Kritik: Snöritt
Har aldrig gjort ett inlägg innan, så tänkte att nån gång borde man väl pröva!;) Bör pröva det här med kritik med.
2009 blev inge vidare fotoår. För mycket jobb och för lite foto. Dock har jag ett par någorlunda färska bilder (december) som tänkte höra om det är någon som vill tycka&tänka om.
Kompisen ville slänga ihop en fotokalender till familjen lite snabbt och lätt, så det blev till att fota både henne och hästen. Som tur var hade vi fått lite snö dagarna innan, så det blev lite effektfullare en ren och skär lera i alla fall!
Men som sagt - kritik av alla dess slag är varmt välkommet!:) Vinklar/komposition/effekter ect.

Tycker att du har lyckats bra med alla bilder. Det är vackert ljus och trevlig stämning. De verkar vara en aning oskarpa…? Inte så farligt men en aning.
Så har du lyckats bra med exponeringen tycker jag så att inget är överexponerat :) Min favoritbild är #3. I #2 tycker jag att du skulle ha kunna lämna lite mer luft framför ekipaget.
Håller med #4. Fast jag gillar #1 jättemycket också, lite mer luft framför så hade den varit perfekt! Älskar ljuset på alla bilderna, mycket fint.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#4 Angående oskärpan är det nog mycket pga uppladdningen tror jag. De var skarpa på min dator i alla fall, och jag la tom på lite oskarp mask utifall att innan jag laddade upp dem;)
#4 o #5 Jo, det kan nog stämma angående att den är lite tight skuren. Tror att det är lite av en "dålig vana" jag har, att beskära lite väl tight och få för lite luft runt objektet. Så det har ni nog rätt i!
#0: I mina ögon ger den bilden ett lite platt intryck. Nästan som om du hade använt blixt fäst på kameran. Det finns inga skuggor som annars hade kunnat skapa intressanta nyanser. Jag misstänker att du hade solen i ryggen snett från vänster.
I övrigt tycker jag att det är roligt att det är liv i bilden. Både av yrande snö och flygande man och hår.
#7 hm… ja det kan du nog ha rätt i. Och mycket riktigt stor solen bakom, snett till vänster.
Anledningen till att jag valde den riktningen var mest för att bakgrunden bäst åt det hållet, samt för att man kunde följa ekipaget längre i backen därifrån.
Då borde jag kanske ändå ha placerat mig snett framifrån för att få ut mera skuggor?
Tack så mycket för kritiken!:)

först måste jag bara säga (jag är som jag är) att jag tycker det är dumt att rida utan hjälm även om det så bara är för en fotning..
iaf min favorit är första bilden.. den är harmonisk och skärpan är underbar! ;)
9#
Jag kan i viss mån hålla med. Hjälm är en mycket billig livförsäkring.
Jag fotograferar helst inte ekipage utan hjälm såtillvida jag inte vet vilka de är och att chansen för eventuell skada verkligen är minimal. För chans finns det ju alltid. Även den mest bombsäkra häst kan ju snubbla.
Men som sagt, inom hästsport finns det ju alltid en viss risk inblandat, men det gäller ju att minimera dessa så gott det går.
I det här fallet känner jag ryttare och häst, och brukar följa med som groom under tävlingar. Riskfaktorn i det hela såg jag som mycket låg, så det kändes inte speciellt riskabelt att låta dem posa runt ett par minuter i snön.:) Vuxen människa som ju ryttaren är så tycker jag även att det är hennes beslut vad hon vill rida i - annat hade det varit om det var ett barn man hade fotograferat!
Men tackar för kommentaren! Kul att höra att den ser bra ut!:)
#0: Härlig skärpa och fina färger. Riktigt härligt med farten i bilden och steget hos hästen är riktigt fint. Dock känns ljuset platt och lite tråkigt, precis som #7 säger. Men bra komposition och helt enkelt en mycket fin bild!
#1: Annorlunda ljus som var lite mer spännande och jag kan inte sluta störa mig på reflexen i linsen. Den hade jag klonat bort om jag var du. Annars är steget fint, skärpan är fin och ja, det mesta är fint.
#2: Härlig fartfyllt bild! Skärpan är på topp och jag gillar verkligen glädjen i bilden. Så härligt att ryttaren ler stort och hela ekipaget utstrålar glädje. Återigen något platt ljus, men det funkar.
Mycket bra jobbat, mycket fina snöbilder!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se