Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 624 ggr
jennyliljedahl
0

Bild på person?

Hejsan, jag satt här och funderade..

Om jag är och fotar på en tävling. Får jag egentligen verkligen lägga upp bilderna på häst & ryttare utan ryttarens godkännande att vara med på bild?

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Anna
0

Ja, det får du.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Metinia
0

Ja, det får du enligt Personuppgiftsrättslagen, men du får inte lägga upp en bild som anses eller kan anses vara kränkande. Du får heller inte använda bilderna i reklam eller marknadsföring. Men annars så är det fritt fram, :D

jennyliljedahl
0

Tack för svar! :D

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

IdaT
0

Men borde inte en hemsida med syfte att sälja bilder räknas som reklam/marknadsföring?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Metinia
0

#4: Det är en ren tolkningsfråga. Men jag (och troligtvis många andra) ser inte att jag har min hemsida i syfte att sälja bilder, även om den på sätt och vis hjälper mig att sälja bilder. Men mitt huvudsyfte är inte att sälja (i och med att jag enbart har en hobbyverksamhet), utan mitt syfte med hemsidan handlar mer om att visa mina bilder, m.m.

IdaT
0

#5 Fast den är väl ändå ett sätt att marknadsföra sig. Om du inte hade haft hemsidan, tror du att du skulle få mindre beställningar då?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

ssofia
0

Håller med Ida i denna frågan.

Jag vet att många här inne säljer bilder och har en egen hemsida där de visar upp bilder och marknasför sig som fotograf. Hur kan det inte vara ett sätt att försöka göra reklam för sina bilder med syfte och sälja?