Problem med betalning
I somras, juli-augusti, sålde jag några utskrifter till en person från en tävling.
När jag fick hem utskrifterna visade det sig att hälften var skadade av frakten och jag var tvungen att returnera dessa. Eftersom det skulle ta tid att få nya bilder skickade jag iväg de oskadade bildena till köparen.
När jag sedan får nya bilder skickade, skickade jag iväg dessa på en gång, utan att ta betalt i förväg (dumt gjort, jag vet).
Jag var under denna tid i regelbunden kontakt med köparen via mejl.
Det går ett tag, och inga pengar sätts in på mitt konto, så jag skickar iväg ett påminnelsemejl. Jag får inget svar på mejlet och bestämmer mig därför för att ringa köparen.
När jag ringer hävdar köparen att "hon glömt" och lovar att betala inom de närmsta dagarna. Inga pengar kommer in och jag bestämmer mig för att ringa ännu en gång.
Då får jag förklaringen "men jag har ju satt in pengarna." Köparen ber mig skicka mina siffror igen, så hon kan kontrollera att hon skrivit in rätt, i annat fall lovar hon att sätta in pengarna igen.
Pengarna sätts fortfarande inte in och att köparen smiter i från betalningen är nu helt självklart.
Jag har inte haft kontakt med köparen sedan okt-nov någongång, då jag varken orkat eller haft tid att "tjata".
Nu till frågan, finns det någon möjlighet att fakturera henne, så hon tvingas att betala, eller funkar detta endast om jag har ett företag?
Finns det något annat sätt att göra på eller är det bara att "skylla mig själv" för att jag var dum nog att skicka bilderna innan jag fick betalningen?
Har varit med om samma sak.
Det är helt OK att skicka iväg en faktura, sök efter mallar på google och fyll i den samt posta!
Du har INTE dig själv att skylla, oavsett om man tar förskottsbetalning eller inte är det kunden som gör fel.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Men om jag bara skriver ut en faktura och skickar, är hon "tvungen" att betala då?
Tex. får du en räkning måste du ju betala den, annars får du anmärkningar osv.
I detta fallet skulle hon väl lika gärna kunna skita i att betala den med?
#2 Visserligen, men fakturor är mer respektingivande. Förhoppningsvis betalar hon eftersom hon antagligen kommer bli orolig att hon får anmärkningar annars. Om inte annat kanske hon hör av sig iallafall.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3 Jo precis, man kan ju alltid försöka.