Dagens systemkameror: Positivt/negativt
Idag säljs mer systemkameror än någonsin tidigare. Kameramärken släpper allt fler nybörjarmodeller för att alla ska ha chans att få intresse för fotografering - på gott och ont.
Många är missnöjda med att dagens DSLR-kameror är otroligt billiga och att vem som helst kan köpa dem. Detta anser vissa vara negativt då systemkameraägare idag inte har samma professionella stämpel som förr. Vissa verkar inte kunna skilja på t.ex en tonåring med en Canon EOS 1000D som enbart fotar sig själv i spegeln och en fotograf med samma kamera som försöker jobba sig uppåt och sälja bilder.
I denna tråden diskuterar vi detta. Vad tycker ni om att DSLR-kameror numera finns i nästan alla hem och att många unga fotografer upplever att de inte tas på lika stort allvar längre?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Alltså jag har ju sett folk som köpt systemkamerorna. Men vad vissa fotografera är helt onintresant. Som du skrev, fotograferar sig själva i spegeln eller bilder på sig själv. Då är det bra onödigt att inskaffa en systemkamera tycker jag. Lika bra att köpa en vanlig digitalkamera då. Systemkamera tycker jag att man ska inskaffa om man vill satsa lite på fotografering.
Men det är min åsikt.
Det var som min kompis som fick en systemkamera i julklapp det första hon fick.. hon hade inte haft någon kopakt innan heller. Det är bara till att fota sig själv och det tycker jag är ganska onödigt.
Jag tycker faktiskt inte det är något fel med att vem som helst kan köpa en systemkamera. Det viktigaste sitter inte i kameran, även om det "ser proffsigare ut" och "är lättare att få bra bilder".
Att det är lättare att få bra bilder beror väl det på att det finns mer inställningsmöjligheter.
Det är ju faktiskt fotografen som gör bilden.
Visst, det kanske är onödigt att bara ha en dyr system att fota sig själv med, men det är ju inte omöjligt att ett fotointresse väcks med tiden.
När det gäller att sälja bilder kan väl vissa som inte är så insatta i fotografering tänka att: Den har ju systemkamera, då måste bilderna bli jättebra.
Idag är det ju många som köper systemkamera och har i familjen, dvs. de använder den att fota lite på semester och kanske vid något speciellt tillfälle.
Det som jag tycker är lite jobbigt är att man oftast får höra: "Gud vilka snygga bilder det blir med din kamera", när man visar en bild som man är nöjd med och ansträngt sig för. Det är ju inte bara att trycka på knappen så blir bilderna bra bilder.
Visst, de kanske är skarpa med bra kvalité osv. men för mig handlar det om att fånga en känsla, att få betraktaren att känna något för bilden.
När kamerorna sjunker i pris, blir det helt enkelt hårdare konkurrans för de som vill vara mer seriösa.
Det är bara att kämpa på och visa varför just dina bilder är så speciella 
#3 Jättebra sagt, precis min mening.
Självklart spelar det ju stor roll vem som uttrycker sig i denna fråga. Hade jag precis köpt min första systemkamera idag hade jag ju tyckt det var en fröjd att de var så billiga och lättilgängliga. Men just nu är jag kluven men tycker det är egentligen rätt bra och en smart sak från tillverkarnas sida då de automatiskt får senare (och dyrare) modeller sålda något år senare om intresset lyckas växa på köparna.
Däremot så blir det ju såklart svårare att marknadsföra sig som fotograf om de som i så fall ska köpa bilderna ser 10 ungar med en stor svart kamera med långa objektiv springa runt. De tar ju bara första bästa i det fallet och tar för givet att alla bilder blir lika bra. Det gör ju konkurransen mycket hårdare, inte bara i kvalité utan i kvantitét också.
Jag tycker inte det är fel att de blir billigare och billigare utan visst är det kul att fler hakar på fotandet men däremot så blir det såklart tuffare men där tycker jag att man ska bita ihop och bara kämpa vidare och visa att man kan mer än någon som bara fotar sig i spegeln. 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#3 och #4 Kunde inte sagt det bättre själv!
Att kamerorna blir billigare är ju även en fördel för mig, fattig student som jag är, men visst blir det tuffare konkurrens! Det är då man verkligen får visa vad man går för och visa att man är bättre än andra, trots samma kamera.
Visst känns det väl lite onödigt att småtjejer springer runt med en stor systemare och inte riktigt vet vad de håller på med, men det kanske finns en liten fotograf i dem med, som växer fram med tiden ! Någon gång måste man ju börja! och de kanske hade turen att få tag i en system tidigt i livet.
Kan inte annat än hålla med föregående. Har faktiskt själv varit med om fall där någon har fått en systemkamera av sina föräldrar och med tiden faktiskt börjat intressera sig för mer än att fota sig själv i spegeln. ;)
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Jag är också helt på #3 och #4's sida i den här frågan. Det kan ju bero på att jag har en kameramodell som inte är "fjortisstämplad", så jag kan dock förstå hur detta kan vara jobbigt för de som har de lite billigare modellerna.
Men jag vet också många som köpt system och senare faktiskt börjat intressera sig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling