har jag en mapp som heter Johanna, där jag lägger typ alla bilder. Har i den underkategorier (Typ Hästar, Djur, Studio, Övrigt, Jag osv) När jag laddar över bilderna till datorn döper jag dem efter det datum de är tagna. Men känner för att typ börja rensa upp, och flytta om bilderna.
Johanna - Instagram
Jag har fyra katogerier som jag gjorde för hur länge sen som helst: Familj, Skola, Stall, Övrigt. Sen lägger jag mapparna med de nya bilderna där de hör hemma, och döper dem till datum och händelsen. När jag redigerar mycket brukar filerna få heta filnamnet+fix. När jag förminskar och redigerar bara lite döper jag dem till filnamnet+small.

Jag har en mapp som heter Nikon D40. I den har jag flera mappar, tex Hästar, Katter osv. Klickar man på tex katter kommer det upp December 2007 och klickar man på den mappen kommer alla bilder jag fotat under December. Där ligger dom i datumsordning:)

Jag lägger mina bilder i "Mina bilder". I "Mina bilder" finns det tex en mapp som heter "April" (April= inte en månad, utan ett namn på en häst). I den mappen ligger det i sin tur olika mappar som är döpta efter vilket datum korterna är tagna. I dessa mappar lägger jag alla bilder, och skapar sedan en till mapp för redigerade bilder.
På detta sätt är det jättelätt att hålla reda på alla mina bilder! ;)
Har en mapp med namnet "Foton" där har jag alla olika kategorier, som "Hästar", "Hundar", "Lanskap" mfl.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag har en hårddisk som heter Foton, i den har jag sen undermapparna Djur, Hästar, Hästsport & Studio. Jag har undermappar i dom mapparna som är döpta med dagens datum + händelse, tex: 07.05.12 - Dressyr PRK, och i den mappen har jag en mapp för originalen och en för dom redigerade :)

Allt i en o samma mapp. Verkligen inget att rekomendera. Men är man lat så är man.
Jag har alla bilder i 'Systembilder'. Där finns underkategorier, ex. Klasse, Putte, Kaninerna, Katterna, Djur i stallet, Människor, Natur/Landskap m.m. I t.ex. Klasse är underkategorierna; Evelina rider, Jag rider, porträtt, rörelse och övrigt. Under t.ex. Jag rider finns det Barbacka, hopp, monté' och övrigt :)
Vill jag åt mina hoppbilder blir det alltså Systembilder - Klasse - Jag rider - Hopp :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Har en mapp som heter 'Nikon D40'. I den mappen finns det olika mappar som t.ex 'kaniner', 'människor' osv.
I dessa mappar har jag sedan mappar för varje månad. Där har jag sedan mappar för varje datum bilderna är fotade.
t.ex: Nikon D40 -> Kaniner -> Januari 2008 -> 15 Januari.
sedan finns det också en mapp som heter 'redigerade' i varje mapp. där finns de bilder som blivit redigerade.
kanske blev lite kluddigt, menmen. :)
Jag har "Bilder med D50" i den finns kategorierna Hästbilder, Natur, Resor, Vänner, Övrigt, och sedan ytterligare kategorier med datum och plats eller evenemang i de mapparna :)
Hm, har olika mappar från varje tillfälle som jag fotade där rubriken är tex Betessläpp-07 osv :)

Håller på o flytta över allt till hårddisken så det är lite smårörigt, har månadsvis ex. Januari_2007, Februari_2007 med undermappar: tex 07-01-2007 osv. Sparar redigerad i originalstorlek i samma tex DSC_001_edit och har en mapp i varje måandsmapp som heter tex Redigerade_Jan där förminskade redigerade bilder finns 8> Sånna som jag tex. lägger upp på bdb / hästfoto osv :)
Haha, jag har ingen ordning alls x'D
Nejmen har CD skivor där alla mina bilder ligger på. Det står datum på dom, ex 060606-080808. O på flera står det olika evenemang på som jag vart på.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Men om ni har fotat på ex en tävling och har fotat både på tävlingen och hästar som finns i hagarna, hur lägger ni bilderna då? Låter ni alla ligga i samma mapp, eller delar ni upp så att ridsportbilderna hamnar under kategorin hästsport och hagbilderna under "fria hästar"?
Haha hos mig äre helt stökstök ^^, Men ska försöka fixa till det lite! Ni får se till å hålla tråden uppe tills jag går in på min dator(sitter vid mammas nu) ;P
Hälsningar Vemsan
#31 Nu har jag inte det systemet utan har en tävlingsmapp som tex. ligger i Nikon D50 - 2007 - 12 - 09 - Styringe RK och sedan ligger det undermappar där som Beställningar - Klass 1 - Framridning - Hagbilder osv.
Smidigt sätt!

