Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 582 ggr
Ginnie
0

Kritik: Vinterporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att testa lite konstruktiv kritik här Glad På bild: fullblodshingsten Needwood Blade visas för besökarna på Ljungstorps hingstvisning i januari.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

nibema
0

Snygg och stilren bild; hästens färg framhävs fint av bakgrunden, han har bra uttryck och beskärningen funkar tycker jag.

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där porträttet gillade jag! Snyggt och stilrent som nibema säger. Gillar kompositionen och uttrycket, vackert!

Ljuset är lite i plattaste laget, jag hade nog försökt framhäva hästen lite mer med hjälp av kontraster. Det ligger även ett litet magentastick över bilden som stör mig. Hoppas du inte tar illa upp att jag korrigerade detta lite, bara för att visa hur det skulle kunnat se ut… :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Metinia
0

Mycket vackert porträtt! Snygg skärpa, fina färger (dock tycker jag att Annas variant med lite neutralare vitbalans var lite bättre) och mycket stilrent. Härlig bakgrund och bra vinkel! Vacker uttryck hos hästen! Sedan är det kompositionen, den är ganska bra som den är, men det känns lite som om hästen är på väg ut ur bilden. Jag hade nog hellre sett att hästen var på vänster sida och kollade in i bilden. Samtidigt så har det son charm att det är på höger sida och kollar ut ur bilden.

Mycket bra bild, du är grymt duktig!

Ginnie
0

Tack för responsen!

#2 Om jag ska vara ärlig så var jag lite smålat med behandlingen och lättade bara upp skuggorna något. Men tack för att du minskade lite på det röda, har fortfarande inte lärt mig att se sådana små nyanser med blotta ögat ännu. Tror jag ska ge upp auto-inställningen för vitbalans nu…

#3 Tycker också att det skulle sett bättre ut med mer bakgrund på höger sida istället. Kompositionen fick bli som den blev. Hästen är centrerad på originalbilden men ville inte ha med träckaren. Har klonat bort hans axel från högra hörnet. Som tur är är hästen vänd något mot vänster, så det kompenserar lite och gör att det ser ok ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Belindaa
0

#2 Vad är magnetastick?

Jag gillar bilden! :) Som redan sagt, fint uttryck och kul komposition.

Anna
0

#6 Magentastick betyder att bilden hade en lite rödlila ton över sig (googla magenta så ser du vad jag menar!).

Angående kompositionen hade jag nog tyckte den var tråkig om hästen inte vänt sig bort från bilden så att säga, som den gör nu. Alltså, hade det varit mer luft framför hästen (till höger) och mindre bakom (till vänster) hade jag inte tyckt den var lika spännande som den är nu!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ginnie
0

Det här med komposition är helt klart en smaksak. De flesta hade förmodligen placerat "luften" till höger, men nu när jag har studerat bilden lite närmare så håller jag nog med dig, Anna. Den blev helt klart lite mer originell så här.

Dvipir
0

Håller med om att det "enligt regler" borde vara så att hästen är mer i vänster kant, men gillar den nog bättre såhär :)

Dame
0

Man ska inte slaviskt följa alla "regler" blir inte spännande då. TYcker du lyckats bra med kompositonen och har en bakgrund som harmonerar. Kompet kanske inte alls hade varit lika lyckat om du hade haft annan bakgrund.

Men även jag gillar förslaget med redigeringen bättre!

Snyggt jobbat!