Fota utan tillstånd?
Hejsan!
Läste nyss på ett ställe att man (på tävlingar) inte får fota ekipagen utan tillstånd från de. Vad jag vet får man det… :S Stämmer det?
Jag har aldrig hört talas om det, hur ska man kunna fråga alla dessa ekipage om de vill vara med eller ej? Kan ju vara hundratals på en stor tävling.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Så tänker jag med. Ser de någon som fotar och man inte vill vara med så kan man ju säga till. ;)
Det stämmer inte. På allmäna platser får du fota vem du vill. Däremot gäller ju sunt förnuft, att sticka upp kameran i ansiktet på någon du märker inte vill vara med på bild är väl något man som fotograf bör undvika.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Precis, jag har så att om ingen vill vara med i mitt arkiv eller i portfolion så är det bara för den att säga till så tas de bort. De ska ju inte behöva känna sig illa till mods, fast jag har ännu inte varit med om någon som sagt att de inte vill vara med eller att jag inte ska ta kort på dem - snarare tvärt om!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack så mycket för snabba svar, föresten! :) Har fått svar på min fråga nu. :)
#6 Låter faktiskt vettigt men inget jag upplevt eller hört talas om här där jag är verksam.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Joo, lite vettigt låter det men samtidigt är det ju på allmän plats. Okej, kan bara vara som jag hört från någon, behöver ju inte vara sant…
Sen är det ju ganska stor skillnad på att ha rätt till att fota vem som helst och att faktiskt göra det - bara för att man får fota in på någons tomt så kan det ju ändå kännas lite obekvämt, tycker jag iaf.
Johanna - Instagram
Ja precis jag tycker att om en ryttare säger till så de ropar ut det i högtalaren då ska man accepera det, de är ju där för att tävla inte bli fotograferade, de kan ju tappa koncentrationen så deras runda blir förstörd pga de sitter och spänner sig eller tittar om fotograferna verkligen lyder.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det kan ju vara så att en ryttare har hemlig identitet, el liknande, och inte får finnas på bilder på nätet, och då har jag för mig att man helt enkelt inte får plåta dom. Men jag kan ha fel.
http://www.regret-nothing.com
#11 Frågan är om man ställer upp på allmäna tävlingar då?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Visst får man fotografera vem man vill och vad man vill på allmänn plats - men då de ska publiceras i komersiells syfte måste tillstånd från personen finnas.
#12 Visserligen, men det behöver ju inte bara vara de under annan identitet.
http://www.regret-nothing.com

KAnske skulle vara lätt avhjälpt med censurering av ansikten?
man får fota precis vad man vill så länge det inte används i t.ex reklam eller liknande. då måste man ha tillstånd. sen så får man inte skriva namn på personerna på bilden utan tillstånd. Man får till och med stå utanför någons tomt och fotografera in i huset o man vill. men de bör man ju kanske inte göra. men lagligt är det.
gick igenom det på en fotolektion förra terminen =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#16 Får får du men jag undrar om vem som äger rättigheterna till den bilden då, bara för att du har fotat den på gatan (allmän mark) men den förställer dina grannar som äter middag i sitt kök (privat mark) så får du nog inte använda bilden till komersiellt bruk utan deras tillstånd.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#16 eftersom det är människor på bilden får man ej använda komersiellt utan tillstånd oavsett var man fotat
#18 inte komersiellt nej men för annat
// Alexandra
#19 Är tveksam till det…
Medarbetare på Hästfoto.
#20 de e bara att kolla upp det. skriver bara vad jag fått lära mig. det endå du inte får göra är att nämna personerna på bilden vid namn och du får inte använda bilden till reklam å liknande utan tillstånd
// Alexandra
#22 Precis, så är det ja!
Medarbetare på Hästfoto.
Vad menas med kommersiellt? :P
21# Har läst det på nätet på Fotosidan. Där har/hade dom en artikel om just det att du får tex fotografera din granne från ditt fönster. Spelar ingen roll om han är naken eller inte ^^. Sen när det gäller använding av bilderna är ju en annan sak.
#24 Offentligt brukt kan man nog kalla det, reklam och annonser t ex.
Medarbetare på Hästfoto.
#26 Okej :)

