Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 498 ggr
Foresta
0

Tillbehörsfrågor?

Vad har ni för minneskort till era digitala kameror? Jag köpte ett SanDisc Extreme III när jag köpte min Nikon D90, tänkte köpa ett extra, vad rekommenderar ni?

Var köper ni andra era mindre tillbehör, t ex extra batteri, extra minneskort? Söker efter bra priser, snabb leverans, lågt porto och andra omkostnader….Cool

Jag letar också efter bra, men billiga objektivväskor, förslag?

Planerar också att köpa en bra, men inte extraordinär blixt, förslag?

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Foresta
0

SanDisc Extreme III 8GB skall det förstås stå… =)

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

oakstar
0

Jag använder inga "stora" kort. Har bara 2GB Ultra II och Extreme III, samt 2 st 512Mb i reserv. Anledningen är att skulle ett kort gå sönder eller tappas bort blir man  inte av med lika mycket data. Plus att man kan alltid ha ett i reserv i väskan. Har mer än en gång behövt ta till reserven för att 1:a-kortet suttit kvar i datorn Obestämd

Dock behöver jag nog köpa ett större, men det blir nog bara ett 4Gb, eftersom bildfilerna på min nya 7D är så pass mycket större.

Kan som en rolig detalj nämna att när jag köpte min 10D 2003 så kostade den 13000kr och ett 512Mb kort hela 1900kr!

FotoAlle
0

Jag har 4 minneskort, två på 4 GB och ett på 1 GB samt en 512.

Sedan har jag stativ, alltid minst ett extra batteri, (ska köpa batterigreppet också snart) filter, fjärrutlösare.

Jag köpte nyligen en prisvärd extern blixt - Nissin, för 2000 kr, som fungerar väldigt bra och också går att använda som slav.

Jag handlar på Rajala, som också har en bra webshop.

Jojaton
0

Jag har förtillfället 3 minneskort, ett 4 gb, ett 2 gb och ett på 1 gb. Räcker ganska bra för mig (nikon d80) men fotar iof i JPEG. Ska köpa några fler 2 och 4 gb snart när jag börjar fota med RAW.

Nikons egna blixtar SB-600 och SB-800 finns ju. SB-800 har fått mycket bra recensioner vad jag läst iaf, SB-600 vet jag inte. Men det finns bra recensioner på fotosidan.se.

Johanna - Instagram

Magster
0

Jag har två på 4GB var och jag har aldrig haft något problem med något av dem. Det är SanDisk för Canons systemkameror.
Ett CompactFlash SanDisk Ultra 30MB/s 4GB och ett CompactFlash SanDisk Extreme III 4.0 GB. Är väl ingen vidare skillnad på dem vad jag har märkt, båda är snabba och funkar prima.
Blixtar har jag inga och har inte en aning om något om dem. Flört

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Diizkmedel
0

Är det någon som vet vart man kan köpa extra batteri till

Canon EOS 1000D?

That that don't kill you can only make you stonger

isabelle_
0

#6 Sök på Pricerunner Canon EOS 1000D batteri kanske? Glad

Diizkmedel
0

#7 Tack =)

That that don't kill you can only make you stonger

penphotography
0

Jag har 4GB på mina minneskort. Jag vill inte ha större eftersom man förlorar så många bilder om ett kort skulle krångla. Minneskort tar ju ingen direkt plats i väskan så man kan ha med sig många.Flört

Jag fotar enbart i RAW, men trots det så räcker ett minneskort relativt länge. I och för sig så tar jag löpande bort bilder som jag ser redan på kamerans display har blivit dåliga. Det sparar mycket tid senare vid datorn också…

Minneskort kostar inte så mycket idag så jag vet inte om det är värt tiden att surfa runt och försöka pressa priset några kronor. Batterier däremot kan fynda. Tradera är ett tips! Kolla annars Pricerunner eller Prisjakt. Priset kan skilja rätt mycket.

När det gäller väskor så gör inte samma tabbe som mig och köp en väska som passar perfekt från början. När du då senare vill ha ett till objektiv, en portabel hårddisk, ett till kamerahus osv så måste du köpa ny väska. Välj en med lite extra plats redan från början. På Fotosidan finns många recensioner på fotoväskor (och annan fotoutrustning såklart).

//Pernillha Engström - www.penphotography.se

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus