Blir galen, stulna bilder!
Sitter här och skakar av ilska med anledning av min upptäckt:
vintern 2008 red jag en travare och fotograferade han mycket, som tack gav jag ägaren bilderna gratis MOT att hon skrev (alltid) att jag var fotografen. Hon var så duktig i början och höll det avtalet, men nu har hon börjat använda mina bilder UTAN att hon skriver att jag är fotografen. Sa då till henne och fick till svar:
"det är min häst simone, och jag orkar inte skriva ditt namn under varje bild varenda gång jag lägger ut samma som jag redan lagt ut men ditt namn redan är under"
Jag svarade något om att det var ett avtal vi hade och hon svarade:
"Då kan du låta bli att fota min häst. Jag kan fota bättre med min 5 megapixels digitalkamera än du kan med din såkallade proffskamera."
Då svarade jag:
"Om du nu tycker det kan du ju ta bort alla bilder jag har fottat på han! Och även dom du har laddat upp på bdb!"
Sen blockerade hon mig och bilderna ligger ÄNNU kvar, men detta störde inte mig så mycket. Men NU har hon skapat en hemsida med bilder på sin häst, många kommer från mig och detta är jag inte med på! jag står inte uppskriven som fotograf och jag har lessnat på hennes beteende.
Finns det något jag kan göra? Kan ni rekmendera något? Går det ens att räkna detta som bilddstöld eller åker jag dit på att det var ett muntligt avtal?
Det är inte så där jätte bra bilder men många av dom jag fottade är jag nöjd med, känner min kränkt här. Hon påstår (enligt min uppfattning) att hon får använda vilka bilder som helst bara för att det är hennes häst.
Det där är helt klart inte ok. Enligt erat muntliga avtal fick hon använda bilder, men inte hur som helst, och det har hon helt klart brutit. Jag skulle ta kontakta med någon som kan hjälpa dig om jag vore du.
http://www.regret-nothing.com
Tyvärr finns det alldeles för många hästägare som resonerar som hon.
Prova kontakta henne igen och påminn henne om erat avtal och att om hon inte skriver dit ditt namn skickar du helt enkelt en faktura med den summa du hade tagit för att sälja bilderna till henne + 100% ytterligare. Var proffesionell, finns ingen anledning att bli sur eller otrevlig, då sänker du dig bara till hennes nivå.
Behöver du vidare hjälp i ärendet rekommenderar jag att du kontaktar Bildombudsmannen Staffan Teste. Han har hjälpt mig mycket.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

1-2# tackar, ska försöka ta kontakt med henne och få se om jag får några svar. Förra gången gav jag upp när hon var otrevlig men denna gång ger jag inte upp!
#3 Du har alla rättigheter på din sida, lycka till :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Är det någon som har en länk till en bra sida om copyrightlagen?
#6: Du kan ju alltid läsa lite här:
står dock inte så mycket om just bilder, mer om musik, men du kan nog hitta något.
Annars så finns det många frågor och många mycket bra svar här:
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Finns lite att läsa här också: http://www.javascript.nu/copy.shtml
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#0 Du kan ju anmäla bilder på bilddagboken såvitt jag vet.
Ge inte upp!

# 7 tack, ska skicka med lagen till henne.
#8 tack :D
#9 Har gjort det men INGET har hänt, tyvärr. Har anmält henne 2 ggr sen jag upptäckte detta och dom bryr sig helt enkelt inte.
Denan gång kommer jag inte ge upp, det kan jag lova =D Tack för erat stöd.
Stå på dig bara!
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Nu har hon haft en vecka på sig, inget har hänt. Har mejlat henne på 2 olika ställen som jag vet att hon är inne ofta på. Suck. Ska jag vänta en vecka till eller ska jag börja prosessen nu? Hur gör man isf när man skickar räkning?
#13: Du ska nog vänta en vecka så hon ändå får tid på sig att svara. Sedan tycker jag att efter en eller två, sedan kan du börja med processen tycker jag.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

okej :D