Systemkamera till nybörjare?
Önskar råd och tips om en bra och prisvärd digital systemkamera till en nybörjarfotograf som inte haft systemkamera alls innan. Prisklass (inklusive ett ordinärt användbart objektiv) ca 5000 kr.
För och nackdelar med olika modeller och typer?
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
Mitt råd är att om möjligt skippa kit-objektiven och satsa lite mer på ett bättre objektiv som inte är en "superzoom" typ 18-200. Både sigma och tamron har bra alternativ ex. sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM för ca 3200
Vad gäller huset kan ett begagnat vara väl så bra som ett nytt. Var dock försiktig och begär att få provbilder. Både "normala bilder och bilder med lång slutartid mot ljus bakgrund, då ser du skräp och skador på sensorn lättare. Man ska alltid själv provfota huset och granska bilderna.
Mitt råd är att sattsa på Nikon eller Canon. Det finns många bra märken men dessa är störst vilket gör det lättare om du vill köpa på dig mer tillbehör (det kan jag nästan lova att du vill så småningom
). Vilket märke det tillslut blir är en smaksak. Åk till en handlare, kläm och känn på olika märken och modeller. Det är viktigt att du trivs med hur den känns i handen.
Köper du begagnat kan du få en riktigt bra kamera. Titta runt på annonserna på fotosidan.se, men också Blocket och Tradera.
//Pernillha Engström - www.penphotography.se
Finns många liknande trådar redan, använd sökfunktionen! ;)