Jag har fotograferat dressyrtävling och då har det hänt att ryttare innan ritten kommit fram och sagt att de inte vill bli fotade eftersom de har känsliga hästar (som regerar på "klickljudet"). Då respekterar jag självklart det! 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Det har jag aldrig hört talas om. Därimot ska du låta bli att fotografera de som inte vill bli fotograferade det vill säga, de som säger imot.
Det här hände i ett privat ridhus. Jag själv var där med en häst för träning. Hästägaren före oss kom intill läktaren, på läktaren small det av en blixt.
Det satt några tjejer och följde upp oss med sina kameror. Tjejen på hästryggen hamna på sjukhus med skador på sin rygg och en arm bruten. Hästen hennes hade lyckats braka in med hela sig själv in i en hinderbank och bommarna hade rasat som kortepinn.
Min häst som jag stod och höll vid det här tillfället reagerade ju själv eftersom det rådde en del tumult. Jag och andra intill med sina hästar fick slita med att krampa kvar våra hästar i våra händer. JIsses jisses. Ingen vet då vad som förosaka händelsen.
När allting tystnat och vi sen hör någon skrika ring ambulans ring ambulans förstod vi på utsidan vad som måste ha hänt där inne.
Hennes häst kom att gå ut med rejäl hälta.
Det visade sig sen att det satt två synliga skyltar på dörren in till läktare att fotografering var förbjudet under pågående aktivitet inne i ridhuset. och den andra skylten satt precis på baksidan av sarjen klart synlig för alla som stega sig fram för att titta ut mot ekipagen.
Fick senare veta att denna händelse inte varit enskild händelse utan det hade visst inträffat fler olyckor pga insmitande, oftast ungdommar, med sina kameror och stallt till det så det slutat med ambulasfärder för ryttare. Varför då dessa två skyltar kom att komma på sin plats.
Vad jag sen har hört så låser man ingången till läktaren idag, under pågående aktiviteter. Om inget annat tillstånd har kunnat medgivits.
Varför nu ingen längre vill följa med på träning, då de som inte har inne att göra i ridhuset förpassas till att hålla sig på utsidan.
Tjejerna som satte igång den här händelsen. De ska ha sett skyltarna. De tyckte då skyltarna var som det ska ha sagts, det gällde inte deras hästar, för de var vana att bli fotograferade. Det visade sig att den hästen som blev rädd var en av deras egna, och tjejen var en syster.
Om någon nu undrar avstånd. Tjejerna ska ha tagit bilden mot ekipaget. på ca 10 m avstånd.
Själv numera när jag ser folk springer runt med sina kameror man kan ana vad de är där för, alltså att bara få fotografera med sina kameror, så är jag faktist en av de idag som går fram och talar om för de kamerabärarna att när det gäller den här hästen ni ser här eller om den nu står borton i hand på någon som håller i vår häst så undanber jag er att fotografera. Det har vid ett tillfälle brutits, det gick bra den gången, men min gubbe lyckades få tejen på läktaren att stäng av kameran efter första bilden. han stod där och grep in, när det gällde vårt ekipage. Tjejen ska visst visat upp en snorkig attityd och tjaffsat till. Han tog saken till den ansvarige och efter en kort diskussion så fick tjejen lämna läktaren.
Självklart tycker man att det hade varit roligt med bilder på sina hästar när vi tränar, men eftersom jag nu är där för att träna och ge de en trygg uppbyggnad för att ha med det vidare för framtiden.
Vi har provat fota med ett par unghästar inne i ridhus under planerade former, men det har visat sig bli för störande. Så vi fotograferar endast bara nu utomhus på avstånd.

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag såg en liten video för ett tag sen om det här.
Det jag snappade upp som mest var detta;
Ställ dig själv frågan "Får jag äta glass här?"
Får du äta glass där, får du fota.
Får du inte äta glass där, får du inte fota.

#31 Jag använder INTE blixt när jag fotograferar hästar, det är helt idiotiskt. Jag lägger pengar på ljusstark optik ist och "dumpar" blixten. Dom flesta härinne använder inte heller blixt.
#35 det behöver inte vara just blixten som alla hästar reagerar på, en del kan reagera starkt på slutarljudet också.

#33 Var stämmer det inte? ;)

Kan ju passa på att länka till videon också, eftersom att det verkar vara mycket frågetecken kring det här. Kan själv inget utan till men fick svar på många frågor i den här videon: