Ang. fotouppdrag osv.
Funderar på att börja ta lite fotouppdrag och sådant till sommaren eftersom jag behöver pengar till bland annat bil. Har tagit enstaka fotouppdrag åt personen jag jobbar åt, men då har det varit "svart", samt att det var några år sedan. Men nu funderar jag på att göra det lite mer "på riktigt" så därför har jag några frågor.
1: Vad behöver man? (Förutom kamera o.s.v)
2: Vilka priser är bra, tycker ni?
3: Hur ska man marknadsföra sig på ett bra sätt?
4: Hur ska man gå till väga om uppdragsgivaren vill ha utskrifter/canvas-bilder?
PS: Kommer inte endast att fota hästar, utan bilar, andra djur och diverse annat.

Vet att det finns artiklar, men känner att dom inte riktigt innehöll allt jag vill veta, så därför frågar jag här där man kan be om förklaringar o.s.v.

Hade du tänkt stå och skriva ut biler på plats eller vara där och sätta upp ex. lappar?

Vad exakt menar du? Jag tänker endast ta fotouppdrag, inte fota typ tävlingar och sälja enskilda bilder sedan.
1: Vad behöver man? (Förutom kamera o.s.v)
Du behöver kunna ta dig till olika platser, nu vet jag inte hur gammal du är men körkort och bil är bra att ha, eller kanske moped, möjlighet att få skjuts eller kanske ta bussen eller liknande för att komma fram till platsen det ska fotograferas på.
Förutom själva kameran med tillbehör så kan det vara bra att ha med sig papper och penna, alltid bra att ha. Visitkort kan vara bra att ge till kunden eller om det dyker upp andra som blir intresserad.
Har du ett stativ till kameran så kan det vara bra att ha med om du tex ska ta bilder på stillastående bilar iaf jag tycker att det kan vara lämpligt.
2: Vilka priser är bra, tycker ni?
Detta är så svårt så svårt! Var inte för billig utan ta något du själv tycker att du blir nöjd med för du ska inte behöva arbeta för smågrus. Du kan kolla runt på internet på folk som tar ungefär lika bra bilder som du och så lägger du dig i samma prisnivå.
3: Hur ska man marknadsföra sig på ett bra sätt?
Det finns en bra artikel om marknadsföring här tycker jag men detta är väl det jag tycker är bra att använda sig av:
>Hemsida. En hemsida är jättebra, inget du slängt ihop hur som helst utan det ska vara snyggt och tilltalande också! Där ska det finnas provbilder som visar hur duktig du är, vart i landet du befinner dig, priser och självklart kontaktuppgifter.
>Annonsera. Detta betyder inte att du ska sätta in en annons i tidningen utan börja med att göra iordning lappar och sätt upp på tex ridskolor, djurhem, dagis, skolor, klubbar ja allt möjligt som har något slags kontakt med det du vill fota.
>Var ärlig. Var alltid ärlig, skryt inte att du är värsta fotografen (om du inte är det) utan man kommer längre med att säga att man är amatör och gör detta för att utveckla sig själv som fotograf.
>Prata mycket. Börja med att prata med dina vänner och släktingar och berätta att du gör fotouppdrag. De kommer säkerligen att berätta detta vidare så det tillslut kommer ut mer och mer.
4: Hur ska man gå till väga om uppdragsgivaren vill ha utskrifter/canvas-bilder
Antingen beställer du från någon sida på internet kanske fujidirekt eller så kollar du med din lokala fotoaffär typ expert om de kan hjälpa dig med detta.
Jag tycker då att köparen ska betala hela den summa det kommer att kosta - glöm inte frakten som tillkommer om du beställer via nätet. För annars kommer du att gå back på att sälja.
Om du tycker att det är för krångligt att fixa utskrifter/canvas själv så sälj en högupplöst bild som kunden sen själv kan fixa utskrift/canvas av - det blir oftast mycket billigare för kunden också.
Jag hoppas att detta hjälper dig lite på traven 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tackar ^^ Meningen med detta "jobb" är att jag ska ha råd med en egen bil, ska precis börja ta körkort och fyller 18 om en och en halv månad =)
När det gäller hemsida, hur gör man en bra hemsida? Jag har bara jobbat med gratis-webbdesigngrejor som Nogg.se och 123minsida.se, men blir aldrig nöjd med hemsidorna…
#6 Den frågan får du nog bäst svar på inne på hemsidor.ifokus :) Eller om du köper en av någon här inne eller på hemsidor.ifokus finns flera här som gör snygga och användbara.
Annars är webs (tror jag det heter) gratis och användbart.
Tänk även på att om du tjänar för mycket så är det något du kan åka dit på att få skatta på senare, tror man kan ha hobbyverksamhet upp till 30 000kr - rätta mig någon om jag har fel? Fast är inte säker på om du måstehålla bokföring eller inte för det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tvivlar på att jag tjänar mer än typ… ett par tusen, men tack för upplysningen =)
#8 Man vet aldrig
Lycka till!
btw såg på en annan tråd att du hade en bild på en häst från bollnäs? Är du därifrån?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Japp, kommer från bollnäs och bor fortfarande där =) Hurså? =)
#10 Bor själv strax utanför Söderhamn, tyckte bara att det var lite kul att hitta någon här som finns i "närheten"
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Åh, vad roligt =) Kom förresten på en sak till, hur är det med F-skattsedel och sådana saker? Vill ju inte jobba "Svart" direkt…
#12 Jag är inte själv säker på det här med F-skattsedel, fast har du ingen sådan så jobbar du ju svart, eller ja det kan ju gå under hobbyverksamhet så som jag förstått det men det är lättare för företag att anlita dig om du har en skattsedel.
Jag hade själv tänkt till veckan att gå till skatteverket eller vem det nu är man pratar med för att få veta mer om denna F-skattsedel :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ah okey =) Får höra runt lite här hur det egentligen är med sånt =)
Sålänge du inte tjänar över ca 18200:-/år kan du inte jobba svart.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Okay, bra att veta =) Så då behöver jag alltså ingen F-skatt-sedel?
#15 men då får man inte räkna bort kostnader man har väl? Med F-skatt ska man ju göra det + lägga på moms.
#17 Nej precis, så har jag också fattat det. Så väldigt många får väl in över ~18000 per år utan att tänka på det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jadu, får se hur det blir med det där. Är det förresten någon som har sin hemsida genom Webs.com?

Okay, har skapat en hemsida nu som jag håller på att jobba lite med, men är lite förundersam över det här som är på ´förstasidan, det här med "sign in" o.s.v, kan man få bort det?
#19 Jag använder Webs som webbhotell. 
Jag andvänder Weebly.com som webhotell och det funkar super. Det är gratis och ingen reklam utom en textremsa i hörnet, min hemsida har jag kodat själv och det är väldigt enkelt. www.amandabernstrom.tk

Eftersom jag inte kan det minsta lilla alls om HTML/CSS så kan jag inte koda hur mycket jag än försöket, men tack ändå =)

Slänger in en länk till skatteverkets senaste utgåva om hobbyverksamhet. (PDF)
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#25 Tack!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fattade inte så mycket av det där tyvärr :S Det jag vill veta är:
1: Om jag som fotograf tar fotouppdrag (kommer antagligen inte tjäna mer än max 5000 på det) måste betala skatt o.s.v.
2: Om jag då måste ha F-skattsedel.

#27 F(A)-skattsedel ska du ha då du bedriver näringsverksamhet med vinstsyfte.
En hobbyverksamhet bedrivs på fritiden och utan vinstsyfte. Och går du med vinst så ska detta deklareras och det ska betalas egenavgifter.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Läste om F-skattsedeln, och jag uppfyller inte alla "Kraven", d.v.s Självständighet, Varaktighet, Vinstsyfte. Det är varaktigheten jag inte uppfyller eftersom jag bara tänker ta enstaka fotouppdrag under en eller ett par månade i sommar…
#28 Vet du vad som menas med vinstsyfte ang hobbyverksamheten? Är det om man planerar att tjäna över de där 50000 eller är det redan om man säljer tex. en fotokopia (utskrift) och därmed får mer pengar än vad det kostar för förstoringen?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se