Hade inte så bra ordning på förra datan, men nu ska jag försöka organisera upp det lite med den nya ;) Få ser när jag orkar bara ^^
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Har en mapp som heter Samsung GX-1L. Under där finns det massa andra mappar som heter typ Blommorapril eller DressyrtävlingUdden osv. :)

Har ingen ordning alls "/ utom på dom bilderna som ligger på CD:ar…

Jag har precis som Anna Attlid :)
Hmm, inte så väl sorterat i alla fall :) Har däremot ett CD-fodral med plats för 80st CD skivor, så jag brukar bränna ner mina bilder och skriva på skivan tex: "SM, Norrköping 2007" xD

Ni hade ordning :)
Jag lägger allt under Mina bilder, och där i finns det mappar som "Hästar", "Natur", "Macro", "Andra djur", "Människor" osv.
Under "Hästar" finns det mappar som heter t ex Maja & Nisse, Ellinor & Grymas, Trollhättan hopp 0308 osv.
Under "Natur" ligger Blommor, Landskap, Macro, Insekter, Solnedgång.
Sen har jag ett annat ställe där det ligger bilder från händelser som jag varit med kompisar eller linkande och bilderna inte "passar in" bland de olika mapparna under Mina Bilder, eller från konserter och liknade. :)

har Mina bilder, sen ligger de efter tillfälle, t.ex Skoldag, Hästhage, Km dressyr, Fris Dressyr, osv..

Ett exempel för hur jag har mina bilder: Mina bilder -> Canon EOS 400D -> "Hästar & ridning" -> "2008" -> "Nationell dressyr 22 mars"
Bifogar gärna en bild på mitt system. För det första har jag inte en fil på själva datorn utan allt ligger på en extern hårddisk och på en backup. Då sorterar jag först efter typen av filer i stora huvudmappar såsom musik, bild, filmer, dockument ect. Sedan har jag i de stora mapparna undermappar för varje så kallat tema. I bildmappen har jag undermapparna Djur, Natur, Grafik, ja du ser ju. För att sedan i dem mapparna ha undermappar av temat, i Djurmappen finns det hundar, hästar, katter, får(!) och ja. Därefter är alla bilder sorterade efter årsmappar, aktuellt år har ingen mapp utan är den första man kommer till. Sedan kommer det till själva bilderna. När jag laddar in dem i datorn döper jag dem efter dagen då jag tog bildernas datum. Har året först, sedan månaden och sedan datumet för att man lätt ska kunna sortera dem i kronologisk ordning sedan. När bilderna är klara döper jag mappen även till evenemanget/platsen de togs på, på så sätt blir inte bildernas namn lika långa och det känns smidigare. Därefter har jag ofta en mapp i bildmappen med heter Redigerade av självklara anledningar. 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jag har alla bilder på en extern hårddisk. Har även ytterligare en extern hårddisk där jag har en kopia på allt fram till i somras… 
Har köpt en s k RAID-server med två stora (1 TB styck) hårddiskar som ska spegla sig själva (dvs kopiera sig själva)… jag har dock inte fått igång den ännu!
Min mappstruktur är ungefär som ni andra skrivit. Alla mina allmänbilder (familj, trädgård osv) ligger under årtal och månad, dvs 'mina bilder' - '2009' - '200901'. Har vi varit ute och rest så hamnar det en mapp typ 'Hurghada' under respektive månad. Hästbilderna är sorterade under 'Gotlandsruss' och 'övriga hästar'. Därefter typ '091213 Nat ponnyhoppn Grevagården' osv.
Det som jag gör med ALLA mina hästbilder och även endel andra, är att jag taggar varenda bild. Detta gör jag i Windows Fotogalleri (Windows Vista). Lägger in hästens namn, ryttarens namn, vart och när bilden är fotograferad, ras (om från utställning) osv. Det gör att jag lätt kan se alla bilder jag tagit på en viss häst oavsett om jag fotograferat den vid 10 olika tillfällen. Jag älskar denna funktion i Vista! Är det någon som vet om den finns i Windows 7.0??

#44. Jag har Windows Vista. Hade ingen aning om denna funktion
. Låter ju toppen, måste prova.
#44 Smart grej att göra men jättejobbig om man har många bilder att tagga! Eller det kanske går att göra flera på en gång?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#44 riktigt smart ! kanske något att göra när man har vääldans tråkigt? ;)

#46. Det var jobbigt när jag fick mitt Vista… dvs då när jag hade 1000-tals bilder att tagga. Men numera så går det fort och ganska enkelt. Börjar med att tagga alla på en gång med "utställning Grevagården 2009-08-14", sen alla med t ex "connemara" och sen tar jag de i den ordning de är fotade och märker med "RC 71 Janus". Man får tänka till lite hur man vill ha de sorterade sen…. jag har lagt stamboksnumrena före namnen för att det ska bli lätt att söka.
#47. Jo, man behöver ha en del tid när man börjar!!
Jag håller just på att rensa och orgasnisera om alla mina bilder.
Har först en hel partition på hårddisken som jag bara har bilder på. I denna ligger det för tillfället en mapp med 'Klart' och 'Ej klart'. Klart-mappen innehåller rensade mappar med orginalbilder, och ej klart-mappen är.. ej klar helt enkelt :)
Inne i 'Klart'mappen har jag först mappar efter årtal, därefter månader och i månadsmapparna ligger det mappar som talar om vart bilderna är ifrån.. eftersom jag har hela familjens arkiv av bilder tycker jag att det är lättast att ordanisera det efter år och månad, samt var/när bilderna togs. Det gör ju att även min mamma, pappa och syskonen kan hitta bland mina bilder utan problem.
Kopierar även över alla relativt nya bilder på två externa hårddiskar med jämna mellanrum.

Oj!
Jag har redan döpt alla mina efter hästnamn, så det var bara att söka. Lätt som en plätt utan att jag visste om det
. Tänk vad detta underlättar för mig! Så bra att slippa leta i massa olika mappar.
Tusen tack för tipset, Wruss!

#50. Det var så lite så
! Då kan du fortsätta o lägga in fler taggar, såsom raser, platser m m och sen bara njuta av systemet.
Nu för tiden har jag alla mina bilder på en extern hårddisk och mitt mappsystem är ungefär: D300 > 2009 > December. Inne i december-mappen har jag "randombilder" lite hullerombuller och viktigare bilder i egna mappar.
Min nuvarande organisering ser ut såhär (se bild).
Alltså, vill jag åt foton från Sthml HS 29/11 -08 går jag in på
D200 > Hästar & stall > Höst 2008 > Stockholm Horseshow 29 nov
I den sista mappen ligger bilderna.
Jag har precis organiserat om och fixat i mina mappar för 2010..
Jag har en mapp "Canon 1000D" där jag har mina bilder då har jag åter mappar… "Vinter 2010" "Vår 2010" osv. (hästrelaterat evenemang) sen har jag också "Blandat 2010" och "Mina hästar 2010" i mapparna "Vinter 2010" Har jag då mappar där evenemangen står.. ex. "Hasselfors privatfotografering 02-01-2010" och i den mappen samlar jag bilderna från privatfotograferingen i hasselfors!
Canon 1000D - Vinter 2010 - Hasselfors privatfotografering 02-01-2010
Jag hoppas ni fattar ;D