Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 440 ggr
Diizkmedel
0

Vilket objektiv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska köpa ett nytt objektiv till min Canon EOS 1000D. Har bestämmt mig för att köpa ett 70-300mm då jag fota mkt på avstånd men även många macro bilder. Men vad jag märkt finns det en massa olika att välja mellan. Vilket är bäst? Och hur mycket kostar det? Jag fotar då mycket i ridhus och mulna dagar. Är mycket ute på täby galopp och hjälper till och fotar då. Så behöver något med bra bildstabilisator som kan fånga skarpa bilder i mullet/ridhus ljus. Gärna om den kan ta bra bilder som i globen när det är häst tävlingar och lite skummt ljus där.

Blir väldigt tacksam för svar

MVH// Jessica

That that don't kill you can only make you stonger

Amantha
0

Jag andvänder själv Canon 1000D och till det har jag objektivet, Sigma DG 70-300 1:4-5.6 som jag andvänder till hästfotografering. Det är att rekmendera om man inte har så mycket pengar, jag köpte det för 1.700. Det passar inte bra i ridhus då det blir mörka och suddiga bilder. Jag visste int bättre, och hade inte råd heller när jag köpte det, men då var jag supernöjd men nu känner jag att jag vill ha ett på 2,8 för att få mer färgstarka och bra bilder i ridhuset men då får man gå upp i prisklass men ett antal tusenlappar. Ett nytt 70-300 2,8 kostar uppimot 8.000 tusen om jag inte minns fel.

Diizkmedel
0

#1 Oki, jag tror att jag kan köpa det. Jag kommer då att köpa det efter sommaren då jag kommer att sommar jobba.

Men vad menas med alla 1:4, 5.6 och 2,8?

Och för 8,000. Är det då bildstabilisator?

:)

ssofia
0

#1, den vanligaste brännvidden med bländare 2.8 är 70-200 eller 80-200. Ska man ha ett telezoom med 2.8 i bländare och brännvidd till 300mm skulle jag tippa på att man får slänga ut drygt 25 000:- om inte mer.

#2, med 4, 5.6 menar man att bländaren i objektivet kan släpp in en viss mängd ljus till sensorn. bländaren reglerar både skärpedjup (hur suddig bakgrunden blir) och hur kort slutartid man kan använda.

Diizkmedel
0

#3 Tack så mycket :D

jojjehanna
0

#3 mitt 70-300 2.8 med bildstabilisator, Canons original kostade 19.000:- för något år sedan.

Diizkmedel
0

#5 Okej, det tror jag inte att jag har råd med :P Men kanske inte behöver välja just 2.8

ssofia
0

#6 med tanke på att du nämnde att du fotgraferar mycket i mörka ridhus kan det nog vara och rekomendera.

Sen kan man ju alltid kombinera en fast optik som är ljusstark som man använder inomhus med ett telezoom som inte kräver lika mycket ljus att ha utomhus.

Eklang
0

Åh jag måste bara skriva en helt OT sak här :) Min låssasmamma jobbar på ATG hästkliniken vid Täby Galopp :) och jag ska troligtvis praoa där vecka 12 :) Haha man kan kanske eventuellt se dig då? :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Diizkmedel
0

#8 Kanske det :) Ska du jobba nere på kliniken då eller uppe i ett stall?

Eklang
0

#9 jag lär jobba på kliniken :)

Diizkmedel
0

Okej, då kan jag ju åka ut till täby galopp den veckan :) Kmr du jobba på helgen?

Eklang
0

#11 Nej det kommer jag inte :P Men vi kan snacka via PM så blir det inte lika rörigt här i tråden ;)