Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 723 ggr
Cavello
0

Pris på bilder till reklam?

Har fått erbjudande om att sälja en bild till marknadsföring/reklam och funderar nu på ett rimligt pris. Företaget i fråga som vill köpa bilden har tänkt att använda den som omslagsbild till sin katalog (ges ut i 80.000 examplar i 3 länder).

Mitt namn kommer isåfall att stå vid bilden, verkligen en bra chans för mig att även marknadsföra mig själv, hemsidan och mina bilder.

Jag har kikat lite på SFF:s prisguide men tycker att priset som nämns där är något för högt och funderar nu därför på en annan summa.

Så vad hade ni tagit för pris för bilden i samma situation?

Anna
0

Vad står det för summor hos SFF?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cavello
0

I SFF:s guide varierar priset mellan 6600-7800 kr för arkivbilder till reklam (50.000-100.000 ex). Något som känns alldeles för högt att ta så funderar nu på ett ca pris kring 500-1000 kr. Låter det rimligt?

Anna
0

Jag tycker det är på tok för billigt med 500kr, jag skulle lätt ta över 4000:- för en sådan bild! SFF's förslag är helt rimliga tycker jag.

Och förresten, grattis till framgången Glad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ElinP
0

Grattis! Det är ju jätte stort! Vad är det för Katalog?Glad

LindaKarlstrom
0

jag fick 5000kr då ett företag köpte rättigheterna till en av mina bilder, så dom får använda den hur dom vill i reklamsammanhang, vilket jag tyckte var helt okej då jag ändå fotade den då jag var anställd hos dom för att fotografera!

Jag tycker inte att 4000kr (annars prisförslag) är för mycket! Och vad roligt att dom vill köpa in bild! :D

Mari
0

Nej inte 500-1000kr det är alldelens för lite inte mindre än 5000kr tycker jag :-) Eller varför inte testa priset som prisguiden föreslår? Och om det inte går så sänker du?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Håller med #6, testa med priset som SFF föreslår (du kan ju alltid hänvisa dit - det kan göra att de går med på det) och om de inte skulle gå med på det så kan du ju sänka något. Men inte under 5000:- borde du inte ta, det är ju trots allt en framsidebild som ska ut i 80 000 ex…

Eklang
0

Jag håller också med #6 och #7. Grattis förresten :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

isabelle_
0

Jag skulle ta 8000 kr, då den ska vara i tre länder..

Cavello
0

Tack alla! :) Har fått många bra svar nu så får fundera lite och se vad priset landar på. Svårt att bestämma då det varken får vara för högt eller lågt samtidigt som jag tycker att det är riktigt roligt att de är intresserade av att använda en av mina bilder.

Så om det är fler som har prisförslag får ni väldigt gärna skriva i tråden.

#4 Vill inte gå ut med vilket företag det gäller just nu innan något är klart men självklart får ni reda på det senare och även se resulatet.

Idrus
0

Himla kul för dig. Tycker som de andra att ditt pris är alldeles för lågt, eftersom den ges ut i många exemplar och i tre länder.

Besök gärna min blogg.

Magster
0

Gratulerar till framgången, hårt slit lönar sig verkligen! Håller med ovanstående om att det du förslog var på tok för lite. Vill höra sedan hur allt löste sig. Glad

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Diizkmedel
0

Jag tycker att du ska ta minst 5000:- Det kan dem allt ge! Om dem nu kan ta fram 80,000 exemplar i 3 olika länder kan dem väll betala dig över 5000:-, det kan inte vara speciellt mkt för dem :)

That that don't kill you can only make you stonger